Blir ju riktigt bra detta ! skönt när den äntligen in justerad på plats kan jag tänka mig, var du möjligtvis på kjula flygfält och körde i söndags? (om du nu fått ihop den ännu) ?
www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Blir ju riktigt bra detta ! skönt när den äntligen in justerad på plats kan jag tänka mig, var du möjligtvis på kjula flygfält och körde i söndags? (om du nu fått ihop den ännu) ?
Först och främst, tack. Ja det känns kanon nu när motorn äntligen är i. Jag var inte på flygfältet o körde.. nån annan må jag tro.
Detta blir ju grymmt bra , kommer bli en av dom snyggast TT och en av dom snabbaste som jag har sett , du får säga till när du blir klar med bilen så kommer jag ner och kollar när du kör lite med den , inte många bilar som kommer att ha en chans
Detta blir ju grymmt bra , kommer bli en av dom snyggast TT och en av dom snabbaste som jag har sett , du får säga till när du blir klar med bilen så kommer jag ner och kollar när du kör lite med den , inte många bilar som kommer att ha en chans
tackar Linus.. Helt klart hör jag av mig... synd att du sålde din kärra.. vet att t5an s60 går fint den med.. lycka till med bilen.
vad är det dära för special IC du har? har aldrig sett sån förut:P
Heter vätskekyld IC.... funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.
Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben. Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.
vad är det dära för special IC du har? har aldrig sett sån förut:P
Heter vätskekyld IC.... funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.
Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben. Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.
det var nåt nytt, men hur funkar den vid långa hårda belastningar som t.ex bankörning? den lilla pumpen & kylaren måste ju pumpa enorma mängder kylvätska för att hålla IC:n kyld. Är det något övertryck i systemet och vad ska man ha för kylvätska? (skulle ju helst vara nåt med sprit & övertryck för att få snabbare värmeutbyte)
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
vad är det dära för special IC du har? har aldrig sett sån förut:P
Heter vätskekyld IC.... funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.
Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben. Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.
det var nåt nytt, men hur funkar den vid långa hårda belastningar som t.ex bankörning? den lilla pumpen & kylaren måste ju pumpa enorma mängder kylvätska för att hålla IC:n kyld. Är det något övertryck i systemet och vad ska man ha för kylvätska? (skulle ju helst vara nåt med sprit & övertryck för att få snabbare värmeutbyte)
Enligt min info så går de bra med vanligt vatten vid körning under sommaren... kör du under vinter tid så är det glykol iom att vatten fryser annars.
Stora skillnade mellan vanlig ic och denna är att även när bilen står still så kyler det luften lika bra som när bilen är i rullning dvs att pumpen pumpar runt vattnet o kyler..
Heter vätskekyld IC.... funkar som så att du har en vanlig kyl med celler och fläkt som du ser på bilderna i fronten av bilen... vattnet från kyl upp till stora burken är det en bosch pump som pressar och från stora burken rinner vattnet tillbaka till kylaren igen.. så funkar den.
Och genom själva "burken" flödar varma luften från turbo till insug.. som kyls ner av det ständigt kalla vattnet som är runt själva luftströmmen i tuben. Med denna IC så blir det mkt kortare fördröjningar och ger snabbare svar vid gas pådrag.
det var nåt nytt, men hur funkar den vid långa hårda belastningar som t.ex bankörning? den lilla pumpen & kylaren måste ju pumpa enorma mängder kylvätska för att hålla IC:n kyld. Är det något övertryck i systemet och vad ska man ha för kylvätska? (skulle ju helst vara nåt med sprit & övertryck för att få snabbare värmeutbyte)
Enligt min info så går de bra med vanligt vatten vid körning under sommaren... kör du under vinter tid så är det glykol iom att vatten fryser annars.
Stora skillnade mellan vanlig ic och denna är att även när bilen står still så kyler det luften lika bra som när bilen är i rullning dvs att pumpen pumpar runt vattnet o kyler..
rent vatten funkar säkert men jag skulle nog inte köra med det, det blir massa joniseringsvandringar & oxidation när man bara har vatten = inte bra
jo, det förstås men jag tänkte att vid långvariga hårda belastningar så är det ju enorma mängder luft som ska kylas av vattnet och då ska kylare/pump hinna med att kyla av vattnet som har en annan tröghet i systemet än vad en konvetionell IC har, jämför med en ackumolatortank, tar lång tid att värma och lång tid att kyla.
Övertryck och någon sprit tänkte jag mest på p.g.a vid ett högre tryck och lägre ytspänning så får man ett högre värmeutbyte = i IC:n så kylls luften snabbare och i kylaren kyls vattnen snabbare.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Idag var det en smidig dag i garaget där allt flöt på riktigt bra... fick massa hjälp av lilla harri boy
stackarn får slipa...
jag in action..
Idag fick vi dit rätt mycket... Började med att slipa venkorpan och insug... sedan lackade vi insug i silver. Satte dit ventkorpan, oljelock.. sedan drog vi ner tändstift och tändspolar.
Insuget sattes dit samt spridare, fuelrail... och stålomspunnen slang från BTR till fuelrail.
Här kommer en massa bilder.. för de visade sig att harri boy var en fotograf vid sidan av
harri boy måste ha varit otroligt uttråkad
Enjoy!
Sen var det dags o dra sig ur garaget för kvällens aktiviteter... It was fun!
Ser ju bra ut kompis Hoppas du får ihop den till våren och att den funkar som den ska så man får åka med en runda Jag har blivit sugen som fan på TT nu också, ska bara sälja Hondan först.. Köpa? Jag fick ju prova Louise TT här i Värnamo, gick skitbra.. Nästan inget turbolagg alls Good Luck!!