3565
Sök

Regler gällande "Annat format på regg skylt"

LillNaisarn
14 maj 2008
Trådstartare
Som rubriken lyder.

Suttit och kikat runt på vägverkets hemsida utan att bli vettigare.

Det är så att jag försökte hitta om det finns ngn blankett för ansökan om annat format på regg skylt jag hade i tanke antingen på den mindre modellen "USA skylt" Eller "MC modellen"

Är tacksam för tips och råd smile

9 108 Inlägg
14 maj 2008
Du kan glömma att få intyg för liten skylt på en Merca... Även om du bygger om fronten så det inte får plats.

Hur som helst om du nu vill försöka, ring VV.

LillNaisarn
14 maj 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Du får väll ringa då big_smile
Men tror du att du kan få de? För du måste ha en bil som en stor inte passar på.

Jag tänkte om ngn visste om det fanns på sidan där man kunde fylla i ngt för att försöka ansöka om detta.
Ja jag är medveten om att man inte får en mindre om det går att ha i orginal strl.

Får väll försöka leta vidare annars blir det att ringa imorgon helt enkelt smile
MilleN skrev:
Du kan glömma att få intyg för liten skylt på en Merca... Även om du bygger om fronten så det inte får plats.

Hur som helst om du nu vill försöka, ring VV.

Varför skulle det vara helt att glömma iom att det är en MB ?

Jag var främst ute efter en s.k MC-skylt tror du att det är även att glömma att försöka få det ?
Hur som helst så får jag nog i vilket fall som helst försöka ringa imorgon kan inte få mer än ett nej.

9 108 Inlägg
14 maj 2008
LillNaisarn skrev:

Jag var främst ute efter en s.k MC-skylt tror du att det är även att glömma att försöka få det ?
Hur som helst så får jag nog i vilket fall som helst försöka ringa imorgon kan inte få mer än ett nej.

Det är bara vissa bilmodeller som är godkända med liten skylt och dom flesta är importerade sportbilar utan plats i fronten original, t.ex. EVO VI eller Nissan Sunny GTI-R och såna bilar. Sedan finns det bilar som blivit importerade från USA som saknar plats för bred skylt på bakluckan också. Inga klockrena exempel men det var dom jag kom på för tillfället.

Om det hade varit lätt, hade då inte varenda stylad bil åkt runt med små skyltar eller MC-skyltar tror du? smile

Men som sagt, det kan inte bli värre än att du får ett nej.

Meister
6 763 Inlägg
14 maj 2008
MilleN skrev:
LillNaisarn skrev:

Det är bara vissa bilmodeller som är godkända med liten skylt och dom flesta är importerade sportbilar utan plats i fronten original, t.ex. EVO VI eller Nissan Sunny GTI-R och såna bilar. Sedan finns det bilar som blivit importerade från USA som saknar plats för bred skylt på bakluckan också. Inga klockrena exempel men det var dom jag kom på för tillfället.

Om det hade varit lätt, hade då inte varenda stylad bil åkt runt med små skyltar eller MC-skyltar tror du? smile

Camaron är ett sådan exempel. big_smile

654 Inlägg
14 maj 2008
camaro67 skrev:
MilleN skrev:
LillNaisarn skrev:

Camaron är ett sådan exempel. big_smile

En USA-importerad Mazda Miata brukar få dispens bak, men det är bara för att en vanlig skylt inte får plats. Jag har hört att det beror lite på vem man får i luren hos VV, men som resten säger, din MB behöver inte en liten skylt, därför är sannolikheten för att du ska få en sådan väldigt liten. Men det kostar inget att försöka.

157 Inlägg
14 maj 2008
men den konstigaste bilen som fått små skyltar orginal måste va kia picanto
http://213.132.112.100/images/05/0526059527.jpg

LillNaisarn
14 maj 2008
Trådstartare
MilleN skrev:

Jag förstår precis vad du menar, var iaf först och främst tänkt enbart fram.

Blir helt enkelt att ringa imorgon och se vad dom säger.

Tackar & Bockar återigen för alla som tagit sig tid att svara åt en *tummen upp*

edit:
danhild nej det är precis som du skriver att jag inte behöver ngn liten skylt men jag tänkte passa på och kolla om det är helt omöjligt att få igenom att få annan skylt tänkte passa på och fråga innan jag fortsätter och bygga om fronten ifall jag emot alla ods skulle få liten skylt är det bara buga och bocka och anpassa fronten efter mindre modellen av skylt, ifall inte så då vet jag att jag inte ska bygga om så den blir anpassad till den modellen.
Senast redigerat av LillNaisarn (14 maj 2008)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
14 maj 2008
Vad händer om man ringer VV och berättar en gullig historia att man har ombyggd front och bakdel så att man behöver nya skyltar, men bilen kommer främst att användas till och från utställningar. Om man då lyckas få en skylt och sen använder den jämt så lär ju ingen direkt kolla upp det... Men man ska väl ha lite tur med vem man pratar med när man ringer VV smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

5 198 Inlägg
14 maj 2008
rickylicious skrev:
Vad händer om man ringer VV och berättar en gullig historia att man har ombyggd front och bakdel så att man behöver nya skyltar, men bilen kommer främst att användas till och från utställningar. Om man då lyckas få en skylt och sen använder den jämt så lär ju ingen direkt kolla upp det... Men man ska väl ha lite tur med vem man pratar med när man ringer VV smile

Tror inte dom nöjer sej med ett litet telefonsamtal i såna fall.. de krävs nog foto med alla olika mått..

8 Inlägg
14 maj 2008
Ford mustang kan inte ha annat en liten skyllt varken fram eller bak. Hoppas de inte strular när nya pärlan kommer.... om mindre en två veckor

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 maj 2008
Mightyjochen skrev:
Ford mustang kan inte ha annat en liten skyllt varken fram eller bak. Hoppas de inte strular när nya pärlan kommer.... om mindre en två veckor

Bak kanske du kan få en liten, men fram brukar dom sätta stopp.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

346 Inlägg
14 maj 2008
en bekant reggade precis sin japan importerade 3000gt vr4.  små skyltar både fram och bak. smile dock fick han bara med 1 passagerare  de tyckte baksätet var för litet =P

1 661 Inlägg
14 maj 2008
Du kommer inte att få små skyltar eller "MC-skyltar" till din bil. pga av massa regler och bestämmelser.

Din bil är gjord med stora skyltar och är således endast godkänd med dom.  Spelar ingen roll om du bygger om m.m

Men inga regler utan undantag. Efter många års "tjat" blev det godkänt med små skyltar(fram) till 200sx S13.

213 Inlägg
14 maj 2008
Är ingen idé att söka.. Är bara att beställa.. Det högsta du kan få är 500:- i böter.. Har kört utan framskylt på min kingcab nu i ett år och varken polisen eller bilbesiktningen har sagt ett dug.. Så tror inte dem kommer klaga på att du har en liten skylt heller smile Ett tips är www.miniskylt.se

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

561 Inlägg
14 maj 2008
köp personliga skyltar så går det att ordna. det har jag gjort smile

LillNaisarn
14 maj 2008
Trådstartare
Sexyicecube skrev:
Du kommer inte att få små skyltar eller "MC-skyltar" till din bil. pga av massa regler och bestämmelser.

Din bil är gjord med stora skyltar och är således endast godkänd med dom.  Spelar ingen roll om du bygger om m.m

Men inga regler utan undantag. Efter många års "tjat" blev det godkänt med små skyltar(fram) till 200sx S13.

Givetvis så vet jag att min bil är gjord för stora skyltar. MEN jag har läst om folk hära på garaget som varit i samma tankar som mig som fått igenom att fått en eller flera små skyltar, så att helt och hållet säga att det är 100% omöjligt är väll rätt onödigt. Fast jag har väll inga större förhoppningar att lyckas få igenom det
DanielssonC skrev:
Är ingen idé att söka.. Är bara att beställa.. Det högsta du kan få är 500:- i böter.. Har kört utan framskylt på min kingcab nu i ett år och varken polisen eller bilbesiktningen har sagt ett dug.. Så tror inte dem kommer klaga på att du har en liten skylt heller smile Ett tips är www.miniskylt.se

Vad folk skulle vara negativa hära då hmm
Så vitt jag läst då jag försökte leta ngn tråd om detta på garaget så om jag inte minns galet är det 1500:- i böter för att ha ogiltlig plåt och det är väll 500:- i böter om man kör utan plåt däremot..

Ngn falsk skylt är jag inte intresserad antingen försöker jag få via vägverket eller så behåller jag orginal skyltarna.

Edit:
BALAN skrev:
köp personliga skyltar så går det att ordna. det har jag gjort smile

Om man har köpt personliga skyltar så är det väll enbart vanliga modellen och MC som gäller?
Och vid val av MC så är det endast 6st bokstäver/siffror max, vilket e lite synd än "vanlig" som är 7st

(Om jag nu inte minns helt galet!)
Senast redigerat av LillNaisarn (14 maj 2008)

561 Inlägg
14 maj 2008
Jag har vanliga USA skyltar typ. som sitter på picanton bland annat...

dock mindre antal bokstäver ja...sad
Senast redigerat av BALAN (14 maj 2008)

HEAVY METAL
38 Inlägg
14 maj 2008
Jag regade en Nissan Pulsar GTi-R förra veckan. Frågade besiktningsmannen vad det skulle bli för skyltar, han sa "du får vanliga (stora)" Då bad jag han följa med ut och titta på bilen, sen fick jag små. Han ansåg att det inte fanns plats för annat.

Jag fick också min reggad 1+1, men det var på grund av att den vägde för lätt (sa de). Inte för att jag bryr mig om det.

I'm not driving to make great time. I'm driving to have a great time.

Sök