2598
Sök

Felkoder på en A4

3 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag fick lite felkoder idag när jag körde med VAG-com som jag inte vet vad det betyder för nåt.

Control Module Part Number: 8D0 907 557
  Component and/or Version: 1,8l R4/5VT MOTR HS D05
           Software Coding: 04001
            Work Shop Code: WSC 00000
3 Faults Found:
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
        P1570 - 35-10 - - - Intermittent
00561 - Mixture Adaptation
        14-10 - Adaptation Limit (Add) Exceeded - Intermittent
00561 - Mixture Adaptation
        13-10 - Adaptation Limit (Mul) Not Reached - Intermittent


Det är en Audi A4 1.8T 96- Mappad
Den är väldig slö ibland och ibland känns det lite piggare men inte alls som den var förut. Kan börja hacka mellan 2000 och 3000 varv. Bruka hjälp med att släppa gasen bara och sen bara gasa igen. Då bruka det försvina.
Har bytt Tändmodul, tändspolar, Tändstift, Lambasond, Katten (hade rasat), LMM (begagnat bara)

Börjar tröttna på den här bilen nu sad

Olika
907 Inlägg
20 maj 2008
#2
Kör en sväng med VAG-COM igen och kolla vad du får för värde från LMM, det bör vara effekten minus 20% ungefär.
Felkoderna säger motorn gått utanför blandningsförhållandena för luft/bränsle.

Mvh
Fredrik

3 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#3
Allså jag ska köra med VAG-scope? Vilken kanaler ska man kör på? Vilka kanaler får man fram mesta fakta från?
Har kört en lite sväng med nu men nu har jag inga felkoder :S
Blir inte klok på den här bilen mad

Olika
907 Inlägg
21 maj 2008
#4
Xtjuren skrev:
Allså jag ska köra med VAG-scope? Vilken kanaler ska man kör på? Vilka kanaler får man fram mesta fakta från?
Har kört en lite sväng med nu men nu har jag inga felkoder :S
Blir inte klok på den här bilen mad

Du kan köra VAG-scope för att få en överskådlig graf men ofta räcker det att bara kolla värdet som LMM ger.
Gå bara in under Measuring Blocks, vill minnas att det är kanal 05 eller 06, det ser du snart när du bläddrar mellan blocken, har du rätt labelfil inlagd ska det stå vad varje värde betyder i de olika mätblocken.

Mvh
Fredrik

8 Inlägg
21 maj 2008
#5
Prova o ta bort kontaktstycket på luftmassemätaren.
Går den bättre då så byt mätaren

Olika
907 Inlägg
21 maj 2008
#6
volvo-245 skrev:
Prova o ta bort kontaktstycket på luftmassemätaren.
Går den bättre då så byt mätaren

Eftersom bilen är "mappad" kan man inte förutsätta att den nya programvaran kör efter ett förinställt värde om man plockar bort kontakten till LMM, dessutom kan en felkod till genereras som säger avbrott i ledning/matning till LMM, av det kan den gå ner på nödprogram.

Mvh
Fredrik

101 Inlägg
21 maj 2008
#7
Känns som att det kan ha med lambdasonden också att göra om det inte är lmm.

V.A.G Mekaniker
42 Inlägg
21 maj 2008
#8
alla slangar och så vidare är hela?

V.A.G mekaniker

3 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#9
Så nu har jag kollat på dom kanalerna. Vet inte riktigt va jag ska kolla på men jag lägger upp bilder
Vet inte inte ens om det är rätt
http://img354.imageshack.us/img354/8211/22jp9.jpg

http://img354.imageshack.us/img354/118/33ub7.jpg
Senast redigerat av Xtjuren (23 maj 2008)

Olika
907 Inlägg
24 maj 2008
#10
Xtjuren skrev:
Så nu har jag kollat på dom kanalerna. Vet inte riktigt va jag ska kolla på men jag lägger upp bilder
Vet inte inte ens om det är rätt
http://img354.imageshack.us/img354/8211/22jp9.jpg

http://img354.imageshack.us/img354/118/33ub7.jpg

Det verkar inte vara rätt lbl-fil som är laddat till den boxen, gå in på ross-tech´s sida och ladda ner en som stämmer med ditt styrboxnr så bör det stämma sen, förmodligen är det värdet i grupp4 cell3 som är aktuellt värde ifrån LMM, dra ur bilen på tex 2:an och se vad det högsta värdet blir, det bör bli ungefär vad motorn ska ha för effekt minus 20%, dvs en 150 hk ska visa 120g/s.
Senast redigerat av fredriq (24 maj 2008)

Mvh
Fredrik


Sök