3036
Sök

köpråd: 10" eller 12" bas som ska va god för 2kwrms i sluten låda

Team Autohifi!
865 Inlägg
24 maj 2008
RE Audio SX basen som tidigare nämdes.
Från ca 28L + port för 10aren.... den pallar 2kw.
Finns i både 2x2ohm & 2x4ohm spolar

tokfrans
982 Inlägg
SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 maj 2008
MrCalle skrev:

Vart lägger du subsonic-filtret då?

Eftersom jag faktiskt ägt en sån så vill jag höra nu...2kW i en sån i portad låda....Åkej....inte utan skydd säger jag.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 maj 2008
jonash skrev:
MrCalle skrev:

Eftersom jag faktiskt ägt en sån så vill jag höra nu...2kW i en sån i portad låda....Åkej....inte utan skydd säger jag.

mvh Jonas

Har du ägt en RE Audio SX bas?
Låter inte så troligt med anledning till din sett att svara.
Men du verkar ha ägt det mästa;)

Men ca 30Hz kan vara lagom.
Och jag har den själv i min bil för stunden, har testat den med denna effekt ( µ-Dimension ProX 2K1D som är inte så långt ifrån hans steg )

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 maj 2008
MrCalle skrev:
jonash skrev:
MrCalle skrev:

mvh Jonas

Har du ägt en RE Audio SX bas?
Låter inte så troligt med anledning till din sett att svara.
Men du verkar ha ägt det mästa;)

Men ca 30Hz kan vara lagom.
Och jag har den själv i min bil för stunden, har testat den med denna effekt ( µ-Dimension ProX 2K1D som är inte så långt ifrån hans steg )

Jo, jag har faktiskt det...jag har ägt mycket det är helt riktigt. Tur man gör garagerensningar ibland. Okej, med ett subsonic på 30Hz, så är den lådan bygd för musik eller hur? Och avstämd rätt lågt?

Det jag vill poängtera är att oavsett bas eller märke så om man bygger en SPL låda som man stämmer av till säg 50Hz, så kommer den att dö med 2kW in, om man inte har ett subsonic på lägst 40Hz. Men stämme rman av den lågt så finns den et chans att det håller. Men 2kW är mycket effekt!

mvh Jonas

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 maj 2008
Det är en musik låda jag har avstämd till ca 40-42Hz.
Men lådan får man stämma av lite efter hans tycka och smak.

Att köra in 2kw i denna bas är inga problem....... skulle den dö pga. av det så skulle jag bli förvånad!!!
Men helt rätt 2.000 watt är mycket men det finns basar som kan hantera detta och detta är en av dem.
Sen tror jag att han ville ha en Musik låda och ingen SPL låda om jag inte miss minner mig?!?!

Tittade hur mitt subsonic filter stog och det var 25-30hz, ganska lagom!

Sen om du nu har haft en RE Audio SX bas så tror jag att du har haft en gammal serie.... den som säljs i Sverige idag är en helt ny serie som släptes i Europa förra sommaren och denna bygger på lite annan teknik... talspolen är bla. från MT serien, andra spidrar mm.. så högst troligt är det en gammal bas du har haft med vekare konstruktion.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 maj 2008
MrCalle skrev:
Det är en musik låda jag har avstämd till ca 40-42Hz.
Men lådan får man stämma av lite efter hans tycka och smak.

Att köra in 2kw i denna bas är inga problem....... skulle den dö pga. av det så skulle jag bli förvånad!!!
Men helt rätt 2.000 watt är mycket men det finns basar som kan hantera detta och detta är en av dem.
Sen tror jag att han ville ha en Musik låda och ingen SPL låda om jag inte miss minner mig?!?!

Tittade hur mitt subsonic filter stog och det var 25-30hz, ganska lagom!

Sen om du nu har haft en RE Audio SX bas så tror jag att du har haft en gammal serie.... den som säljs i Sverige idag är en helt ny serie som släptes i Europa förra sommaren och denna bygger på lite annan teknik... talspolen är bla. från MT serien, andra spidrar mm.. så högst troligt är det en gammal bas du har haft med vekare konstruktion.

Ja isåfall är den med annan teknik.

/Jonas

4 554 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
okaj verkar eniga om att re är ett helt okej val den ligger bra i pris för min del med( kollade lite på prisjakt) antar att d2 och d4 står för spolimpedansen? till avstämningen så vill jag veldre lira musik än ren spl och de siffrorna hade ni bra koll på hur många litrar behöver en 12a i denna serie? är lite sugen på 12 än 10 efter att ja såg hur liten min type r 10as kon va när jag plockade ur den,(om någon vill ha godis/fruktskål så finns den ledig nu till de ändamålet)

edit: kimm0 hade vist en 15 till övers blir de tokstor låda till en sån tro?

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 maj 2008
loudness skrev:
okaj verkar eniga om att re är ett helt okej val den ligger bra i pris för min del med( kollade lite på prisjakt) antar att d2 och d4 står för spolimpedansen? till avstämningen så vill jag veldre lira musik än ren spl och de siffrorna hade ni bra koll på hur många litrar behöver en 12a i denna serie? är lite sugen på 12 än 10 efter att ja såg hur liten min type r 10as kon va när jag plockade ur den,(om någon vill ha godis/fruktskål så finns den ledig nu till de ändamålet)

edit: kimm0 hade vist en 15 till övers blir de tokstor låda till en sån tro?

Helt rätt "D2 & D4" står för spolarnas impedans.

Kollar man på volymerna för SX basarna så är de för musik låde stil som följer:
(OBS! kan variera lite pga. bil / steg effekt osv.....)

10" 28L - 36L + Port
12" 42L - 67L + port
15" 85L - 115L + Port

15"aren blir lite större låda till men 12an är ganska human.
Om man kollar mera exakt på 12an till en golf4 så skulle det se ut som detta:
SX12" - avstämning 40Hz - liter volym inkl.bas & port  47L - 4" aero på 26cm

4 554 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
känns som 12an kan bli rätt val 47liter ska aj nog kunna ordna till hmm på nått sätt:P

Sök