4ntr4x skrev:
Jag har bytt kolen till generatorn, jag har bytt spolonoiden (stavning?) och även kollat startmotorn, men det ser okej ut.
"Spolonoiden", menar du den som sitter på startmotorn?
Solenoid heter den
.
4ntr4x skrev:
Det är inte heller några problem när man puttar igång bilen.
Det är ju iaf ett tecken på att batteriet inte är helt kört, när det är totalkasst så brukar det inte ens gå att rulla igång. Då bör du kolla de andra två sakerna som g_b skriver om, när du testar så ska batteriet helst vara så fulladdat som möjligt.
Använd multimeter och börja med att mäta spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, sjunker spänningen bara ner till 11-11,5V så är det inte fel på själva batteriet. Sjunker däremot spänningen ner under 10V, då kan antingen batteriet eller startmotorn vara boven.
Om spänningen håller sig över 11V så håller du kvar ena mätpinnen på batteriets pluspol och sätter andra pinnen på startmotorns hölje eller en fästbult för startmotorn, testa att vrida nyckeln i startläge igen. Ifall spänningen nu sjunker under 10V så betyder det att du har dålig jordkontakt från batteriet till startmotorn, men är spänningen över 11V så är det antingen batteripluskabeln eller manöverkabeln till solenoidens stift 50 (från tändlåset) som krånglar.
Är spänningen fortfarande 11V eller högre så kan du flytta upp minusmätpinnen till batteriets minuspol och sätta pluspinnen på batteripluskabelskon, vrid nyckeln i startläge. Lägre än 10V = dålig kontakt med kabelskon, högre än 11V = inte fel vid kabelskon.
Flytta pluspinnen ner till solenoidens bult där batterikabeln sitter, vrid nyckeln i startläge. Lägre än 10V = dålig kontakt i batterikabeln, högre än 11V = inget fel på batterikabeln. De enda sakerna som kan vara fel i det här läget är antingen att det inte kommer spänning på solenoidens stift 50 eller att solenoiden är dålig.
Flytta pluspinnen till stift 50 på solenoiden, vrid nyckeln i startläge. Är spänningen över 11V så sitter felet i solenoiden, om spänningen ramlar ner till 0 eller bara ett par volt så är felet någonstans i kabeln mellan tändlås och solenoidens stift 50.