en V6,a är har många fördelar, den är liten å lätt till skillnad mot v8,an samtidigt som den är långt mycket bättre än en rak 4
ska man jämföra v6 och v8 motorerna ur trimsynpunkt så ha v6,an en klar fördel om man ska turbo ladda av den anledningen att den inte har lika många avgaspulser som en v8.a
Och är det nån som undrar varför topfuels kör med kompressormatad V8,a istället för V6 turbo såb beror det på att en top fuel är så extremt trimmad till bristningsgränsen så den behöver dom 2 extra cylindrarna för att ens kunna komma iväg.
en V6,a är har många fördelar, den är liten å lätt till skillnad mot v8,an samtidigt som den är långt mycket bättre än en rak 4
ska man jämföra v6 och v8 motorerna ur trimsynpunkt så ha v6,an en klar fördel om man ska turbo ladda av den anledningen att den inte har lika många avgaspulser som en v8.a
Och är det nån som undrar varför topfuels kör med kompressormatad V8,a istället för V6 turbo såb beror det på att en top fuel är så extremt trimmad till bristningsgränsen så den behöver dom 2 extra cylindrarna för att ens kunna komma iväg.
I TopFuel fallet handlar det om literhästar. 2000hk, 1500hk eller 900 hk per liter är stor skillnad. Man kan säkert skrämma upp mindre motorer till herre-jösseshästar men man har svårare att få några marginaler kvar ur hållbarhetssynpunkt.
Men alla som är lite pålästa om bilar kom V8 före V6.. Ford släppte sin sidventilsåtta till modellåret 1932. Chevrolet kom med toppventilsteknik till modellåret 1955.
Och den optimala vinkeln för en V8 är 90 grader, medan en V6 har 60 grader som optimal vinkel.
Men jag kan inte komma ihåg när V6an kom... Har för mig det var på 50-talet, men vem som gjorde den och när kommer jag inte ihåg.. :$
Ok, jag ska va ärlig har ingen kunskap inom ämnet. Jag tänkte logiskt, vem fan bygger en V8 före V6? Den första kolvomotorn va ju garanterat encylindrig, längre fram i utvecklingen = fler cylindrar. Men vad vet jag.
Föresten, såg på discovery för nått år sedan om en bil på 20 talet lr nått som hade dubbla överliggande?Typ sjukt före sin tid, någon som vet vad jag talar om?
Dusenberg kanske? Sitter en rätt roliga v12a i dessa bilar... Dyra som satan idag (och då) är dessa rariteter, finns inte många kvar av dem...
Annars har vi ju de 27liters RR v12orna som satt i spitfire och lite andra applikationer från ww2. Dubbla kammar, 2stegskompressor, torrsump, helaluminium, etc...
Ok, jag ska va ärlig har ingen kunskap inom ämnet. Jag tänkte logiskt, vem fan bygger en V8 före V6? Den första kolvomotorn va ju garanterat encylindrig, längre fram i utvecklingen = fler cylindrar. Men vad vet jag.
Min tanke är att dom helt enkelt utgick från dubbla 4V:or när dom designade V8:an.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Annars har vi ju de 27liters RR v12orna som satt i spitfire och lite andra applikationer från ww2. Dubbla kammar, 2stegskompressor, torrsump, helaluminium, etc...
Min morfars far skaffade sig en tank med dubbla Rolls-Royce Meteor V12:or, ifall att tyskarna/ryssen skulle få för sig att komma tillbaka och försöka att invadera Skåne. Han byggde även en stor bunker på sin tomt och skaffade sig ett fritidshus/gård i trakten av Hörby.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jag har för mig att det var någon som byggde en 2-takt V8 (inte båtmotor), nån ryss eller öststatare, en sån hade varit häftig
Detroit Diesel har ju lite sånna motorer. Sitter bland annat i gamla GrayHoundbussar och ofta som nödkraftsaggregat. Hade en sån som nödgenerator på förra båten jag jobbade på. Kompressormatad tvåtakts V8. Fan va roligt den lät, och mycket!
och för er som inte visste det, så hade Volvo 3,6 Liters V8 på -60 talet. B36 hette den och var på 120hk. Var en konstruktion baserad på två b18 motorer. Har ägt en bil med sån motor. Låter som en jänke V8. Helt ok motor. Väldigt stryktålig.
Själv har jag ägt bilar med boxer motor på 2 cylidrar och 600cc upp till V8 på 5,8liter.
Min morfars far skaffade sig en tank med dubbla Rolls-Royce Meteor V12:or, ifall att tyskarna/ryssen skulle få för sig att komma tillbaka och försöka att invadera Skåne. Han byggde även en stor bunker på sin tomt och skaffade sig ett fritidshus/gård i trakten av Hörby.
Varför finns det V8or med pinsamt lite effekt (200hk eller mindre) när man lika gärna kan ha V6?
Vet inte om det var en seriös fråga eller inte, men jag föredrar en 3-liters V8 jämfört med en 3-liters 6'a. Mer vrid, mjukare gång, bättre ljud. Sen så är dom inte så mycket törstigare heller. Det är ju samma volym, bara lite fler burkar
218hk i min V8 och det är ingen räser, men skönare motor har jag inte ägt. Trots att T5'an i Volvon är något rappare när det gäller fart och acceleration på pappret så känns V8'an snabbare bara för att man har vrid från tomgång istället för vid 3000+ rpm.
Lite fel att jämföra sugmotor och överladdad motor kanske, men gled iväg lite när jag skrev
och för er som inte visste det, så hade Volvo 3,6 Liters V8 på -60 talet. B36 hette den och var på 120hk. Var en konstruktion baserad på två b18 motorer. Har ägt en bil med sån motor. Låter som en jänke V8. Helt ok motor. Väldigt stryktålig.
Själv har jag ägt bilar med boxer motor på 2 cylidrar och 600cc upp till V8 på 5,8liter.
OT: Minsta jag har haft var en '76 VW Polo på 771cc. Största var en '68 Ford Mustang V8 på 4,7 liter.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.