Den raka 8:an är ju inte precis någon vanlig motor. Första året den kom i en bil var 1920 och det var engelska Leyland som hade den i "Leyland Eight". Motorn var på 6968 cc och hade hela 115 hästar. Det sista året den raka 8:an gjordes va till Packard, och det var 1957 till "Packard Clipper Super", den va på 5361 cc och hade 185 hästar och 420 Nm!
Under de 37 år som den fanns i bilar så finns det cirka 120 modeller. Dom "största" var Bugatti, Packard och Renault.
Vet att Scania experimenterade med en rak 8 nån gång under 50-60 talet tro ja de var... Den kom till provstadiet och satt monterad i vissa provbilar som även fick förlängd huv för att få plats med dom 2 extra cylindrarna... Sen övergav dom den konstruktionen och släppte ca 1969-70 sin klassiska 14liters V8 istället... Då hade den imponerande 350hkr Förövrigt så uppdaterades den motorn ända fram till slutet på 90talet då den gick i graven pga miljökrav med 530hkr...
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Tar både plats och kräver en lång jävla vev. Inte särskilt sexigt alls.
Raka 8or är otroligt sexiga! Och säg inget annat
lyssna på detta så kanske du också fattar vinken
Och användning i fartyg, nja det skulle vara stora fraktfartyg a'la 300liter slagvolym 2takt. De vanligaste bensininombordana till snabbgående motorbåtar idag är väll VP b20/b30, VP/Merc 262 (4,3L) v6, VP/Merc 305 (5,0L) v8, VP/Merc 350 (5,7L) v8, VP/Merc 454 (7,4) v8 samt lite Fordsnurror
Vi hade en Pontiac 53:a med rak 8, den hade inte varit igång på över 20år när vi startade den. Den gick som ny efter ett par minuter, hördes knappt. Dock rök den rätt bra..
Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!