3516
Sök

Hur mycket i böter för tonade rutor fram?

1 833 Inlägg
16 maj 2008
Jag vet att när snuten stannade mig för fortkörning påpekade han en jävla massa på bilen.
"DU har solfilm där, böter på det" sa han, men jag fick inga böter då eftersom man bara får böter för det dyraste, som i detta fall var fortkörning.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

The one and only
1 091 Inlägg
16 maj 2008
FL3JM skrev:
-Blomman- skrev:
eller så fixar man en extra ruta från skroten. Sen tar man ur dom rutorna med toningen på, och sen sätter dit den från skroten utan toning.. Sen säger man bara att man har haft inbrott.. Sen är det bara hem och motera igen.. wink

Eller så hissar du ner rutorna helt och drar ur sladden till knapparna, finns nämligen ingen lag som säger att du måste ha sidorutor.

Det stämmer bra det men sitter rutorna där så får dom inte vara "försedda med färgat skikt" som det heter. Har själv provat denna variant och det funkar INTE wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
16 maj 2008
Ombes. Har själv fått det när jag fastnade i en flygande..

371 Inlägg
16 maj 2008
Man kan få böter om man har otur.. har dock fått fått obes 1 gång.. polisen var snäll nog med det.. sen en annan gång skulle ja riva på plats.. men slapp göra det framför polisen.. så ja sket i det... tror det kostar 500kr per ruta om man får böter...

Life is a bitch, then u die

689 Inlägg
16 maj 2008
Molle_S60 skrev:
Hur mycket ger det i böter för tonade rutor fram?
Inga gissningar tack.. smile

Jag fick 300 i böter plus ombesiktning trots att jag va tvungen att rycka filmen på plats

224 Inlägg
16 maj 2008
jag har ljusare toning fram och dom säger inget om det kolla på www.vv.se där finns det info om hur många procent man får ha tonat fram....

har du typ limo svart får du böter alt ta bort dom på plats om dom e snälla...
har fått gjort det...

66 Inlägg
16 maj 2008
ja det beror la på vad det är för polis som stannar dej med.. oftast är det ombes..
vart stoppad i min för tonade rutor.. polisen fråga bara om den gick igenom bes,vet ej sa ja,ska snart bes.
och polisen sa,ok hoppas den går igenom då. och det gjorde den..

66 Inlägg
16 maj 2008
Vissa poliser är för jävla bra.. sen finns ju makt missbrukare oxå

329 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Okej så 500:- är det då.. Det är det värt. cool

Är det en helt ny kontrollbesiktning som gäller eller mer som en efterkontroll där dom bara kollar rutorna?

The one and only
1 091 Inlägg
17 maj 2008
Molle_S60 skrev:

Är det en helt ny kontrollbesiktning som gäller eller mer som en efterkontroll där dom bara kollar rutorna?

Efterkontroll = dom kollar bara rutorna och du blir 200:- fattigare (om det nu är personbil det gäller)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Yrkesförare
1 267 Inlägg
17 maj 2008
Har ljus toning fram...de säger dom inget om wink
Lite info från VV
Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

Thorssa
17 maj 2008
nicke_34 skrev:
Har ljus toning fram...de säger dom inget om wink
Lite info från VV
Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter Det är detta man åker på om man har ljus toning, så snacket om hur mycket % man får ha behöver vi inte ens ta upp. Dock är det relativt riskfritt med ljus toning enligt mina erfarenheter. Har åkt runt med 50% ljusgenomsläpp på mina främre sidorutor i två år nu, de har inte sett att de varit tonade på besiktningen och har aldrig blivit stoppad av polisen för det. Dock syns det inte så mycket när det är ljust att de är tonade så det är förmodligen därför smile

Enda sättet att åka helt lagligt med tonade framrutor borde väl vara röktonade rutor med ett ljusgenomsläpp på minst 70%. Men eftersom en originalruta har nåt sånt i ljusgenomsläpp så är det i praktiken mer eller mindre omöjligt.

243 Inlägg
17 maj 2008
fick 500 spänn i böter... passade även på att fråga vad som är "lagligt" och enligt dom så får inte eftermarknads toning förekomma på framrutorna, men det finns bilar som har det standard och det är tydligen då vägverkets direkitv gäller. jag har säkert blivit stannad 10 ggr med farmrutetoning i rutinkontroller och då har dom inte brytt sig - dom var  lite grinigare när man åkte lite fööör fort oxå...
jag kör med 45% ljusinsläpp...

Jajjemen!
1 512 Inlägg
17 maj 2008
Har blivit stoppad 4 ggr för tonade rutor..
Två ggr fick ja 500 i böter å ombes.
En gång fick ja åka därifrån utan nåt, men han sa att ja skull pilla bort de när ja kom hem roll
Sista gången blev ja tvungen å rycka på plats.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

329 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Volvo Knugen skrev:
Molle_S60 skrev:

Efterkontroll = dom kollar bara rutorna och du blir 200:- fattigare (om det nu är personbil det gäller)

Men då är det ju inte farligt alls ju... Folk verkar ju livrädda för att tona fram! Men om det bara gäller ett par hundra spänn eller ev en femhundring (vilket verkar ganska ovanligt) så är det ju inget att bråka om.
Det gör ju allt om man tonat de bakre rutorna.. Ser så konstigt ut när toningen slutar på mitten.. smile

Ryckte av mina nu pga besiktning, men nu sätter jag lite ljusare fram istället för biltemas kolsvarta bara.

DFFL
9 020 Inlägg
17 maj 2008
Molle_S60 skrev:
Volvo Knugen skrev:
Molle_S60 skrev:

Men då är det ju inte farligt alls ju... Folk verkar ju livrädda för att tona fram! Men om det bara gäller ett par hundra spänn eller ev en femhundring (vilket verkar ganska ovanligt) så är det ju inget att bråka om.
Det gör ju allt om man tonat de bakre rutorna.. Ser så konstigt ut när toningen slutar på mitten.. smile

Ryckte av mina nu pga besiktning, men nu sätter jag lite ljusare fram istället för biltemas kolsvarta bara.

Men efter varje besiktning så måste man tona om.
Det kostar ju en peng det med.

(Fast bara en gång om året ändå. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 156 Inlägg
17 maj 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

329 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Molle_S60 skrev:
Volvo Knugen skrev:

Men efter varje besiktning så måste man tona om.
Det kostar ju en peng det med.

(Fast bara en gång om året ändå. tongue

Jo det är sant. Men 150 spänn per år kan jag avvara.. smile

329 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
För att förtydliga meningen med denna tråden:
Faktumet ATT det är olagligt med film på främre sidorutor samt vindruta vet jag sen länge. Det är alltså inte OM man får eller inte som jag har frågat efter, utan hur mycket böterna ligger på om man blir stoppad. Undrar eftersom många bötesbelopp höjts markant det senaste, så hade det kostat typ 2500:- per ruta eller nåt liknande vansinnigt så är det ju ganska avgörande.

Så diskutionen om hurvida det är lagligt eller ej kan någon annan tråd drabbas av.. smile
Senast redigerat av Molle_S60 (17 maj 2008)

henkeboy77
17 maj 2008
men åk till skroten och köp ett par framrutor och byt dom för besikning i stället. samma kostnade och sparar massa tid ochså ju:) jag har två par till min volvo 855.

Sök