3773
Sök

Göra egen avskärmning till luftfiltret?

55 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Nu börjar våren närma sig och sakerna på "att-göra-listan" måste påbörjas...

Jag kan ju inte nöja mig med orginalfilter i min BMW 328CI E36 men känner samtidigt att jag inte vill slänga 2500:- på ett komplett open air från K&N...

Så nu undrar jag om någon har lite erfarenheter om att göra själva avskärmningen och kanske speciellt då på bmw... Bara lite tips och trix så man har lite mer hum om vad/hur man ska göra när man sätter igång...

//JK
Senast redigerat av jika (16 januari 2006)

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 januari 2006
tycker att du ska använda dig av aluminium eller plexiglas. gör en mall i wellpapp och därefter bockar du aluminiumplåten eller värmer plexiglaset å böjer så att det får samma form som mallen och därefter borrar du hål till filtret och sen installera!

vill du veta lite mer hur du går tillväga kan du ju alltid anmäla ditt intresse:P annars kan du ju gå till en plåtslagare och be han om hjälp!

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

55 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
Jag har tillgång till vanlig plåt i mängder... så det får bli materialet att jobba med... (har även möjligheten att pulverlackera det på samma ställa)

Låter ju bra med att testa med wellpapp först och sedan överför jag nog det till CAD så man kan räkna lite mer exakt på hur det kommer se ut...

Något annat jag funderade på var om listen uppe på K&N:s filter är till för att täta mot motorhuven och var man kan få tag på något liknande isf.

Bild -> http://kandn.com/images/l/57-1000.jpg

//JK

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P

10 287 Inlägg
16 januari 2006
Tätlist mot huven skaver. Har man lackad insida på huven så blir det inte så snyggt. Jag byggde en komplett box med lock till mitt filter och tog upp ett bronto-hål framåt innanför framkofångaren för att få in kall luft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

55 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
Fast nu har jag ju värme/dämpmatta på undersidan av motorhuven... så skavmärken är jag inte rädd för... och jag vill ju inte ha in någon varmluft där det inte ska vara det...

Ska ner och testa med wellen nu så får vi se hur detta slutar smile

//JK

10 287 Inlägg
16 januari 2006
Här. Gummilister från Kuntze:

http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=2

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

55 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
Se där! Då ska man väl kunna tillverka sitt egna avskärmade open air nu då... big_smile

Tackar alla för hjälpen!

//JK

Sök