2705
Sök

Problem med Mercedes 190E 1,8

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
Nu är det så att det har dykt upp ett lite smådrygt problem på Mercan min.

Den startar lätt och går fint på tomgång och så länge man gasar, men när man släpper gasen och trampar ner kopplingen händer det att den börjar bluddra och till slut dör, men när man startar den igen så fungerar den oftast som vanligt ett tag. Nån som vet vad det kan vara för fel?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

13 Inlägg
13 maj 2008
Har ej något svar utan bara samma problem som du med min merca, fast den är även svårstartad när den är kall.. Hoppas på lite svar

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
14 maj 2008
tryck helt enkelt inte ner kopplingen då?  så problemet löst tongue

13 Inlägg
14 maj 2008
richardoo290 skrev:

Synd att det inte var så enkelt wink

Jag är ju ingen hejjare på bilar så när ni nämner kolla hit och dit, förklara gärna var delarna sitter tongue Vill ju lära mig big_smile

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
14 maj 2008
scorpiotoka skrev:
richardoo290 skrev:

Jag är ju ingen hejjare på bilar så när ni nämner kolla hit och dit, förklara gärna var delarna sitter tongue Vill ju lära mig big_smile

kolla insprutarklionuxens fördelare, ifall den har gått kan även lambdasondens kondenstryck påverkas så du får öppna fördelarlocket så att bensinen kommer åt kopplingsdosan för om de kan krångla ifall förgasaren kondenstryck blir lågt och då behöver även katalysatorn bytas..

hoppas du fick svar på dina frågor, lycka till wink

2 552 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
scorpiotoka: Skönt att man inte är ensam

richardoo290: Hehe det skulle nog funka om jag inte haft manuell låda

2 552 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
richardoo290 skrev:
scorpiotoka skrev:
richardoo290 skrev:

kolla insprutarklionuxens fördelare, ifall den har gått kan även lambdasondens kondenstryck påverkas så du får öppna fördelarlocket så att bensinen kommer åt kopplingsdosan för om de kan krångla ifall förgasaren kondenstryck blir lågt och då behöver även katalysatorn bytas..

Har faktiskt bytt katalysator 3 gånger den här våren roll Men tackar så mycket för hjälpen, ska checka det där genast imorgon smile

13 Inlägg
14 maj 2008
Tjejen jag köpte merscan av sa att den brukar vara trög att få igång när den är kall... å det kan jag ju hålla med om, nu kollade jag dosan som man reglerar efter bränslet och den ska ju stå på S men stod på 1 så jag ändrade den och bilen startar på en gång :-D Tomgången pendlar mellan 500-1200 ca men den dör inte...
Ska byta luftfilter nu, det gamla hade gjort sitt en massa grus och annat skit där under.. måste också byta drivremmen då det är en hel del torrsprickor på den..

Kul och lära sig om bilar, har ju lärt mig det jag kan helt själv genom att greja lite...

Hur går det för dig IceEyes?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
14 maj 2008
IceEyes skrev:
richardoo290 skrev:
scorpiotoka skrev:

Har faktiskt bytt katalysator 3 gånger den här våren roll Men tackar så mycket för hjälpen, ska checka det där genast imorgon smile

du förstod väll att ja skämta med mitt inlägg!? yikes

1 570 Inlägg
14 maj 2008
bränslefilter, luftfilter, stift och häll i nån insprutningsrengöring. sen kommer alla dyra och obegripliga fel som man inte vill veta av. smile

20 Inlägg
2 januari 2010
En gammal tråd, men jag har samma problem:

Jag har fått precis samma fel på min Mercedes 190E 1.8 -92, med det fantastiska Bosch KE-jetronik mekanisk insprutning.
När jag startar är tomgången hög, ca 1500rpm, gasar jag till lite så sjunker den till ca 1000 och pendlar sedan snabbt mellan 1000 och 1500rpm.

Någon som är hajj på KE-jet kanske har någon idé vart man ska börja felsöka??

1 570 Inlägg
2 januari 2010

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 januari 2010
dannefrokt skrev:
En gammal tråd, men jag har samma problem:

Jag har fått precis samma fel på min Mercedes 190E 1.8 -92, med det fantastiska Bosch KE-jetronik mekanisk insprutning.
När jag startar är tomgången hög, ca 1500rpm, gasar jag till lite så sjunker den till ca 1000 och pendlar sedan snabbt mellan 1000 och 1500rpm.

Någon som är hajj på KE-jet kanske har någon idé vart man ska börja felsöka??

börja med att riva ur mattan på höger sidan
där sitter en kontakt till lambdan dra ur denna när bilen står på tomgång ändras gången ? inte ? byt lambda
kolla även gummit som sitter under den där "bälgen" till insprutet
även packnigen mellan "bälgen" och insuget läcker det där går bilen skit
spruta startgas bland alla slangar och rör KE-Jet är ett helvete och felsöka men startgas funkar prima
spruta när bilen är igång och gör det skillnad i gången så har du en läcka
åk annars till hedin bil dom tar inte mer än 250-300kr för en felsökning.
du ska även ha 2 små "rattar" under huven där det står olika siffror och dom ska stå på ett visst nummer
beroende på vad man kör med för bensin
min står på 3 har jag för mig och jag kör på 50/50 E85 och 95 och den går rent
haft samma fel på min bil men löste sig genom lambda byte och diverse packningar.

1 Inlägg
7 maj 2011
vad ska dom där "rattarna" vara på när man kör 95? vad heter dom där rattarna?

Sök