3758
Sök

tickande ljud 206 rc

6 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Hej. har några frågor angående en 206 rc -04 som gått ca 8400 mil, är nämligen så att ett tickade ljud uppstår när man stannar efter ha kört nån mil, hör bara ljudet när bilen står still. ljudet kommer från vänster sida av motorn där man fyller olja, svårt att säga exakt var. har även lite ojämn tomgång, vad gör man åt det??  bilen är servad för ca 150-200 mil sedan. filter ojla då bytt. någon som har tips råd skulle va till stor hjälp. skulle det kunna vara "lyftare" "ventiler" nåt sånt? bilen har ju inte gått jätte långt, eller kan det dyka upp redan? har kollat felkoder via obd el odb el va det nu hette, inget där. tacksam för svar..
Senast redigerat av arkules (20 maj 2008)

3 235 Inlägg
20 maj 2008
Bytte du olja själv, eller lät en verkstad göra det?

Om oljan har "fel" viskositet, så kan oljetickande vara ett faktum på vissa motorer.

Tickar det också när den är driftsvarm? Uppstod kanske problemet kort efter att oljan byttes?

Testa med att byta till annan olja.

6 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
verkstaden gjorde oljebytet, det jag vet är att det är en helsyntets, shell helix ultra 5w-40. och den bör väl göra vad den ska? saken är ju den att det bara tickar när den är driftsvarm och står still, startar man den en kall morgon hörs inget. har märkt detta ungefär för nån vecka sedan, så inte direkt efter oljebytet heller.

203 Inlägg
20 maj 2008
Kolla stickan..

Hade också detta för ett tag sedan, och det visade sig att jag hade för lite olja tongue

6 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
kollat oljenivån många gånger sen jag börja höra ljudet. tycker det e bra nivå, men provar att fylla på lite å se om det hjälper,

203 Inlägg
20 maj 2008
arkules skrev:
kollat oljenivån många gånger sen jag börja höra ljudet. tycker det e bra nivå, men provar att fylla på lite å se om det hjälper,

Okej, vilken olja kör du?

1 661 Inlägg
20 maj 2008
"shell helix ultra 5w-40"

6 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
har nu provat med att fylla lite olja, va sedan ute och tog lite kurvor, men när jag sedan stanna till va tickandet fortfarande kvar, själv kan jag inte så mkt, men kan det vara väldigt dåligt att köra när det är såhär?? kan det ha att göra med den något ojämna tomgången?? //tack för svar..

148 Inlägg
25 maj 2008
arkules skrev:
har nu provat med att fylla lite olja, va sedan ute och tog lite kurvor, men när jag sedan stanna till va tickandet fortfarande kvar, själv kan jag inte så mkt, men kan det vara väldigt dåligt att köra när det är såhär?? kan det ha att göra med den något ojämna tomgången?? //tack för svar..

kan vara en liftare som är kass hydrallyftare ska bilda upp oljetryck när motorn ska startas. eller så e det vts navet  som sitter vid kamremen. då i det navet går det olja som ska smörja fjädrar som sitter i vts-navet dom fjädrana kan bli slaka så blir det tikande ljud peugeot bytar vts-naven på 2.2l motorona det e standard fel på dessa  motorer det e samma topplock som 206rc 2.2l. vts-navet ska justera kamaxlarna när ventilerna ska öppna och stänga men det finns ny pogramvara till motorstyrbox till vts-navet det e bara peugeot som kan lägga in ny pogramvara med deras dator kontakta din peugeotverkstad  som dom kan lägga in pogramvaran till dig prova ved det först det har hjälp på vissa 2.2motorer men inte alla

1. hydrallyftare som e kass
2. vts-navet som e kass

107...du blev just om körd av en miljöbil.

148 Inlägg
25 maj 2008
ojämn tomgång  det e inget fel rc-motorn e trimmad från frabriken det e standard min går också ojämnt men när man har ac på så  går den riktigt ojämnt rc-motorn går lite oroligt på tomgång det e ingen fara med det den får ju inte gå för ojämnt då e det något fel men lite ojämnt får den gå

6 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
okej. jag ska snacka me dom på peugeot om uppdatering av programvara alltså?? tack så hemskt mycket för dina råd o tips, smile

148 Inlägg
28 maj 2008
arkules skrev:
okej. jag ska snacka me dom på peugeot om uppdatering av programvara alltså?? tack så hemskt mycket för dina råd o tips, smile

japp  gör det se om det hjälper eller inte anars så e det vts-navet eller hydrallyftarne någon som inte får olja i sig hehe

6 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
lavan skrev:
arkules skrev:

japp  gör det se om det hjälper eller inte anars så e det vts-navet eller hydrallyftarne någon som inte får olja i sig hehe

tja, inte hunnit snacka me peugeot än, men tänkte höra vad du tror det kan kosta att göra detta me programvaran? skulle det inte vara felet utan lyftare eller vts-navet blir det väldigt dyrt att laga va? el vad tror du?

148 Inlägg
30 maj 2008
arkules skrev:
lavan skrev:
arkules skrev:

tja, inte hunnit snacka me peugeot än, men tänkte höra vad du tror det kan kosta att göra detta me programvaran? skulle det inte vara felet utan lyftare eller vts-navet blir det väldigt dyrt att laga va? el vad tror du?

ja det e nog dyrt. jag hade ringt till peugeot och fåt tid till en undersökning se vad det kan vara för du kan inte göra repationen av att byta vts-navet eller lyftarna man ska ha special verktyg till att blockera vevaxelen . ring peugeot se vad dom säger lycka till. vill ha lite uppdatering  om vad det kan vara mvh  markus

Sök