3431
Sök

940 me 230FK börjar missa vid laddtryck å belastning

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjosan har lite problem me spisen i min kärra

Man kan dra järnet 1-2an å då går den klockrent men lägger man i 3-4-5an å börjar gasa lite eller ska hålla farten i uppförsbackar ....typ efter 3000varv å ca 0.4-0.5 bar så börjar den hacka/missa å tappar orken typ ..den missar inte speciellt mycke men tappar orket...folk som sitter i bilen känner inte att den missar typ men då har jag plattan i mattan.... 3an kan man dra fullt ut ibland på 0.8bars laddtryck utan att den missar men bara om man har växlat ner från tex 4-5ans växel...

Den gick klockrent på 0.8bar i ca 200 mil ...sen höjde jag laddet te ca 1-1.1 bar å då gick den bra i ca 2-3 dagar sen börjar den å jävlas (tror bara de var otur att de kom efter laddtryckshöjjningen å inte har sammanband med att)...som sagt ..börjar vid 0.4-0.5bar så att sänka ladde till 0.8 igen hjälper
inte...


Motorspec

Portad 531 topp - A-kam
465cc spridare... 76mm lmm
t04b turbo steg  3
Portat grenrör + 3" avgassys
Turbocenter specialchip
Bränsletryck 5.5 bar
walbro 255 liters pump

Grejer som jag testat byta / kontrollera


Mätt upp tändkablar/lock/rotor = OK
Mätt Lmm och testat med 3 olika = OK
Bytt tändspole
Bytt tändstift (bp7er kontrollerade å ihopslagna så alla är på pricken 0.7)
Bränsletryck 5.5 bar
Bytt bränslefilter
Kontrollerat Kamremsinställning
Bytt mellan 2 olika bränslechip
Bytt mellan 2 olika tändboxar (orginal vs chippat)
Kollat felkoder i både Tändbox/bränsle box ...1 st satt i tändning....bytte motortempgivare = utan resultat...
Testade slänga dit orginal Lmm å orginal spridarna men då verkade den bara vilja missa tidigare...
Monterat en extra jord = utan resultat
Kontrollerat IC-slangar osv efter luftläckage = Nada
Testade plocka bort katten också men utan resultat..

Jag har både ide-torka å börjar bli rätt irriterad... någon som har nått tips ?


10 287 Inlägg
24 maj 2008
#2
Ser alla stift lika fina ut?
Har du bytt tändkablar?
Vart bor du (bor du i närheten av Stockholm)?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Ser alla stift lika fina ut?
Har du bytt tändkablar?
Vart bor du (bor du i närheten av Stockholm)?

/Göran

Ja dom gamla stiften såg lika fina ut ...men tänke att dom kanske inte orkade med höjdningen av ladde (körde org stiften)  så jag satte i nya men utan framgång...har bara kört kanske 50-100 mil med dom nya stiften så de har inte hunnit bli så möe färg...kollade dom innan idag å dom verkade se likadana ut de lilla som fanns där ... Tändkablarna/rotor/lock har suttit på i kanske 2-300 mil och ser fint ut... volvo orginal grejer också

de känns som de är tändningen som strular....men är inte helt hundris...
funderar på å plocka bort knacksensorn för å se ifall de blir någon skillnad...
är obd2 på bilen men går ju inte å läsa av rullande värden så man kan se ifall de är knack å den tändsänker eller så...

bor ca 50 mil söder om stockholm sad

förrensten göran du har ju pillat en del med bilar tongue När den börjar missa/tappa orket ...det känns precis som å köra en bil där katten är trasig typ ...de motar ibland å ibland inte...går bra..dåligt...bra dåligt osv
den går dåligt ibland i 2 sekunder sen bra å sen 3 sekunder dåligt osv..
Senast redigerat av Xuri (24 maj 2008)


1 675 Inlägg
24 maj 2008
#4
Xuri skrev:
Sharky skrev:
Ser alla stift lika fina ut?
Har du bytt tändkablar?
Vart bor du (bor du i närheten av Stockholm)?

/Göran

Ja dom gamla stiften såg lika fina ut ...men tänke att dom kanske inte orkade med höjdningen av ladde (körde org stiften)  så jag satte i nya men utan framgång...har bara kört kanske 50-100 mil med dom nya stiften så de har inte hunnit bli så möe färg...kollade dom innan idag å dom verkade se likadana ut de lilla som fanns där ... Tändkablarna/rotor/lock har suttit på i kanske 2-300 mil och ser fint ut... volvo orginal grejer också

de känns som de är tändningen som strular....men är inte helt hundris...
funderar på å plocka bort knacksensorn för å se ifall de blir någon skillnad...
är obd2 på bilen men går ju inte å läsa av rullande värden så man kan se ifall de är knack å den tändsänker eller så...

bor ca 50 mil söder om stockholm sad

förrensten göran du har ju pillat en del med bilar tongue När den börjar missa/tappa orket ...det känns precis som å köra en bil där katten är trasig typ ...de motar ibland å ibland inte...går bra..dåligt...bra dåligt osv
den går dåligt ibland i 2 sekunder sen bra å sen 3 sekunder dåligt osv..

Kan inte va växel lådan då? kör du med orginal koplling?  roll

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#5
volvo_1987 skrev:
Xuri skrev:
Sharky skrev:
Ser alla stift lika fina ut?
Har du bytt tändkablar?
Vart bor du (bor du i närheten av Stockholm)?

/Göran

Ja dom gamla stiften såg lika fina ut ...men tänke att dom kanske inte orkade med höjdningen av ladde (körde org stiften)  så jag satte i nya men utan framgång...har bara kört kanske 50-100 mil med dom nya stiften så de har inte hunnit bli så möe färg...kollade dom innan idag å dom verkade se likadana ut de lilla som fanns där ... Tändkablarna/rotor/lock har suttit på i kanske 2-300 mil och ser fint ut... volvo orginal grejer också

de känns som de är tändningen som strular....men är inte helt hundris...
funderar på å plocka bort knacksensorn för å se ifall de blir någon skillnad...
är obd2 på bilen men går ju inte å läsa av rullande värden så man kan se ifall de är knack å den tändsänker eller så...

bor ca 50 mil söder om stockholm sad

förrensten göran du har ju pillat en del med bilar tongue När den börjar missa/tappa orket ...det känns precis som å köra en bil där katten är trasig typ ...de motar ibland å ibland inte...går bra..dåligt...bra dåligt osv
den går dåligt ibland i 2 sekunder sen bra å sen 3 sekunder dåligt osv..

Kan inte va växel lådan då? kör du med orginal koplling?  roll

nej de kan de inte vara...motorn blir orkeslös...de är inte att jag bottnar svänghjulet eller så...kardanskak eller liknande kan vi utesluta ...jag har inge driket vridmoment där nere med denna snurran så jag får de... å lådan / koppling är utbytt för länge sen :p


1 675 Inlägg
24 maj 2008
#6
Okej, är inte så bra på sånt vet du tongue Vet att min koplling är slut sad

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 058 Inlägg
25 maj 2008
#7
kan inte vara svänghjulsgivaren ?? (eller vafan den nu heter tongue )

PoLoud =D

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#8
vw_performance skrev:
kan inte vara svänghjulsgivaren ?? (eller vafan den nu heter tongue )

i

detta tror jag vi kan utesluta helt ..vet inte någon som har råkat ut för något annat..än att antingen funkar dom eller så funkar dom inte sad


699 Inlägg
25 maj 2008
#9
D e inte bränslepumpen som börjar bli dålig? Lr igensatt filter? Har du provat å mäta så att bränsletrycket är jämt? Kan ju vara typ jordningen till pumpen lr nåt med..

Bilgalen elektriker :)

172 Inlägg
25 maj 2008
#10
Vet inte riktigt hur din turbo ser ut men de kanske skulle kunna ha att göra me tryckklockan till turbon? Att den inte pallar typ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#11
JonasHalt skrev:
D e inte bränslepumpen som börjar bli dålig? Lr igensatt filter? Har du provat å mäta så att bränsletrycket är jämt? Kan ju vara typ jordningen till pumpen lr nåt med..

Pumpen byttes för ca 1 månad sen ..bränslefiltret byttes för ca 1 vecka sedan..tyvärr har jag inte hunnit mäta bränslet under belastning på 3-4-5ans växel för sist när jag skulle mäta så brast slangen när jag körde till tryckmätaren....men att jordning eller liknande till pumpen skulle vara taskigt tror jag vi kan utesluta för bilen går ju bra 1-2an å ibland 3an


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#12
AppeN skrev:
Vet inte riktigt hur din turbo ser ut men de kanske skulle kunna ha att göra me tryckklockan till turbon? Att den inte pallar typ?

kan tillägga att de börjar rycka redan vid 0.4 bar men fortsätter jag gasa kommer jag upp till 0.8 bar å mer om jag vill de , så nä klockan är de inte sad


Almännt tokig
481 Inlägg
25 maj 2008
#13
min 940 med ft betedde sig så här den var det tänd kablarna. de var hela om du mätte dem men de glappade typ mot stiften så det blev över slag i dem när laddet kom.

Inline sixes ist sie scheisse.......

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#14
LoFET skrev:
min 940 med ft betedde sig så här den var det tänd kablarna. de var hela om du mätte dem men de glappade typ mot stiften så det blev över slag i dem när laddet kom.

skulle väl kanske kunna vara något sånt men kablarna sitter kalas över tändstiften i alla fall


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 maj 2008
#15
du får ursäkta om jag säger nått som tidigare sagt inte läst så jätte noga igenom hela
men mår turbon som den ska verkligen?


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#16
volvo_dude skrev:
du får ursäkta om jag säger nått som tidigare sagt inte läst så jätte noga igenom hela
men mår turbon som den ska verkligen?

Turbon verkar må som den ska ja :p suttit på ca 400 mil


One Man Clan
4 287 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#17
Har mätt upp den med bredbandslambda nu å den går för snålt efter 4 hekto ladd...frågan är varför den börjat gå snålt helt plötsligt .... AFR värde 15-16+ efter 4 hekto


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#18
Testade med annan bränslebox i fredag å mätte då upp den till 12 AFR vid fullast smile
Köpte ny styrenhet igår å skruvade i den å bilen gick fint sen igår kväll smile


så felet är löst efter typ 1 månad big_smile
Senast redigerat av Xuri (3 juni 2008)


321 Inlägg
6 april 2011
#19
har precis samma på fel på min turbo vagn, och för mig som är lite efter så undrar jag vad som ska bytas lite enklare förklarat, vart de sitter på bilen och vart man kan få tag i delen.

Tacksam för svar:P

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket


Sök