2432
Sök

Blev fotad av fartkamera

20 Inlägg
10 september 2008
Ruuska_ skrev:
nån som vet hur det är om man kör lastbil med släp på 90 väg? Man får ju bara köra i 80

känner kameran av att man kör i tex 85 och tar kort eller hur fungerar det?

Nej det kvittar vad du har för fordon. Är det en 90 väg tar den bara på hastigheter över 90

Diktator
968 Inlägg
10 september 2008
kamrorna mäter hastigheten två gånger, en gång när du befinner dig långt borta från kameran, sen när du kommit närmare, har du då överstigit hastigheten på båda dom ställena, så fottar den, exempelvis om du skulle köra om så har du ju kunnat lagt dig i rätt hastighet så fottar den inte...

Astronaut
28 Inlägg
10 september 2008
för er som lyssnat på nyheter denna veckan så har ni kanske hört att av alla som blir fotade så är det från varje kamera ett snitt på mindre än en bild om dagen som skickas för utredning om fortkörning.. alltså ganska stor chans att ingenting händer.. säger dock inte att man måste köra för fort för det..

(oo=00=oo)

1 515 Inlägg
10 september 2008
HPaddict skrev:
jag har hört att det från och med i år har blivit så att böterna skickas till bilägaren oavsett om han körde eller ej.

detta pga att denna lånar ut bilen i förtroende till föraren, och ska då kunna lita på att han inte kör för fort.

vet ej om detta stämmer men det är vad jag har hört..

mvh stångberg

Yes, det stämmer

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 september 2008
XxetrOxX skrev:
Min svärfars jobbe kompis körde för fort en gång förbi fartkamera och blev fotad, det va en firma bil och polisen kollade upp igenom firman vem som körde den just då!. han blev av med sitt körkort dock:/.
Men det är bara till att var lugn och leka dum, - Att du inte har kört bilen, Men som de säger: det är bilens ägare ansvar nu förtiden. Men det verka inte ha blivit något av det, sen de ändrade reglerna.. Tanke på dom som blir jagade av polisen blir ju inte tagen, fast polisen har sätt reg nr.. Men ajja.. lycka till.. hoppas det löser sig //

Sluta skissa och gissa ffs! Vart någonstans står det att det är bilägarens ansvar?

Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.

KÄLLA!!!! = http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 september 2008
Audi_powah skrev:
HPaddict skrev:
jag har hört att det från och med i år har blivit så att böterna skickas till bilägaren oavsett om han körde eller ej.

detta pga att denna lånar ut bilen i förtroende till föraren, och ska då kunna lita på att han inte kör för fort.

mvh stångberg

Yes, det stämmer

Men sluta gissa, fan va trött jag blir.

474 Inlägg
10 september 2008
Rogel skrev:
Ruuska_ skrev:
nån som vet hur det är om man kör lastbil med släp på 90 väg? Man får ju bara köra i 80

känner kameran av att man kör i tex 85 och tar kort eller hur fungerar det?

Nej det kvittar vad du har för fordon. Är det en 90 väg tar den bara på hastigheter över 90

gött.. då är det pjäxan i pannrummet som gäller nu då big_smile

Volvo S60 2.5T AWD

553 Inlägg
10 september 2008
discokapten skrev:
Audi_powah skrev:
HPaddict skrev:

mvh stångberg

Yes, det stämmer

Lika roligt varje gång smile folk har verkligen inte en aning

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 september 2008
Jag tycker det blir pinsamt, ska det vara så jävla svårt att kolla det innan man postar?

1 515 Inlägg
10 september 2008
Chrill27 skrev:
discokapten skrev:
Audi_powah skrev:
Yes, det stämmer

hur dumma tror ni att de är igentligen? hur svårt är det att ta på sig ett par stora glasögon och virra runt en bandana runt huvudet, då ser man inte inte föraren. . sedan köra streetrace på 70/90 vägar där det finns kameror.

- Klart att du får bötern hemskickad i vilket fall som hällst. .
Senast redigerat av Audi_powah (10 september 2008)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

N/A
141 Inlägg
10 september 2008
jag kikade in på vv's hemsida.. där står även detta

"Kommer det att bli så att det blir bilägaren som får böter även om någon annan kör bilen?

Svar: I dag är det föraren som får böta om han eller hon kört för fort. Vi känner
inte till om det kommer att bli någon förändring"

Alltså inte ägaren som bötfälls om en annan kör bilen.

Och detta kan va värt att läsa:

"Jag har åkt fast, hur behandlas materialet?
Svar:
Om fotot har god kvalitet inleder Polisen en förundersökning.
Om fotot har dålig kvalitet och inte kan utredas avskrivs ärendet.
Den information som utreds i ärendet sparas hos Polisen under en viss tid. Därefter gallras den bort och förstörs. Frågan om hur lång tid ärenden ska sparas bereds i dagsläget av Riksarkivet. "

Detta tolkar jag som att om inte ansiktet syns så avskrivs ärendet.

Och jag håller med discokapten... hur svårt är det att kolla upp vad som gäller? hur många som helst nu som gissat och gått efter rykten. har även samma källa som han: http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Och för er som tror att dom inte är igång när det är mörkt, kolla vv.se. Dom är igång då med och NEJ blixten är inte så stark så att den ska blända.. (Enlig VV iaf)

Nått mer ni undrar???
Senast redigerat av xenopsy (10 september 2008)

3 722 Inlägg
10 september 2008
shit happens

Mekaniker
212 Inlägg
10 september 2008
Audi_powah skrev:
Chrill27 skrev:
discokapten skrev:

hur dumma tror ni att de är igenligen? hur svårt är det att ta på sig ett par stora glasögon och virra runt en bandana runt huvudet, då ser man inte inte föraren. . sedan köra streetrace på 70/90 vägar där det finns kameror.

Jo exakt så kan du göra om du känner dig lite tung på foten:)

1 515 Inlägg
10 september 2008
xenopsy skrev:
jag kikade in på vv's hemsida.. där står även detta

"Kommer det att bli så att det blir bilägaren som får böter även om någon annan kör bilen?

Svar: I dag är det föraren som får böta om han eller hon kört för fort. Vi känner
inte till om det kommer att bli någon förändring"

Alltså inte ägaren som bötfälls om en annan kör bilen.

Och detta kan va värt att läsa:

"Jag har åkt fast, hur behandlas materialet?
Svar:
Om fotot har god kvalitet inleder Polisen en förundersökning.
Om fotot har dålig kvalitet och inte kan utredas avskrivs ärendet.
Den information som utreds i ärendet sparas hos Polisen under en viss tid. Därefter gallras den bort och förstörs. Frågan om hur lång tid ärenden ska sparas bereds i dagsläget av Riksarkivet. "

Detta tolkar jag som att om inte ansiktet syns så avskrivs ärendet.

Och jag håller med discokapten... hur svårt är det att kolla upp vad som gäller? hur många som helst nu som gissat och gått efter rykten. har även samma källa som han: http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

- Bra att någon kollade upp det iaf ^^
- Om jag har förstått rätt så är det bar att skymma ansiktet då man kör förbi en kamera? så slipper man bli få böter. . konstiga lagar ang detta hmm

N/A
141 Inlägg
10 september 2008
tycker det med.. man kan ju tolka det lite som man vill.. men ja tolkar det så iaf..  det står ju på vv's hemsida så då tar jag förgivet att det stämmer.

1 515 Inlägg
10 september 2008
xenopsy skrev:
tycker det med.. man kan ju tolka det lite som man vill.. men ja tolkar det så iaf..  det står ju på vv's hemsida så då tar jag förgivet att det stämmer.

- Alright, ska nog testa det någon dag big_smile typ köra 100 istället för 90! ^^

Tack för informationen smile

BennyF
21 Inlägg
10 september 2008
kamerorna står inte på hela tiden, det kostar staten för mycket, men när en bil kör förbi för fort, så registreras det å kamerorna slås sedan på på den sträckan. du kan få vänta upp till 3 veckor innan papper kommer där du erkänner eller förnekar,,,,  och foto på dig,,,,, fina bilder:D
men har du tur så blev inte bilden bra nog å det händer ingen ting.... mvh Benny

Det föds en polis varje dag, ANVÄND KONDOM!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 september 2008
Jag fick vänta över 5 veckor innan det damp ner nåt brev. Det var inte kul att vänta så länge. sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

553 Inlägg
10 september 2008
Inget konstig med lagen om att bilföraren inte fälls, samma sak med andra brott, man kan inte fälla någon som är oskyldig utan tillräckliga bevis. Och ja, det finns oskyldigt dömda som har haft otur gällande alla brott.

Slutsats: de måste bevisa den som körde skyldig, annars blir det inget. wink

född blåvit
624 Inlägg
10 september 2008
Det vet väl varenda människa att om inte föraren kan identifieras så skickas boten till ägaren!

Sök