2490
Sök

Demontera en airbagratt

151 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Behöver man gå till väga på något speciellt sätt när man demonterar en ratt med airbag? Tänkte mer så man inte får knallen på fingrarna eller mitt i fejset! cool
Sen när den är av så bör ju airbag lampan tändas, lättast att rycka lampan då eller?

Mvh
Senast redigerat av Lindahl- (16 maj 2008)

Lastbilschaufför
123 Inlägg
16 maj 2008
Hur de e med lampan vet jag inte. Men du bör koppla loss batteriet innan du börjar slita i ratten. Sen ska det bara va att ta loss höljet, skruva bort airbagen och ta bort ratten. Så e det på Volvo V70 -98 iaf.

557 Inlägg
16 maj 2008
Varför i helvete tar man bort en ratt som är utrustad med airbag? varför minska sina chanser att överleva i en ev bilolycka? låter ganska idiotiskt i mina öron.

//Jerry

1 059 Inlägg
16 maj 2008
Finns nog motstånd o montera .kolla på toyota om dom har. Jag köpte till evon när jag koppla bort pga barnstol

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

leo_m83
16 maj 2008
det fanns airbag säkringar på min gamla mitsubishi galant -97 . Jag tog också bort min airbag på den bilen för jag skulle fixa instrument berädan. bara ta bort batteriet. öppna ratten . Däck gick en slad till airbagen. koppla bort den. Då vart airbag disabled på den bilen wink

151 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Fimpha skrev:
Varför i helvete tar man bort en ratt som är utrustad med airbag? varför minska sina chanser att överleva i en ev bilolycka? låter ganska idiotiskt i mina öron.

Ratten kanske är halvt uppäten av en hund eller är fyrkantig men du tänkte inte så långt ?
Senast redigerat av Lindahl- (16 maj 2008)

601 Inlägg
20 augusti 2009
Tråden kanske värkar lite gammal,
men ska man tänka på något speciellt med airbagen efter den är demonterad?
motiverar mig bättre: Kan airbagen utlösas även efter demonteringen?

mvh

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212

1 798 Inlägg
20 augusti 2009
GolfMK3 skrev:
Tråden kanske värkar lite gammal,
men ska man tänka på något speciellt med airbagen efter den är demonterad?
motiverar mig bättre: Kan airbagen utlösas även efter demonteringen?

mvh

Ja.
Airbag skall alltid placeras med bakstycket neråt för att undvika att alltihop skickas ut i omloppsbanan.
Airbag skall alltid placeras i särskilt utrymme då det är demonterat, ett utrymme som är avsett för detsamma eller utrymme som åtminstone minskar risken för skador, t ex en stålbur av något slag.

Sök