4585
Sök

Tips på katt

Trucker
168 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Besiktningen sa BLÄ på mitt Lambda värde, 1.05 hade jag ( 10.3 är MAX tillåtet ),,, så vi har slagit våra huven ihop om att de måste vara katten som är för öppen då båda lambda sonderna är hela + att det är 120% tätt system, alltså inget läckage någonstans.

Jag har en 300cells race katt på nu så jag måste byta, är det någon som VET med 120% garranti att de finns någon bra race katt där ute som FUNKAR eller bli det att köra på orginal?
Hellre orginal och att den går igenom är få 1-2 hk mer och SBP gör den underkänd.

Kom me tips tack!!

1 019 Inlägg
9 maj 2008
Katalysatorn påverkar inte lambdavärdet.

741 Inlägg
9 maj 2008
Tanka några liter etanol så bordet du väl få lite finare värden? eller har jag fel om det är lamda värdet man förfinar till när man häller i etanol i tanken?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2008
Joo skrev:
Tanka några liter etanol så bordet du väl få lite finare värden? eller har jag fel om det är lamda värdet man förfinar till när man häller i etanol i tanken?

Nej HC, alltså oförbrännt bränsle... Ersätter man HC (bensin) med etanol så sjunker ju antalet partiklar per miljon efter som det är mindre del bensin och mer etanol...

Hmm.
9 maj 2008
om 10,3 är max tillåtet, hur komemr det sig att du inte fick gå igenom med 7 gånger under gränsvärdet ? :S

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2008
Hmm. skrev:
om 10,3 är max tillåtet, hur komemr det sig att du inte fick gå igenom med 7 gånger under gränsvärdet ? :S

Men nej, man mäter inte lambda på samma sätt som hc eller co...

Lambda 1 är optimalt för total förbränning, vid högre effektuttag bör lambdavärdet vara lägre än 1
lambda 0.97 -1.03 är godkänt enligt sbp

Trucker
168 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Skrev fel,,,, 1.03 är högst som bumpe skrev,, o jag hade då 1.05...
Anntingen är det killarna på SBP som är helt borta i ämmnet för dom sa som tips till mig att de kan vara katten som är för " öppen " o inte förbränner nog..

Ok om inte katten påverka lambda värdet när det sitter en lambda sond där, varför sitter det då en där??
Jag tycker det låter rätt så sjklart att lambdan har något med att värdet är förhögt,,,alltså den som sitter i katten.

Men men om ni då säger att katten inte påverka lambda, vad kan det då vara som spökar?

1 050 Inlägg
12 maj 2008
Förmodligen, så var ej motorn tillräckligt varm vid provet, det borde ha räckt med att de gasat upp motorn någon minut, så hade värdet blivit godkänt. Taskigt gjort av SPB.
Se till att DRAA ur motorn ordentligt på motorvägen 5 min innan besiktningen.

Ett annat tips är att byta till ny motorolja samt stift. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Trucker
168 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Aaaa motorn va varm sedan innan, dock har jag inte bytt stift på den, hmmm tjao kanske ska testas men surt me tanke på att de inte är 100% att just det hjälper... aja får la åka te någon lite verkstad o be dom kolla värderna innan jag åker in igen med den.
Tack för tipsen.

1 019 Inlägg
12 maj 2008
Mattzzon skrev:
Ok om inte katten påverka lambda värdet när det sitter en lambda sond där, varför sitter det då en där??

För att en katalysator ska fungera så måste lambdavärdet ligga på 1 eller mycket mycket nära 1. För att se till att det gör det används en lambdasond för att mäta syrehalten i avgaserna och reglera insprutningstiderna efter detta.

Hur var de andra avgasvärdena?

Trucker
168 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Dom andra värderna va inga problem med, dom va så bra så.

Sök