3076
Sök

volvo 240 86a med elfel på blinkers och halvljus

24 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#1
tjena har lite elproblem på bilen

fel nr 1: blinkersen funkar ej ´men varnings blinkersen funkar har provat byta varningsblinkersknapp men de funka inte (men bilen som knappen kommer ifrån funkar blinkerserna på)

fel nr 2: halvljuset har slutat funka men helljus funkar
Senast redigerat av volvo__242 (9 maj 2008)


21 761 Inlägg
8 maj 2008
#2
Fel nr 1: Mät om det kommer spänning från blinkersspaken. På varningsblinkersknappen så sitter det bla en blå och en gul kabel, de kablarna kommer från blinkersspaken. Den blå kabeln är för höger blinkning, den gula är för vänster blinkning.

Kolla förresten även säkring 13, den ger spänning till varningsblinkersknappen när den är oaktiverad. Varningsblinkersfunktionen har en egen säkring (nr 9).


Fel nr 2: Fungerar varselljus+parkeringsljus+bakljus som vanligt också?

Har själv en 240GLT-86 och även en rephandbok, kan kika i min bil om det är något speciellt.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 maj 2008
#3
Varningsblinkers funkar men inte dne vanliga? SÅ tolkar jag infon...
Kolla spänningen till blinkersreglaget och även reglaget i sig.

Ang. ditt andra problem. Ngt relä har gett upp. DU har två stycken innaför instrumentbrädan strax under vent-utblåset i mitten. En går till helljus och den andra till halvljus. Förutom de två har du ett dubbelrelä i motorrummet. Ngt av dessa kan ha gett upp.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

24 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#4
alla lysen funkar utom halv å blinkers


24 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#5
de kommer ingen ström fram till varningsblinkersknappen


21 761 Inlägg
9 maj 2008
#6
Fel 1: Mätte du enbart på de kablar som jag gav förslag på eller mätte du på alla kablar vid varningsblinkersknappen?
Hade du tändningen igång när du mätte spänningen?

Fel 2: När det gäller relä för halvljus så finns det bara ett relä inne i kupen vad jag vet iaf, enligt elschemat så är det också så. Det relät sitter/hänger nedanför pedalstället på min 240 och är ett silverfärgat Boschrelä, står bla "2x15A" på ovansidan och har 5 stift.

Lyssna och känn på relät om det klickar när du vrider på tändningen, ska klicka i både läge 1 och 2 på tändnyckeln. Observera att bredvid det där relät så sitter det ett svart relä som går till dimbakljuset, därför kan vara lite lurigt att bara lyssna på reläklicket. Bäst är att även känna så att du inte hör fel reläklick.

Fast det bör inte egentligen vara fel på det silverfärgade relät i ditt fall, om detta relä inte fungerar så lyser inte heller bakljusen (under förutsättning att ljusvredet står i "normala" högra läget). Allt det här har jag kollat rent praktiskt i min bil för en liten stund sedan.

Jag håller nog med Lonefox att det kan vara något krångel med relät i motorrummet, kolla så att det inte har lossnat någon kabel där. En annan lurig sak är att halvljuskablarna från relät i motorrummet inte går direkt till halvljuslamporna, istället går det en grå kabel från relät till glödtrådsvakten och sedan från vakten går 2 st blå kablar vidare till halvljuslamporna i lyktan.

Blev lite krångligt det där, hoppas att jag inte förvirrade dig smile.
Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2008)

24 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#7
nr 1  ja mätte alla kablar å han får ingen ström från spaken ska prova byta spak
nr 2  relät klikar inte så ja ska prova att byta de imorn

hoppas att de är felet snuten bruka bli grinig när ma inte han blinkers å lysen:P
Senast redigerat av volvo__242 (9 maj 2008)


21 761 Inlägg
9 maj 2008
#8
Jo, de blir nog ganska kinkiga wink.

Har du även mätt så att det kommer spänning till relät?

Är ju lite onödigt att byta relä om det inte finns spänning dit. Det ska komma styrspänning i den ena gula kabeln, den som går till stift 86 på relät. Den kabeln kommer ifrån anslutning nr 4 på ljusvredet.

Här är länk till elschema för -86 och framåt: www.volvoturbo.net/schema86-.pdf
Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 maj 2008
#9
Drönirettab skrev:
Fel 1: Mätte du enbart på de kablar som jag gav förslag på eller mätte du på alla kablar vid varningsblinkersknappen?
Hade du tändningen igång när du mätte spänningen?

Fel 2: När det gäller relä för halvljus så finns det bara ett relä inne i kupen vad jag vet iaf, enligt elschemat så är det också så. Det relät sitter/hänger nedanför pedalstället på min 240 och är ett silverfärgat Boschrelä, står bla "2x15A" på ovansidan och har 5 stift.

Lyssna och känn på relät om det klickar när du vrider på tändningen, ska klicka i både läge 1 och 2 på tändnyckeln. Observera att bredvid det där relät så sitter det ett svart relä som går till dimbakljuset, därför kan vara lite lurigt att bara lyssna på reläklicket. Bäst är att även känna så att du inte hör fel reläklick.

Fast det bör inte egentligen vara fel på det silverfärgade relät i ditt fall, om detta relä inte fungerar så lyser inte heller bakljusen (under förutsättning att ljusvredet står i "normala" högra läget). Allt det här har jag kollat rent praktiskt i min bil för en liten stund sedan.

Jag håller nog med Lonefox att det kan vara något krångel med relät i motorrummet, kolla så att det inte har lossnat någon kabel där. En annan lurig sak är att halvljuskablarna från relät i motorrummet inte går direkt till halvljuslamporna, istället går det en grå kabel från relät till glödtrådsvakten och sedan från vakten går 2 st blå kablar vidare till halvljuslamporna i lyktan.

Blev lite krångligt det där, hoppas att jag inte förvirrade dig smile.

Har du nog rätt i...är ju nyare modeller som har två under air-mixutblåset.
Har bränt relän till både hel och halv därunder...hade det i minne bara men bilarna har ju vart mellan 90-93:or så....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
9 maj 2008
#10
Aha, jag trodde att du kanske hade 740 som referens eller så smile. Jag har aldrig kollat på nyare 240 så deras eldragning vet jag inget om, men det som jag skrev i tidigare inlägg är som sagt praktiskt testat idag smile.

24 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#11
han får ström från knappen till relät men inget från spaken till knappen


24 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#12
tja skulle vilja veta exakt vilka kablar som går till å från spaken (till knappen) vilka är + å vilka jord


24 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#13
jo vist men ja har mätt strömen å bara den bruna har ström å vill veta om de ska va nå mer
Senast redigerat av volvo__242 (15 maj 2008)


21 761 Inlägg
15 maj 2008
#14
Har du inte kollat i länken som jag skrev i inlägg #8?

Det schemat ser precis likadant ut som i Haynes handbok.

24 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#15
jo fan de hadde ja glömt
Senast redigerat av volvo__242 (15 maj 2008)



Sök