Hej, 2008-05-16
Har en audi TT 00a quattro 225hk org som jag håller på att trimma, snygga till.
Motordelar etc. (tillverkare):
- Turbocenter stål svänghjul.
- Sachs koppling,tryckplatta, arp bultar 750nm.
- JE kolvar.
- Verdi stakar.
- E-spec kammar.
- E-spec ventiler.
- Istället för hydrauliska hattar så skall mekaniska installeras.
- Original vevaxel.
- Nya lager i hela motorn.
- Lättare remmhjul.
- Ställbart kammdrev.
- Grenrör med T3 fläns.
- Org insug.
- 720 hög ohms Siemens dekka spridare.
- Fuelrail.
- Aeromotive Bränsletrycksregulator.(BTR)
- Aeromotive högtryckspump (700hk)
- 2st walbro 255 pumpar (450hk per styck)
- Aeromotive bränslefilter.
- Turbo med integrerad Wastegate 550hk+.
www.turbomeck.se- DUmpventil 50mm Tial kopia.(öppen)
- Bredbandslambda för exaktare värden. (lättare att mappa)
- Vätskekyld IC, 650hk kitt.
- Oljekyl.
Har en tråd på
www.rushracing.se men nu tänkte jag skriva in det här så att folk kan följa det vid intresse.
Börjades förra året med att riva ner org motor och alla kjolar vinge osv drogs ner. Bytte garage under vintern (tog tid). Nu är jag omgiven av goda kunskaper i det nya garaget. :)
Nu står bilen på pallbockar och väntar på sitt kjolpaket, motorn kommer om ca 2v då de är en motorbyggare som balanserat veven ställt in kammar ventiler slag osv.Toppen är rejält portad.
Turbon anländer i början av nästa vecka vi får se vad det blir för nåt :) dumpen lika så. (50mm)
Här kommer lite bilder.
Bilden tagen bakifrån när jag började med att riva kjolar.Blocket planat o hornat. Ni kanske känner igen färgen på blocket. oscars gamla.Motordelar målas i vitt, blir snyggt tycker jag :)generatorn efter målningenDet skall sitta 2st sparco pro 2000 stolar med sabelt4punktsbälten. FÖrar stolen är ditsatt med egen gjorda fästen.Toppen med ventiler fattar lite hattar kammar osv. Men detta tar motorbyggaren hand om. Motorn kommer om 2vMattorna satt fint. :) Durkplåt.Här kommer lite bilder på bränslesystemet.
Det är 2st walbro255 (450hk styck) förpumpar i org tank. Sen en aeromotive högtryckspump efter c-tanken som klarar 700hk. Elen är dragen just för tillfället skall snurra igång motorn så att allt snurrar ordentligt innan jag finputsar alla sladdar o slangar.
an6 från org tank till c-tank och tillbaka. från c-tank till aeromotive pumpen är det an8 och där efter an6 till bränslefiltret och fram till fuelrail. Returen från fuelrail blir an6.
cathtanken egengjord med dit svetsade anslutningar samt hållare.stålomspunna slangar. :)2st av dessa armaturer sitter i org tank. blev krångligt men blev bra till slut.slangarna anslutna.här håller jag på o gömmer sladdarna så att allt inte är ivägen. som sagt allt skall kollas vid start så att allt rullar ordentligt sen blir det finputs.Har satt dit ic kylaren med fläkt till min vätskekylda ic.
ni ser den till höger:)SVänghjulet och kopplingsatsen från turbocenter (sachs) skall klara 750nm.
sinterlamell.
Hela paketet då jag fick hem det.stål svänghjul (turbocenters spec)lammellenBild på vätskekyl paketet. pump, ic och behållare.Som sagt har blandat ihop allt lite nu men allt skall vara i vanlig ordning framöver.
KJolpaketet, motorn osv kommer snart så håll utkik.. :)