2563
Sök

Slutsteg går i protect mode:S??

1 585 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Okey då ska jag göra det:) Ja det är samma basar som jag sökte information om tidigare i en tråd.

1 585 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Har nu fått igång mitt mätinstrument och testade på basen. Vred det till "200" i ohm området. Det visade mellan 09.2 till 09.5 vad blir det då?:S Testade även på min gammla bas som har en 4ohms enkel talspole. Där visade den 10.2 lite konstiga resultat enligt mig.. Får se om ni vet vad det blir hehe.

Såg även att på mätinstrumentet finns det 2st "200" i området för ohmmätning. Men om man mäter i det andra "200" området så står den bara på 0.00
Senast redigerat av Jolle87 (12 maj 2008)

21 761 Inlägg
12 maj 2008
Jaha, det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig förstås, de där mätvärdena stämmer inte. Men om man utgår ifrån det värde som visades på din gamla bas så verkar det ändå ganska troligt att de nyare basarna har 4 Ohms talspolar.

Det mätområde som jag menar är iaf det som står "rakt ner", dvs bredvid diodsymbolen. Bilden på multimetern är lite suddig men det ser ut som att det andra "200" området har ett "K" efter siffrorna och då handlar det om 200 kiloOhm, alltså tusen gånger större mätområde. I så fall förstår jag att det visade "0.00".

Antingen visar ditt instrument lite galet eller så är mätsladdarna inte riktigt bra. Testa att hålla ihop mätsladdarna med varandra och ha mätområde "200" (rakt ner) inställt. Då ska siffrorna visa 00.0.

1 585 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Nej inte jag iheller. Men jag läste nån stans att det inte skulle gå att mäta impedans med en vanlig multimeter sen om det stämmer eller ej vet inte jag:P Ja såg det sen också att det stog 200K på den ena.

Ja det kan ju va instrumentet som visar galet, När jag slår ihop minus och plus som du sa och ställer in mätare på 200 i ohm fältet. Så visar den 06.2 Så kan ju va kontakterna som inte är riktigt friska.

21 761 Inlägg
12 maj 2008
Du har rätt, man kan inte mäta impedansen hos högtalaren. Däremot kan man mäta resistansen och utifrån den kan man ganska säkert få fram vilken impedans det är hos högtalaren smile.

Eftersom det fungerade att spela med din gamla enkelspoliga bas så borde vi kunna utesluta att steget är dåligt iaf, så långt har vi väl kommit. Frågan är om du ska försöka fixa fram ett mer pålitligt instrument för att mäta talspolarnas resistans eller om du kan skippa det. Det kan ju bara vara mätsladdarna som är dåliga, inte själva multimetern.

Har du bytt batteri i den?

Är du 100% säker på att talspolarna blev kopplade som i kopplingsanvisningen från RF?
Senast redigerat av Drönirettab (12 maj 2008)

1 585 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Okey då förstår jag. Mm precis steget fungerar, så får utgå ifrån att det är felkopplat nån stans i basarna eller nått annat som är galet.

Mm skulle kanske haft en lite bättre multimeter. Det kan inte bero på att jag bytade batteri idag?? Kanske det som gör att det blir konstiga resultat?

21 761 Inlägg
12 maj 2008
Nja, det jag tänkte på är att instrumentet brukar visa lite knasigt när batteriet börjar vara dåligt. Med ett nytt batteri så ska den visa pålitliga värden, i så fall kan det som sagt vara kablarna som är konstiga. Om mätaren har ramlat i backen någon gång så kan en sån sak också göra att den blir konstig.

1 585 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Okey ja det kan väll ha hänt att den rammlat i backen ett par gånger. Men eftersom den visade så passa lika resultat mellan den gammla 10" basen med 4ohm talspole och dom nya 10" basarna med dubbla ja 2eller 4ohms talspolar. Så känns det ju nästan som om det skulle va samma ohm.. fast man vet ju inte till 100%.

Men fattar ändå inte varför basarna inte spelar när man kopplar in dom som om det skulle va dubbla 2ohms talspolar eller som 4ohms talspolar:S Ska titta lite på det imorgon igen..

1 585 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
Så nu har jag kopplat in basarna. Körde en från plus och en från minus på varje bas som om det skulle vara en enkel talspole. Basarna fungerar iallafall då och spelar ganska så bra det lilla jag har testat.. Men kan det va skadligt för basen att man kopplat in så här?? Har testa 100 olika kopplingar snart och ingen fungerar.. Detta alternativet är det ända som får basarna att spela.. Tack för all hjälp iallafall..

Kan man backa ner för en uppförsbacke?
136 Inlägg
13 maj 2008
Har varit me om det tidigare.. Men kommer inte ihåg hur vi löste det tongue man försökte ju allt känndes det som. Utom det rätta. Men vi gick igenom allt. Plus minus, jord, 12 volt och rca-kablen. Är säker på att med gjort det, men sålägne det inte börjar ryka så keep trying wink brukar kunna hjälpa till rätt bra gällande stereo men jag har mött min överman big_smile HAHAHA han heter Swedenrockers här på garaget och har skrivit ett lååångt inlägg på denna tråd. ha det bra och lycka till!

21 761 Inlägg
13 maj 2008
Jolle87 skrev:
Så nu har jag kopplat in basarna. Körde en från plus och en från minus på varje bas som om det skulle vara en enkel talspole. Basarna fungerar iallafall då och spelar ganska så bra det lilla jag har testat.. Men kan det va skadligt för basen att man kopplat in så här?? Har testa 100 olika kopplingar snart och ingen fungerar.. Detta alternativet är det ända som får basarna att spela.. Tack för all hjälp iallafall..

När man bara använder ena talspolen på en bas med dubbla spolar, då ändras parametrarna så att den uträknade lådan inte blir optimal till basen. Dessutom minskar effekttåligheten en del också, den minskar inte med hälften men den minskar iaf.

Hur har du kopplat in basarna på steget, bryggar du två av kanalerna och kopplar in basarna där?
Har du testat båda talspolarna var för sig på varje bas?

Det är ju också möjligt att en av spolarna har kortslutning eller så, i så fall går ju steget in i protect när du använder båda spolarna.

Har kikat på en sida (www.elektronik-star.de) som säljer både det där steget och de där basarna, jag tycker att effektangivelsen är lite luddig. Det står: Leistung rms. 4x350Watt bzw 2x780Watt an 4 Ohm.

Det där kan man ju tolka som att steget klarar av 4 Ohm i bryggat läge och då ska det alltså klara av 2 Ohm på varje kanal.

1 585 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
Okey förstog att det skulle va nått som blev galet när man kopplad in så.  Okey ja man vill ju få ut så mycket effekt som möjligt från basarna.

Ja jag har testat båda talspolarna kopplade för sig till steget men då gick steget i protect mode och basarna spelade ej.

Jag har bryggat ner steget till 2kanaler.

Mm det kan ju va så som du säger att en av talspolarna är det kortslutning i men konstigt att det är så på båda basarna då?:S

Mm tycker också det är lite luddigt med information på deras hemsida. Fick med massa papper till steget och det värkar okey iallafall. Står i manuallen att man kan koppla in 4-8ohm per kanal på steget.

Det är lite lurigt det här, man vill ju samtidigt inte att nått ska gå sönder.. Visst inte mycket pengar man förlorar men ändå lite ju hehe.

Kan även säga, Att jag vet om att effekten på basarn och steget får man ta med en nypa salt tror inte att basarna spelar 800w/400wrms stycket. Snarare kanske 400w/200wrms stycker eller nått. Och steget levererar nog inte iheller den effekten som det står..
Senast redigerat av Jolle87 (13 maj 2008)

21 761 Inlägg
14 maj 2008
Jo, jag håller med dig angående effektuppgifterna. Tror att man ofta får ta effektangivelserna, på såna där typer av steg, med minst en nypa salt wink.

Okej, eftersom det står att man kan koppla in 4-8 Ohm per kanal så verkar det ju som att man då bara får belasta med 8 Ohm vid bryggkoppling. Det verkar faktiskt lite skumt tycker jag, även relativt billiga steg brukar ju tåla 4 Ohm i bryggkopplat läge (dvs 2 Ohm per kanal). Nej, det där var konstigt.

Står det ingenstans i manualen att man kan koppla in 2 Ohms högtalare på något sätt?

Det jag tänkte (när jag frågade om testet med båda spolarna var för sig) var att du skulle koppla in ena spolen först och se om steget fungerade, sedan koppla ur den spolen och koppla in den andra spolen. När du har gjort så på båda basarna så har du alltså kollat en spole i taget och på så sätt kunna utesluta eventuell kortslutning.

Eller var det så du menade?

1 585 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Hehe mm, men det spelar faktiskt riktigt bra:) Jag är väldigt nöjd just nu. Och då är basarna under provspelning än så länge så dom lär ju spela lite bättre sen när dom är inspelade..

Mm tycker också det är väldigt konstigt, står ingenstans i manuallen att man får koppla in 2ohm men jag fattar inte ett skit av vad som står i den. Allt står på tyska:S
Skulle haft en tolk här kanske haha.

Okey, mm det har jag testat en talspole för sig, spelar ingen roll vart man kopplar in dom så spelar basarna så länge det bara är en talspole inkopplad. Även med multimetern visar den samma på båda spolarna. Så jag tycker detta är väldigt konstigt:S Fattar inte ett skit om jag ska va ärlig.. Det är ju dubbla talspolar men man kan inte köra båda samtidigt.. Mycket skumt hoppas dock på att nån har någon lösning snart. Eftersom jag fattar att man tappar en hel del effekt med bara en talspole inkopplad när det är 2st per bas.
Senast redigerat av Jolle87 (14 maj 2008)

21 761 Inlägg
14 maj 2008
Undrar om det skulle bli lite lättare att ge förslag ifall du tog kort på hur det ser ut när du har kopplat in båda talspolarna på basarna och även hur det ser ut vid steget med högtalarkablarna. Man vet aldrig, kan ju vara någon liten detalj som man glömmer bort smile.

1 585 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Ja det kanske hade varit enklare så:P Men hur vill du att jag ska koppla in dom när jag ska ta kort då? Steget är det ju lätt att ta kort på för där kopplat jag på samma sätt hela tiden hehe:) Mm precis kan ju va nått litet skit som ställer till så att det inte funkar eller att man missat nått.

21 761 Inlägg
15 maj 2008
Koppla in dem precis som i den där anvisningen från Rockfordfosgate.

1 585 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Här kommer lite bilder som du önskade:) Tog en annan kabbel istället för alla blåa för att det skulle va lättare att se. Hoppas du ser hur det är kopplat:)

http://www.ladda-upp.com/bilder/4843/kopplingar-bas1

http://www.ladda-upp.com/bilder/4840/kopplingar-bas2

http://www.ladda-upp.com/bilder/4841/kopplingar-steg
Senast redigerat av Jolle87 (16 maj 2008)

21 761 Inlägg
16 maj 2008
Jag tycker iaf att det såg rätt ut i kopplingarna.

När du testade varje spole för sig, kopplade du då in högtalarkablarna till steget på samma ställe som du visar på bilden (dvs bryggat)?

1 585 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Ja det tycker jag också har testa massa olika kabblar för att se att den inte va glapp i nån. Men spelar ingen roll så fort man nuddar högtalar kabblarna på steget så går steget i protect mode. Ja jag kopplade in dom på samma sätt alltså bryggat då.

Sök