2885
Sök

Honing av cylinderloppen, hur gör man ?

Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjena
Hur honar man cylinderloppen ?
kan man göra det själv eller får man skicka iväg blocket?

mvh Philip

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

41 Inlägg
19 maj 2008
#2
sj görs det på farsans jobb smile

svårt å svara på, krävs maskin + kunnande. Vad har du?
Senast redigerat av themask (19 maj 2008)


Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#3
themask skrev:
sj görs det på farsans jobb smile

svårt å svara på, krävs maskin + kunnande. Vad har du?

ville mest veta vad man gör? och varför? osv .. få lite kunnande..

mvh Philip

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

Vindsurfare
150 Inlägg
19 maj 2008
#4
Görs lätt med ett sånt här verktyg:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82435

Vad jag har förstått det så putsar man bara upp ytan på cylinderväggarna så att mindre repor och avlagringar försvinner.

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#5
mm för jag hörde att det vara lätt att göra själv , därför jag undrade ltie hur det gick till smile

men dte verkar dte ju som man ska våga ge sig på å testa då kanske smile

mvh Philip

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

41 Inlägg
19 maj 2008
#6
här har du en video där du ser hur man gör : http://www.youtube.com/watch?v=HQfh6AZxL08

eller så kan man göra det själv genom exempelvis biltemagrejjet, går ju o orda om vad som blir bäst smile wink

Varför?

Byter du lager och kolvringar krävs det nästan att du honar ur loppen. Bytet kan göra att ringarna kommer nån mm högre upp, och kan då träffa vändkanten och gå sönder. Honar man bort vändkanten tar man bort den risken. Vändkanten=den beläggning som bildas där kolven vänder.

Man kan även hona för att få bort repor, skapa ett visst mönster i loppen så att det smörjer bättre etc.


Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#7
någon som använt biltema grejen ? med lyckat resultat ?

mvh Philip

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

Vindsurfare
150 Inlägg
19 maj 2008
#8
Robust honingsmaskin det där må jag säga! cool
Är man bara noggrann så kan man nog få ett fint resultat med biltemametoden också. smile

Man får väl granska sitt block och se hur slitet det är. Förmodar att det inte handlar om många micrometer som man avverkar vid honing?

Grövre repor som t.ex. uppkommit om kolven skurit i cylindern måste naturligtvis borras bort, och nya kolvar med någon överdimension måste användas vid montering. (inte nödvändigt vid honing)

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
20 maj 2008
#9
Honningen är till för att ta bort kolvringarnas vändkanter, ta bort mindre repor samt att göra nya olje spår för  att smörjningen ska bli ordentlig...Går nog bra att göra de själv du behöver en bor och ett honingsverktyg, det är bara att köra fram o tibaka i cylindern tills du e nöjd...


375 Inlägg
20 maj 2008
#10
Att få bort väntkanter är jag skeptiskt till, då dessa kan vara ganska stora. Då får man "borra" upp cylindern. Men skulle dem vara riktigt små så kan det gå med slipstenar.

Varför man gör detta är att få nya oljespår.
En kolvring skrapar mot cylindernsväggar och tar bort en del av metallen. Efter 1x.xxx antal mil så är dessa borta och cylindern är "blank" En del tror detta är bra. Oj vad bland och slät cylindern är. Detta är fel, för det finns ingen yta för oljan att fastna på.

Då honar man cylinderväggarna, dvs man gör små repor i väggen som gör att oljan kan sjunka in i och skydda samt ge smörjning.

Arbetet är enkelt.
Man behöver bara en borrmaskin, honingsverktyg, olja och rengörningsmedel.
Man kan börja med att rengöra cylindern från skit/sot och sedna smörja in cylindern med lite olja.
Runt 500-1000rpm är bra varvtal. Sedan är det bara föra slipstenarna upp och ner för cylinderns väggar med jämn fart tills du har fått lite fina korssliknande repor.

Sedan är det bara rengöra cylindern igen noggrannt och därefter olja in cylindern noga.


Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#11
tackar för svaren smile blir nog att ge sig på det i helgen smile

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

volvo tic frälst
357 Inlägg
20 maj 2008
#12
glöm inte att duscha loppen med t-sprit när du honar också. bara hälla i en blomspruta å duscha på samtidigt du honar. går bra med skruvdragare eftersom du inte ska ha hög hastighet på den, revorna ska bli som kryss, de märker du när du kör.


1 661 Inlägg
20 maj 2008
#13
Använd horningsolja eller fotogen. Gå fort upp och ner.

41 Inlägg
20 maj 2008
#14
Andreas_ace skrev:
Att få bort väntkanter är jag skeptiskt till, då dessa kan vara ganska stora. Då får man "borra" upp cylindern. Men skulle dem vara riktigt små så kan det gå med slipstenar.[....]

Exakt. Ha motorn gått länge kan de bli stora vändkanter, upp mot 1mm. Då är det borra som gäller. Men hur stora de är skiljer ju från fall till fall.

<<trådskapare: Berätta gärna hur det gick efter helgen smile


volvo tic frälst
357 Inlägg
20 maj 2008
#15
finns ett specialverktyg för att ta bort vändkanter, den har ett skär som tar bort vändkanten, den jag använde var lite krånglig att centrera men den gjorde det den skulle. vet inte vart det går att få tag i men...


tuningservice.se
91 Inlägg
23 juli 2008
#16
themask skrev:
Andreas_ace skrev:
Att få bort väntkanter är jag skeptiskt till, då dessa kan vara ganska stora. Då får man "borra" upp cylindern. Men skulle dem vara riktigt små så kan det gå med slipstenar.[....]

Exakt. Ha motorn gått länge kan de bli stora vändkanter, upp mot 1mm. Då är det borra som gäller. Men hur stora de är skiljer ju från fall till fall.

<<trådskapare: Berätta gärna hur det gick efter helgen smile

Vändkanter uppåt en millimeter värkar vara galet. tänk på att det är en millimeter på vardera sida lika med 2 millimeter,

Ang biltemas honingsverktyg så är inte det så rekomenderat. man vill ju ha krysspår med 30gradersvinkel och hur ska du kunna få det med det som finns hoss biltema.
Jag har stått i garaget ett tag med ett sånt verktyg och tycker det blir lite sådär håller på och bygga en b21 et ska bli minst 300hk var det tänkt och jag tror inte den honingen ser tillräckligt bra ut. finns ett verktyg som set mycket bättre ut men vet tyvärr inte namnet på någon återförsäljare.
Här finns en film på verktyget i fråga http://www.youtube.com/watch?v=u9mZClv5Nfo
Senast redigerat av sebben (23 juli 2008)


224 Inlägg
24 juli 2008
#17
Ni som säger att man tar bort vändkanten genom att hona är lite ute och cycklar,
man får allrig bort en vändkant genom honing då krävs borrning och att man skulle ha en vändkant på 1mm då får du nog ha kört utan olja i motorn eller nått.

Honing gör man för att få en bra smörjning som någon nämde här och få bort sot mm,
och det bör man göra när man bytt kolvringar och om motorn gått endel.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

volvo tic frälst
357 Inlägg
25 juli 2008
#18
sebben skrev:
themask skrev:
Andreas_ace skrev:
Att få bort väntkanter är jag skeptiskt till, då dessa kan vara ganska stora. Då får man "borra" upp cylindern. Men skulle dem vara riktigt små så kan det gå med slipstenar.[....]

Exakt. Ha motorn gått länge kan de bli stora vändkanter, upp mot 1mm. Då är det borra som gäller. Men hur stora de är skiljer ju från fall till fall.

<<trådskapare: Berätta gärna hur det gick efter helgen smile

Vändkanter uppåt en millimeter värkar vara galet. tänk på att det är en millimeter på vardera sida lika med 2 millimeter,

Ang biltemas honingsverktyg så är inte det så rekomenderat. man vill ju ha krysspår med 30gradersvinkel och hur ska du kunna få det med det som finns hoss biltema.
Jag har stått i garaget ett tag med ett sånt verktyg och tycker det blir lite sådär håller på och bygga en b21 et ska bli minst 300hk var det tänkt och jag tror inte den honingen ser tillräckligt bra ut. finns ett verktyg som set mycket bättre ut men vet tyvärr inte namnet på någon återförsäljare.
Här finns en film på verktyget i fråga http://www.youtube.com/watch?v=u9mZClv5Nfo

biltemas honingsverktyg är det inget fel på om man använder det rätt, kryssmönstren ser du hur dom blir  när du honar blir de ''täta'' får du sänka hastigheten på maskin eller jucka fortare å tvärtom. det ä lika svårt att få rätt kryssmönster med sån på filmen finns och dom ä väll mest till mindre cylindrar t.ex broms- moped- mc cylindrar, fast de kanske finns till större också? men ska du ha det riktigt bra så är det väll en firma som honar som gäller?
Senast redigerat av mattestig (25 juli 2008)


tuningservice.se
91 Inlägg
31 juli 2008
#19
Ja det är sant som du säger att man får åka in till en firma som har riktiga saker.
Jag har testat att hona upp mina cylinderlopp tog långt tid innan man fick skapliga kryssmönster i cylindern.
Får se hur länge kompet håller sig uppe, hadde tänkt att leakdowntesta motorn så fort jag har monterat toppen.
mvh sebastian


140 Inlägg
6 april 2014
#20
nu väcker jag en gammal tråd här, tänkte bara säga att vi honade med biltemas verktyg och kört 800hk i maskin två sommrar. bilen i fråga är en audi s4 2.2
verkar hålla fint smile



Sök