Min 540 har stått still ett par veckor men idag skulle jag ta den till jobbet. Jag körde lugnt som vanligt när den är kall(under 3500rpm) kanske snabbt till 4000rpm vid acceleration.
Svängde in hemma för att hämta plånboken, låg på 1:an ca.1200rpm så motorbromsar bilen hårt under knappt 1s. Det börjar lukta bränt som svets ur kupefläkten(från motorrummet).
Efter 1mil på 90väg så händer det igen i runt 100km/h. Jag tänkte först att det var bromsbeläggen som började gå sönder(svetslukten) så jag frikopplade. Bilen rullade 50m sen dog motorn, rullade igång den igen...
Svängde in på Statoil, tomgången pendlade 800-1200rpm(brukar ligga stabilt på ca.600rpm).
Chansade på att det berodde på att jag körde på 95oktan så jag tankade fullt 98oktan.
Den gjorde såna här korta motorbromsningar 2ggr till på väg till jobbet(3mil), därimellan gick den bra.
Öppnade motorhuven med motorn igång, såg inget konstigt men det luktade som någon svetsat i motorrummet(kan vara fel på min näsa).
Skulle hem från jobbet i EM, startade och stod på tomgång ca. 5min. Körde 200m till en korsning och stannade. Motorn dog, startade inte igen.
Tog av batteriet 20min, hjälpte inte. Motorn går runt precis som vanligt men inte tillstymelse till tändning.
Bensinpumpen? Fler idéer?