3899
Sök

Slutsteg går i protect mode:S??

1 585 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej, har börjat koppla in mitt ljud nu. Kopplade först in allt men steget starta inte, så fick byta jord punkt och sen fick jag även ändra för jag hade satt remotekabbeln på fel ställe fick ingen signal från powerantenna så fick ta remote controll ingången.

Sen gick steget igång men hörde inget ljud från basarna. Såg att det glappa i jordkabbeln så fick fixa det också. Nu glappar det inte längre, men nu går steget i protect mode direkt när det startar.

Har testat dra ut högtalar kabblarna från steget men det hjälpte inte drog även ut lågnivåkabblarna men det va fortfarande i protect mode. Har en 33mm2 jordkabbel som är jordad i bältesbulten har skrapat plåtrent också. Sen kör jag med 21mm2 stöm kabbel ska bytas ut till 33mm2 den också. Som är säkrad 10cm från batteriet med en 100amp säkring.

Har ställt ner allt på noll på steget men fortfarande så är steget i protect mode. Vad kan felet va?? Luktar inte bränt från steget iheller. Alla saker är helt nya. Tacksam för hjälp..
Senast redigerat av Jolle87 (8 maj 2008)

4 571 Inlägg
8 maj 2008
#2
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Någon svarar om de vill eller kan, att bumpa tråden samma dag är inte tillåtet.


21 761 Inlägg
8 maj 2008
#3
Försvinner inte varningen fastän du låter steget vara avstängt ett tag?

När protectionlampan på ett steg lyser fastän alla högtalar/lågnivåkablar är borttagna, då misstänker jag att det har pajjat. Men kolla också så att inte någon av strömkablarna har en liten tråd som ligger och kortsluter.

21 761 Inlägg
8 maj 2008
#4
Jolle87 skrev:
ska bytas ut till 33m2 den också

Oj, jäklar vilken kabel wink.

1 050 Inlägg
8 maj 2008
#5
Drönirettab skrev:
Jolle87 skrev:
ska bytas ut till 33m2 den också

Oj, jäklar vilken kabel wink.

Den blir nog svår att få in i stegets strömplint.big_smile För att inte tala om säkringens styrka tongue 25.000A

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 585 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#6
haha ojsan blev ett M för lite där;) haha. Ska testa lite imorgon igen något måste det ju va som kortsluter eller så är det för dålig jord eller så får steget inte tillräckligt med ström kanske.
Senast redigerat av Jolle87 (8 maj 2008)

1 585 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#7
Fattar fan inte va felet är... Ibland går steget i Protect mode och ibland inte. Har fått basarna till att spela 1gång nu utanför lådan satt i allt i lådan igen och så går steget i protect mode. Dröjer ett par sekunder innan det går i protect mode. Skiter snart i det. Hatar fan billjud, allt ska hela tiden klödda... Är säkert dålig jordpunkt men vart ska man jorda då???:S Har hört att bältesbulten ska va ett bra ställe och det tog jag också en fet bult och plåt rent men nejdå det ska ändå inte gå:S Förlåt om jag låter grining men blir bara så less på att man alltid ska ha problem och att allt hela tiden ska jävlas.. Har hållt på i flera dagar nu och ändå inte fått igång det..

Volvo Nörd
85 Inlägg
9 maj 2008
#8
Jolle87 skrev:
Fattar fan inte va felet är... Ibland går steget i Protect mode och ibland inte. Har fått basarna till att spela 1gång nu utanför lådan satt i allt i lådan igen och så går steget i protect mode. Dröjer ett par sekunder innan det går i protect mode. Skiter snart i det. Hatar fan billjud, allt ska hela tiden klödda... Är säkert dålig jordpunkt men vart ska man jorda då???:S Har hört att bältesbulten ska va ett bra ställe och det tog jag också en fet bult och plåt rent men nejdå det ska ändå inte gå:S Förlåt om jag låter grining men blir bara så less på att man alltid ska ha problem och att allt hela tiden ska jävlas.. Har hållt på i flera dagar nu och ändå inte fått igång det..

Fattar e fan skit har samma problem :S

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
9 maj 2008
#9
pröva bytta jordpunkt, ha satt min i en skruv som håller baksättet...kolla ordentligt också att skruven går i plåtten ordentligt.....


21 761 Inlägg
9 maj 2008
#10
Jolle87 skrev:
Fattar fan inte va felet är... Ibland går steget i Protect mode och ibland inte. Har fått basarna till att spela 1gång nu utanför lådan satt i allt i lådan igen och så går steget i protect mode. Dröjer ett par sekunder innan det går i protect mode. Skiter snart i det. Hatar fan billjud, allt ska hela tiden klödda... Är säkert dålig jordpunkt men vart ska man jorda då???:S Har hört att bältesbulten ska va ett bra ställe och det tog jag också en fet bult och plåt rent men nejdå det ska ändå inte gå:S Förlåt om jag låter grining men blir bara så less på att man alltid ska ha problem och att allt hela tiden ska jävlas.. Har hållt på i flera dagar nu och ändå inte fått igång det..

För att vara helt säker på ifall dina strömkablar har bra kontakt i båda ändar så bör du göra en vanlig spänningsmätning när du slår på steget, mätningen ska göras på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast.

En sån mätning kommer att visa klart och tydligt om du har problem med strömförsörjningen (för låg spänning), visar det sig att spänningen är okej fastän protectionlampan lyser så har du varken dålig plus eller minus.

1 585 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Jolle87 skrev:
Fattar fan inte va felet är... Ibland går steget i Protect mode och ibland inte. Har fått basarna till att spela 1gång nu utanför lådan satt i allt i lådan igen och så går steget i protect mode. Dröjer ett par sekunder innan det går i protect mode. Skiter snart i det. Hatar fan billjud, allt ska hela tiden klödda... Är säkert dålig jordpunkt men vart ska man jorda då???:S Har hört att bältesbulten ska va ett bra ställe och det tog jag också en fet bult och plåt rent men nejdå det ska ändå inte gå:S Förlåt om jag låter grining men blir bara så less på att man alltid ska ha problem och att allt hela tiden ska jävlas.. Har hållt på i flera dagar nu och ändå inte fått igång det..

För att vara helt säker på ifall dina strömkablar har bra kontakt i båda ändar så bör du göra en vanlig spänningsmätning när du slår på steget, mätningen ska göras på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast.

En sån mätning kommer att visa klart och tydligt om du har problem med strömförsörjningen (för låg spänning), visar det sig att spänningen är okej fastän protectionlampan lyser så har du varken dålig plus eller minus.

Okey då ska jag göra det. En liten dum fråga bara har haft ett mätinstrument liggandes hemma ett bra tag nu men vet inte riktigt hur det fungerar kan du förklara hur jag ställer in det när jag ska mäta spänningen på steget?? Här är en bild på mätinstrumentet.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/339651_twzmzt.jpg

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
10 maj 2008
#12
Vrid ratten till likström och så sätter du ena kabeln på plus på steget också sätter du den andra att jorda mott karossen, de ska visa 12-13 volt då får du ström ti steget...Vrid ratten sedan till Ohm och så sätter du enna kabeln på jorden på slutsteget och den andra att jorda i karossen, de ska vissa 0 ohm ungefär då har du bra jord vissar den att det är oändligt eller högt ohm så är jorden dålig....Du måst ju ha igång steget också sen så att du vet...Kolla också remoten på samma sätt som du kolla plussen ska vissa ungefär samma tror jag...


Man Får Aldrig För Mycke
42 Inlägg
10 maj 2008
#13
du har kanske bränt en krets eftersom kablar har glappat.. har hänt mej så kolla det

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot

21 761 Inlägg
10 maj 2008
#14
Jag håller med Swedenrockers om detta med att Ohmmäta jordpunkten, det blir INTE en rättvisande mätning att använda resistansmätning när man ska undersöka ifall tex en jordpunkt har bra kontakt. En vanlig multimeter har alldeles för dålig upplösning och precision för en sån mätning, då ska man ha ett mer avancerar mätinstrument.

För att vara så säker som möjligt på att en viss jordpunkt får bra kontakt, så ska plåtytan dels vara kraftig och dels helt plåtren. Viktigt är också att den del av ytan som jordkabelns kabelsko ligger emot är plan, annars får ju inte kabelskon ordentlig kontakt med plåtytan och då kan det i värsta fall nästan bara vara själva gängorna i skruvhålet som ger kontakt.

Flera bilstereobyggare använder bakre bilbältets infästning som jordpunkt för slutsteg, det fungerar mycket bra under förutsättning att man slipar plåtrent och ser till att montera jordkabelskon så att den har direkt kontakt mot plåtytan.

Man glömmer nog ibland att slipa plåtrent utan tycker kanske att "bältesskruven är ju så kraftig", men det är ändå inte säkert att man får tillräckligt bra kontakt. Risken finns ju att gängorna i skruvhålet är rostiga eller har färg kvar, då blir kontakten inte alls bra.

1 585 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#15
Okey så jag ska inte mäta nått då?? Hur ska jag lösa problemet då?

21 761 Inlägg
11 maj 2008
#16
Jo, du kan mäta spänningen. Ställ in instrumentet som Swedenrockers skrev, dvs på likspänningens 20V mätområde. Sätt sedan minusmätpinnen på stegets minusplint och plusmätpinnen på stegets plusplint.

Instrumentets minussladd ska alltid sitta i uttaget "Com", det är alltså minus. Plussladden ska sitta i mittenuttaget "V, mA" när man ska mäta spänning.

Det jag och Swedenrockers menar är att man inte ska använda sig av resistansmätning för att se ifall jordpunkten är bra, en sån mätning kräver nämligen mer precision än vad en vanlig multimeter har.


Seså, ut och mät nu. Vi är ju nyfikna big_smile.
Senast redigerat av Drönirettab (11 maj 2008)

1 585 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#17
Har nu kommit fram till att det är högtalarna som gör att steget går i protect mode. Kan det va så att jag har kopplat in dom fel?? Har kopplat in dom enligt denna skissen.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.gif

Det svåraste är ju att man inte vet vad det är för ohm på basarna vet ju inte om det är 2x2ohms talspolar eller om det är 4x2ohms. Men har kopplat in enligt 4x2ohm. är iallafall -- på ena sidan av basen och ++ på andra sidan. Testade koppla in en gammal bas jag har liggandes och den fungerade utmärkt. Men där är det en enkel talspole på 4ohm. Steget klarar 4-8ohm. Testade också koppla bara en från minus och en från plus och då spelade basen men det kan ju inte va rätt att ha det kopplat så. Fick inte mitt mätinstrument att fungera tror batteriet i den har tagit slut. Men vet nu iallafall att det inte är dåligt kontakt eller nått sånt.

1 585 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#18
Är det inte exakt det som är på bilden ovanför du beskriver??

Har nog inte skrivit att det är 2st 10" basar som jag försöker koppla in;)

här är en bild på basen också.

http://bilder.elektronik-star.de/images/l/105_seite.jpg

Basarna är köpta i tyskland och det finns absolut ingen information om basarna:(
Börjar bli ganska trött på skiten och slänger dom snart i soporna. Men kostade ändå 400kr stycket så dom borde ju spela hyffsat... Åtminstone borde dom fungera... men men får väll se om nån har någon idé:)
Senast redigerat av Jolle87 (11 maj 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 maj 2008
#19
Märke står väk iaf på basarna...?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
11 maj 2008
#20
Du kan använda ditt mätinstrument för att kolla vilken impedans det troligen är på basarnas talspole. Ta loss alla kablar från basarna först.

Vrid till mätområde "200" i området för Ohmmätning, mät sedan vardera talspole genom att sätta mätpinnarna på varje spoles plus och minus. Om talspolarna har 2 Ohms impedans så borde instrumentet visa strax under 2 Ohm, men om det är 4 Ohms talspolar så ska instrumentet visa runt 3,3-3,8 Ohm.

Till såna här saker så "duger" ett vanligt mätinstrument bra att mäta resistans med, inga problem smile.

Jag antar att det fortfarande är de där basarna som du skrev om i en tidigare tråd?
Senast redigerat av Drönirettab (11 maj 2008)


Sök