3731
Sök

sänka ner en t5 motor i en 740 lr 940.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 maj 2008
#21
225 hk wink

740 eller 240 med T5 - bilen Volvo glömde bygga wink Hoppas du startar serieproduktion. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

561 Inlägg
22 maj 2008
#22
Byta oljetråg till 960. måste korta det också

Insuget från nya V70. för den har anslutningen på mitten.
M90 låda från  960 eller 940 med adapterplatta.
960ins motorfästen.
ombyggd fördelare original får inte plats
ombyggda vattenrör 960ins är för långa
plus massa annat småskit, Elen osv


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
22 maj 2008
#23
Om dessa 238hk stämmer så klarar man effektgränsen iaf, då borde det gå att byta till t5 i en 940 reggad före 930101 utan att regga som ombyggt fordon.

Jag lurar dock om det hela faller på att man behöver byta till ett moddat oljetråg, flytta fördelare m.m. i och med det så är motorn inte längre i originalutförande. Då tvingas man i alla fall regga som ombyggt fordon då det är tillåtet att bygga om motorn i den milda grad att den kan monteras i den "nya" bilen.

Och hur är de med växellåda m.m. Vart de inte lite nya regler därmed?

Vad tror du Sharky? Kolla med din polare pinto, fråga han rent ut om t5+m90h funkar i 940 (<93) utan regga som ombyggt fordon.. Känns onödigt att dra ett mail till dom, då dom säkert har att göra så de räcker o så e de säkert minst 100 som mailat om detta redan..

mvh // tompa som gärna vill ha 5pip i sin 945a.. smile
Senast redigerat av turbotompa (23 maj 2008)


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
10 287 Inlägg
23 maj 2008
#25
Mööööö....

Läser inte allt på forumet. Har ett liv också (marginellt men ändock...).

Nåja, jag tror inte Gustaf är så pigg på att svara i detalj på detta.

Men:

Insug: Vem skall se att man har bytt insug?

Fördelare: Varför då? Kan man inte banka plåt och få den att få rum?

Oljetråg: Gör det snyggt och lacka (pulverlack tex) så syns det inte.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
23 maj 2008
#26
Jovisst jovisst.. Sålänge man byter till org.delar o gör ev.modifieringar snyggt/osynligt så är de ju inte nåt som sticker i ögonen på nån bes. gubbe

Men "by-the-book" så har ju motorn ändrats.. Inte för att jaga effekt, men det har ju ingen betydelse i byråkratins ögon.. hmm


71 Inlägg
26 mars 2009
#27
Hej, du kan kolla på min bil vad du behöver för att få i den har nyss stoppat i min 5 och ska regga den


365 Inlägg
11 mars 2013
#28
Du måste ha 960 tråg.. smile för t5:ans tråg tar i balken. 960 motorfästen samt kuddar passar. ZF växellåda och massa kabelhärv sen så.. smile lite enklar om man köper en rakställd komplett T5! // MVH Erik

Burn i varje hörn är fett rätt! :D


Sök