Hellquist skrev:
Det är helt sant. Jag menar bara att det kostar om du ska köra på bana. Sedan är det helt vilken nivå man lägger sig på. Du kan ju köra på bana och bara testa bilen eller så väljer du att köra stenhårt, det blir ju stor skillnad på vilka saker du behöver. Om man vill köra mer seriöst så måte (vanligtvis) väghållningen och bromsarna förbättras. Du kan ju köra på bana med en BMW 635 som någon skrev i tråden men räkna inte med att kunna ta kurvorna bra, få någon bra tid eller att bromsarna tar efter två varv. Jag håller med dig om att bästa tipset är en liten bil. Precis som du säger skilljer det mycket i pris och en stor bil har ofta ingen chans mot en liten bil i kurvtagning och i starten. Jag tror ju du får problem med din bil jämfört med en Skyline på rakorna.
Jo, det är klart man kan ta vilken bil som helst och köra bana med, men tro mig... Är du en sann entusiast så kan du inte hålla dig från att tänka "jag måste fan ha nya fjäderben", eller "fan, bromsarna håller inte riktigt måttet, undrar vad man kan fixa för nått som är vassare" när du kommer in i depån.
Sen vet jag mycket väl att jag inte har en chans mot en skyline på rakorna, jag har ju själv ägt en. Dock är rakorna på tex knutstorp ganska lätträknade om man jämför med kurvorna. En snabb bil rakt fram har inte mycket att hämta där.
Jag brukar tycka det är väldigt kul att se 5-600hk monster som trycker sig runt banorna på banträffarna man besöker, men samtidigt är det lite korkat. Gör man en lätt överslagsräkning så kan man räkna sekunderna på en hand han utnyttjar all effekt han har i bilen. Ta knutstorp som exempel.
Start-målraka: Full gas, du har turbolagg, sen spinner det, i med trean, turbolagg... turbolagg, och där kom effekten! 2 sek, växla. Sen kommer första kurvan. Sen är det inte ett enda tillfälle på hela banan du kan sträcka ut och låta turbon jobba fullt ut innan start-målrakan kommer igen. Känns det då lönt att ha kastat ut flera hundra tusen på motortrim när det istället kunde blivit 300hk och ett jävla chassie? Oftast har man ju inte råd med båda.