2702
Sök

Rosa byggfrigolit

94 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på några bra sätt att utforma rosa frigolit som man har som grund på byggen osv.

Är nämligen på ett stort bygge nu och jag kunde bara ta så mycket jag ville ha.

Har testat med bladkniv med ett böjt blad som jag skär i takpapp med och det gick ju inte så jätte bra att utforma den med.

Såga går ju men tänkte mer på hur man gör små utformningar i den och får jag bra tips på hur man enkelt går tillväga så fyller jag nog bilen när jag ska hem big_smile

204 Inlägg
24 maj 2008
rasp brukar fungera mkt bra på lite mindre detaljer
har sj testat ett flertal gånger.

men det bästa ja har prövat ser ut som en hyvel i formen men under är det ett rivjärn typ, kommer inte igåg va det hette men det är nog det som gör mest avverkan

mvh fr3ddan

815 Inlägg
24 maj 2008
Grovt slippapper har jag använt och jag tycker det fungerar bra.

94 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Ja, jag hade den där hyvelmodellen i huvudet när jag har gått och funderat på bästa sätt. Får kolla runt om jag ser en liten nog då för att göra mindre detaljer utav och/eller forma något litet med grovt sandpapper. 2 fina ideer, precis såna som jag letade efter.

Fler förslag tackar jag givetvis för, alla ideer är bra utom dom dåliga tongue

Blir nog en bil fylld med sån frigolit om en vecka när det är hemfärd då big_smile
Senast redigerat av Angels (24 maj 2008)

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
24 maj 2008
när jag gick i 9an fick vi bygga en frigolitskärare på fysiken, vilket var ett stort batteri med en glödtråd mellan polerna som blev värm, skar frigolit som bara faen

94 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Hertigen skrev:
när jag gick i 9an fick vi bygga en frigolitskärare på fysiken, vilket var ett stort batteri med en glödtråd mellan polerna som blev värm, skar frigolit som bara faen

Haha, där kom en flashback, nu när du säger det så kommer jag också ihåg att man gjort det, vet dock inte om det var som hobby eller i skolan, var ju några år sen roll

Tack för det tipset, tre bra tips än så länge, starkt övertygad att någon av dom tre löser mitt problem med att forma den.

Tackar inte nej till fler bra tips smile

801 Inlägg
25 maj 2008
skära med en vajer?

94 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Roundcube skrev:
skära med en vajer?

Principen är den att den blir så pass varm att den smälter igenom frigoliten, ungefär som att elda en kniv och dra den igenom smör.

Googlade upp en länk åt dig http://hem.bredband.net/k_bergenfeldt/a … twire.html och lustigt nog citerade han/hon det som "Det är som att skära smör med en varm kniv" lol

Hittade en sjyst cellplastkniv efter lite googlande, dock inte priset på en sån, får väl glida in hos nån återförsäljare/byggvaruhandel och kolla.

Tänkte bara uppdatera denna post då någon annan säkert undrar eller kommer att undra över ett bra sätt att skära i cellplast, så håll till godo med en fin bild, kommer med 14cm långt blad för övrigt

http://www.byggtillbehor.se/produkter/bilder/400048.jpg
Senast redigerat av Angels (25 maj 2008)

Sök