2556
Sök

Lambda problem med Volvo S40!

martinpopovac
17 maj 2008
Har ett troligt problem med Lambdasonden på bilen.

symptomen är väl dom att lampan lyser, bilen drar enormt mycket soppa, den hackar till ibland och kan vid vissa tillfällen vara lite tjurig att starta. kan ju enligt mig inte vara något annat än ett sondproblem.

frågan blir ju då. vart sitter sonden på en S40? av det jag har hört, (har dock inte kollat det själv!) så ska den sitta utanpå (!) det första grenröret. detta låter väl kanske lite tvivelaktigt för mig, men jag tänkte att jag skulle fråga er alla här om det är någon som har koll på detta.

är detta något som är enkelt att byta eller behövs bilen lämnas in?

tacksam för svar!

761 Inlägg
17 maj 2008
Kan lika gärna vara LMM som spökar.. Kolla felkoder innan du byter något, det är mitt tips.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 maj 2008
Japp läs ut felkoder och beskriv närmare vad för bil du har, S40 finns med iaf 12 olika motorer wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

martinpopovac
18 maj 2008
Okej!

Eftersom att jag är som jag är med det här så måst jg ju fråga hur man läser ut dessa olika felkoder? Har en S40 2.0T..

Maskin Operatör
130 Inlägg
18 maj 2008
Åk till en verkstad det går inte att göra manuellt som på tex 850, och du kolla ner bakom motorn så ser du lamdasonden

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 maj 2008
oki, du har två sonder på en sådan bil, en ena sitter före katten, den andra efter (katten är första ljuddämparburken, rund rätt liten sak ungefär under försrstolen)

före mäter motorn så den får rätt soppa efter katten mäter den så att katten fungerar.

nyare bilar 01-04 har bekymmer med bakre sonden, den reagerar lite för lätt.

dock låter ditt problem som om främmre sonden är kass.

Åk till en volvoverkstad, ge dem fikapengar och skriv upp vilka felkoder du har.  (visar det sig att lambdasonden är trasig så jag jag en över)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

martinpopovac
18 maj 2008
sounds like a plan smile. får ta och ringa till Volvo på måndag. dock så är det vä inte direkt "fikapengar" dom vil ha för att göra en felsökning tongue. haha!

jag tror också att det är sonden, jag är ingen expert, men jag vet iaf att det inte är något läckage i avgassystemet, då hade det hörts på ljudet samt att besiktningsgubbarna förmodligen hade nämnt den detaljen också tongue.

är den lätt att byta den där sonden? som jag har förstått det så sitter den ganska lättillgänglig?

Maskin Operatör
130 Inlägg
19 maj 2008
Ja det är jätte enkelt och byta..åk till okq8 och hissa upp bilen så ser du hur du ska göra det kan inte gå fel fast var försiktig när du skruvar lös soden för fästet som den sitter i har en tendens och gå sönder, annars så ska det inte va nå problem cool

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 maj 2008
martinpopovac skrev:
sounds like a plan smile. får ta och ringa till Volvo på måndag. dock så är det vä inte direkt "fikapengar" dom vil ha för att göra en felsökning tongue. haha!

Inte felsökning utan bara läsa ut felkoderna, det tar ungefär 3minuter. Fråga om han vill ha något för det och säg att på Bilia Sisjön (eller vad som) var jättre trevliga, gjorde det gratis åt din kompis och tipsade om vad som kunde vara felet.

Man får ju inte vara dum wink

martinpopovac
20 maj 2008
okej, om det är så enkelt så borde ju till och med jag kunna klara av det tongue.

jaha, okej! jag trodde att det var en hel jäkla felsökning som man var tvungen att göra smile. får väl ringa, eller kanske bara åka dit, och kolla om dom har 3 minuter över tongue. haha big_smile.

Sök