3229
Sök

Någon med erfarenhet av seat ibiza?

17 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Är lite sugen på att skaffa mig en ibiza istället för golf. Är ju egentligen golf tokig. Men har börjat kika på ibizan lite och tycker det verkar vara en rätt hyffsad bil. Men hur är den för övrigt?? Dyra bildelar? Berätta gärna av egna erfarenheter. Tack på förhand. big_smile

83 Inlägg
11 maj 2008
Skrammlig bil, kvalitén är ungefär den samma som Skoda.
Jag tycker det är hämska bilar, folk som kör dom kanske inte har så höga krav.

Golf är en mycket bättre bil.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

1 688 Inlägg
11 maj 2008
Nya Ibizan e rätt fin ändå smile
Bränslesnåla, billiga i försäkring. Som vilken annan småbil som helst nästan

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 586 Inlägg
11 maj 2008
köp en golf av 4e generation eller varför inte en audi a3 dom klarar sig bra i karossen men den modellen ifrån 96-03 börjar att se lite gammal ut

hade golf 4 innan och det enda man ska behöva byta vid varje bes är spindeler annars så ska det inte vara några större problem med dom men det ända rätta är att åka och prova flera olika bilar
Senast redigerat av jorre83 (11 maj 2008)

12 086 Inlägg
11 maj 2008
Åkt mkt i en Ibiza -00, det jag kan säga är att kvaliten känns lite halv.. typ som i en skoda.
motorn på sina 75hk är brutalt slö tongue Men den drar inte mer än 0.6.

Ganska fin och titta på, är nog ett bra köp under 10' mil för den som inte prioriterar motorkraft och stort baksäte.

17 Inlägg
11 maj 2008
Det beror ju lite på vilken generation du kollar på. Dem äldre typ min egen har väldigt tunn lack som gör att rosten lätt tar fäste, även om min klarat sig ganska bra. Dyra delar, hmm, det är ju en VAG bil, men delarna är billigare än tex till audi och golf. Annars är det samma delar som sitter i dem. Har haft min i fyra år, och jag har bara bytt slitdelar. Något annats du vill veta är det bara att fråga!

17 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Tack snälla för alla svar, skulle kanske ha tillagt att antingen blir det en golf 2:a eller den här ibizan som är en  -94. Och den ska dessutom lackas om.
Det jag är ute efter mest när jag söker bil är ju en som inte drar så mycket soppa. Har en 744 nu som gör mig fattig med sin törst lol I alla fall när man kör mycket i stan som jag gör. Men måste ju ända få in en bakåtvänd bilabrnstol i baksätet också. Plus en framåtvänd. Och då är självklart en fem dörrars bil en självklarhet. Och har märkt att det är svårt att få tag i en fin golf som är 5 dörrars. Dem flesta är ruskigt rostiga. Och den här ibizan har jag inte sätt än, ska förmodligen titta på den i kväll.
Att det inte är någon värstingbil har jag ju redan förståss roll Men söker ju efter en billig bil att äga och köra.

Så vad tycker ni då? Är det fortfarande en golf som toppar?

och är det något speciellt jag ska kika efter när man tittar på ibizan i kväll? Något som brukar strula speciellt med dem?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 maj 2008
Golf 2 CL hygglig prestanada och ruskigt bränslesnål en 100lapp var ju fan cruising och gasning hela helgen med vr6 kommer jag kanppt hem från stan på en 100-lapp lol

17 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Golf 2 CL hygglig prestanada och ruskigt bränslesnål en 100lapp var ju fan cruising och gasning hela helgen med vr6 kommer jag kanppt hem från stan på en 100-lapp lol

Ja det har du ju rätt i  big_smile

17 Inlägg
12 maj 2008
En jobbpolare till mig har en 75hk, och ja, den är ganska slö. Eller rättare sagt mycket slö. Letar du efter en bränslesnål bil med lite mer mos är ju diesel ett förslag. Men dieseln är ju allt annat än billig just nu.
Med Seat är det som med andra bilar,man får vad man betalar för. Nu har jag ingen erfarenhet av "normala" Seater. Min drar ca 0,7l/mil landväg och ca literna i stan. Ingen billig bil direkt.

Kolla det vanliga, finns inga jättestora problem förrutom rost. Har sett bilar av min årsmodell vara näst intill helt upprostade, men allt beror ju på hur välskött den är.

Sök