3473
Sök

turbo elr kompressor i celica ?

16 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#1
hellllo !
Jag undrar lite hur mkt min celica hade pallat om ja slängt i en turbo och vad ja ska göra för att den inte ska rasa om man bara kör på 0,4-0,5 Bar ? elr ska man slänga i kompressor ist ?


mvh viktor


654 Inlägg
15 maj 2008
#2
vet inte vad det är för årsmodell av din celica,men troligen så skulle ja tipa på att du hellre skall köpa en riktig turbo motor från en Celica och stoppa ner i din kaross nu för att slippa bekymer med SBP.
Om du iaf ska klydda med att T-konvertera/K-mata din orginal motor så  är väl följande lite enkelt detta:
Kompsänkning genom packning.
Lura bort motorns övertryck med t-kors eller tex Apexi.(så ECUn inte känner av övertrycket)
ev större spridare,mappning av nån form.
troligen backa tändningen en del.
förslagsvis skaffa en bredbands lambda så du har koll på motorns värde.
avgastemp mätare,etc.

sen att du måste/behöver ha lite andra saker gällande själv överladdningen är nått ja antar att du redan känner till.
Skulle tippa på att T-konvertering Vs Kompressor är det förstnämnda billigast.
Varav byta av hela motorn det absolut smidigaste vad gäller bes å många andra saker.

Kolla gärna i den klistrade tråden som finns om motorbyte etc etc så bör du få svar på dina tankar gällande möjligt eller inte hos SBP.

mvh

43 Inlägg
15 maj 2008
#3
kompressor är lätt grymmast iaf ^^

I used to smoke pinners while my moms made dinner
Now I smoke bombs and rock with Lynyrd skynyrd

2 021 Inlägg
15 maj 2008
#4
gt four motorn bör passa mot gti lådan, men du gör nog bäst i o köpa en gt-four direkt isf, blir så mkt roligare me 4wd


Meister
6 763 Inlägg
15 maj 2008
#5
Blida skrev:
vet inte vad det är för årsmodell av din celica,men troligen så skulle ja tipa på att du hellre skall köpa en riktig turbo motor från en Celica och stoppa ner i din kaross nu för att slippa bekymer med SBP.
Om du iaf ska klydda med att T-konvertera/K-mata din orginal motor så  är väl följande lite enkelt detta:
Kompsänkning genom packning.
Lura bort motorns övertryck med t-kors eller tex Apexi.(så ECUn inte känner av övertrycket)
ev större spridare,mappning av nån form.
troligen backa tändningen en del.
förslagsvis skaffa en bredbands lambda så du har koll på motorns värde.
avgastemp mätare,etc.

sen att du måste/behöver ha lite andra saker gällande själv överladdningen är nått ja antar att du redan känner till.
Skulle tippa på att T-konvertering Vs Kompressor är det förstnämnda billigast.
Varav byta av hela motorn det absolut smidigaste vad gäller bes å många andra saker.

Kolla gärna i den klistrade tråden som finns om motorbyte etc etc så bör du få svar på dina tankar gällande möjligt eller inte hos SBP.

mvh

Han lär få problem på sbp iaf. Du måste ha bromsar m.m som håller för de.

Och ska du konvertera så är de kompressor som gäller. Såå mycke gooare ljud big_smile
Senast redigerat av camaro67 (15 maj 2008)


183 Inlägg
7 september 2008
#6
Glöm att stoppa turbo i din och lyckas komma igenom besikting utan omreggning, nya och större bromsar och massa annat tillägg! Skit i vicket släng i turbon efter du besiktat bilen om du blir stannad på vägen spela korkad och betala 300 för en ombesiktning! Kan ju säga att Kubikantalet bör höjas till det dubbla för att de ska löna sig att köra med kompressor kolla bara s2000 koncept med kompressor det blev ju katastrof enda bilen som funkat med kompressor utan att vara över 3000 kubik är ju corradon och den piskar fan jag med min gammal celica big_smile


Solfilmsmontör
947 Inlägg
7 september 2008
#7
turbo konvertera är la ingen konst längre... Exakt hur mycket överladd din bil klarar hantera kan jag dock inte svara på. Men de flesta bilarna brukar ju hålla på original bottendel med ca 0.5 bar i ladd. Men samtidigt så brukar det inte vara bottendelen som är den svagaste länken...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

60 Inlägg
7 september 2008
#8
Blida skrev:
vet inte vad det är för årsmodell av din celica,men troligen så skulle ja tipa på att du hellre skall köpa en riktig turbo motor från en Celica och stoppa ner i din kaross nu för att slippa bekymer med SBP.
Om du iaf ska klydda med att T-konvertera/K-mata din orginal motor så  är väl följande lite enkelt detta:
Kompsänkning genom packning.
Lura bort motorns övertryck med t-kors eller tex Apexi.(så ECUn inte känner av övertrycket)
ev större spridare,mappning av nån form.
troligen backa tändningen en del.
förslagsvis skaffa en bredbands lambda så du har koll på motorns värde.
avgastemp mätare,etc.

sen att du måste/behöver ha lite andra saker gällande själv överladdningen är nått ja antar att du redan känner till.
Skulle tippa på att T-konvertering Vs Kompressor är det förstnämnda billigast.
Varav byta av hela motorn det absolut smidigaste vad gäller bes å många andra saker.

Kolla gärna i den klistrade tråden som finns om motorbyte etc etc så bör du få svar på dina tankar gällande möjligt eller inte hos SBP.

mvh

Sen beror det ju helt på vilken motorkaraktär killen vill ha!

Vill han ha allt "direkt" eller "efter ett litet tag" ja du förstår vad jag menar det beror ju helt på vad han är ute efter, sen om han kommer igenom hos SBP med den setupen är ju en annan femma

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2008
#9
Du kommer få ut mer effekt på hjulen med turbo iom kompressorn behöver en hel del kraft för att drivas runt.  Turbon tar sin energi helt gratis från avgaserna.

Säg att du monterar en 14T turbo, då har du laddtryck från 2500rpm och upp.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök