3333
Sök

"trimmad" 945 turbo med dåigt drag HJÄLP!!!

10 287 Inlägg
29 maj 2008
Orginal = 60mm
3" = 75 mm

Arean på 3" är 1.56 gånger större än arean på orginal LMM. Orginal är 330 cc om jag minns rätt, dvs du behöver runt 515 cc för att det skall matcha.

Jag kan inte storleken på R-spridarna men jag har för mig att dom är specade vid 3.9 bar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

93 Inlägg
29 maj 2008
r spridarna flödar 465cc vid 3,8bar. högohmiga.

volvo 760 b23et 4life

10 287 Inlägg
29 maj 2008
Dvs r-spridare och ca 70 mm rör invändigt bör lira (gå inte upp i typ 5 bar soppatryck - det dödar bara pumpar). Har du 75mm invändigt så ta en bit 3" plaströr och såga ur en remsa så att du kan trycka in den inuti 3" röret så att diametern minskar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Specialmontör
91 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Dvs r-spridare och ca 70 mm rör invändigt bör lira (gå inte upp i typ 5 bar soppatryck - det dödar bara pumpar). Har du 75mm invändigt så ta en bit 3" plaströr och såga ur en remsa så att du kan trycka in den inuti 3" röret så att diametern minskar.

/Göran

okey tackar så mycket,,, ska fixa det så snart som möjligt.

så ja

Specialmontör
91 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
en sissta sak om LMM bara. måste plaströret vara i hela LMM-röret från filter tills röret tar slut eller räcker det från filter och en bit förbi LMM?

så ja

593 Inlägg
29 maj 2008
Denkan_h skrev:
Tänkte höra om det är någon som vet vad det kan vara, går inte alls efter förväntningar, går ungefär som en som är chippad 3" avgas och öppetfilter max.. sen btr:en är inställd nästan i max ändo så får den för lite bränsle inlit bredbandslambdan vad kan det bero på??

tänkte fall det kan vara något med chippet? kanske man skulle satsa på megasquirt i stellet??

det som är gjort med bilen är:

*chipp
*T3/T4 hybrid turbo (T04B)
*531 topp
*VX3 kam
*malpassi linjär ställbar BTR
*S60T5 spridare(blåa)
*AEM bredbandslambda
*3"lmm
*3"avgas från turbo
*öppet filter

tacksam för svar

Köp en soppatrycksmätare och kontrollera trycket..
Vem har gjort chippet?

Har du byglat spridarmotståndet??, med tanke på att nya spridarna är högohmiga och de gamla är lågohmiga.. för va ja vet så finns det inget chip till LH2,4 på marknaden som kan lira utan att man måste byggla motståndet..

mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 maj 2008
Dels har du fel diameter på Lmm ..kör 465cc spridare på min å har 76mm lmm de lirade bra  men orginal soppapump hänger inte med så långt heller, orginal pumpen orkar med 250 hk å runt 5-6 bars tryck men där är man rätt fort med lågt  ladd om allt e byggt som de ska, Din lmm är för stor i förhållande till spridarna.. Jag har testat köra både steg 1 chip å specialanpassade steg "4" chip å de har funkat kalas men jag laddar inte så möe heller...en del chip bryter ju när man börjar ladda typ 1bar+

Jag helt plötsligt fått problem med att min inte heller orkar hålla ge den soppa som behövs...kör med typ samma setup som dig fast med walbro pump...gick bra i 1 månad typ

Specialmontör
91 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
epapower skrev:
Denkan_h skrev:
Tänkte höra om det är någon som vet vad det kan vara, går inte alls efter förväntningar, går ungefär som en som är chippad 3" avgas och öppetfilter max.. sen btr:en är inställd nästan i max ändo så får den för lite bränsle inlit bredbandslambdan vad kan det bero på??

tänkte fall det kan vara något med chippet? kanske man skulle satsa på megasquirt i stellet??

*chipp
*531 topp
*VX3 kam
*S60T5 spridare(blåa)
*AEM bredbandslambda
*3"lmm
*3"avgas från turbo
*öppet filter

tacksam för svar

Vem har gjort chippet?

Har du byglat spridarmotståndet??, med tanke på att nya spridarna är högohmiga och de gamla är lågohmiga.. för va ja vet så finns det inget chip till LH2,4 på marknaden som kan lira utan att man måste byggla motståndet..

mvh

nej har inte byglat det:S hur gör man det? och var sitter det?

så ja

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 maj 2008
Denkan_h skrev:
epapower skrev:
Denkan_h skrev:

*chipp
*531 topp
*VX3 kam
*S60T5 spridare(blåa)
*AEM bredbandslambda
*3"lmm
*3"avgas från turbo
*öppet filter

tacksam för svar

Vem har gjort chippet?

mvh

nej har inte byglat det:S hur gör man det? och var sitter det?

Det sitter en alugrej på Vänstra innerskärmen  med 4 st vita grejer i ...denna ska man plocka bort å sedan koppla ihop alla sladda...men LÄS nu hur man ska göra å fixa de riktigt...sätt dig in i hur man gör nu

26 Inlägg
29 maj 2008
jag körde med LMM från 960 med slutnr 012 har jag förmig och gröna r spridare. Grund soppatryck va 3 bar med orginal ladd 0.53 bar, jag körde med 1.1 bar i laddtryck fungerade fint.

Specialmontör
91 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Fredde_n skrev:
jag körde med LMM från 960 med slutnr 012 har jag förmig och gröna r spridare. Grund soppatryck va 3 bar med orginal ladd 0.53 bar, jag körde med 1.1 bar i laddtryck fungerade fint.

mm jag letade efter en sån först men fick inte tag på någon så jag har en ombyggd nu.. gröna spridarna är på gång så ska se fall det blir nåe bättre

så ja

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
får jag fråga vad du kör med för laddtryck ?

Specialmontör
91 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
kör på 1.0 i ladd

så ja

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
Denkan_h skrev:
kör på 1.0 i ladd

är det den snurran jag tror de är å din motor i för övrigt är i fint skick å bra iordning gjord så lär du ligga på runt 300 hk med de laddtrycket å då lär dom där spridarna vara för klena / soppapumpen....

Specialmontör
91 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Xuri skrev:
Denkan_h skrev:
kör på 1.0 i ladd

är det den snurran jag tror de är å din motor i för övrigt är i fint skick å bra iordning gjord så lär du ligga på runt 300 hk med de laddtrycket å då lär dom där spridarna vara för klena / soppapumpen....

snurran är från turbobanditen, ja det ska ju vara det har jag hört med. då satsar jag på ett par gröna (968) spridare dom lär väll räcka till? har hört att dom ska klar iaf 350hk om inte mer. sen en annan pump. men vilken pump? bosh 044?    tips?

så ja

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
Denkan_h skrev:
Xuri skrev:
Denkan_h skrev:
kör på 1.0 i ladd

snurran är från turbobanditen, ja det ska ju vara det har jag hört med. då satsar jag på ett par gröna (968) spridare dom lär väll räcka till? har hört att dom ska klar iaf 350hk om inte mer. sen en annan pump. men vilken pump? bosh 044?    tips?

Ja de var en sån snurra jag trodde

Dom spridarna räcker nog nästan den turbon fullt ut skulle jag tro ca 350

Jag kör en Walbro gss 341  in-tank 255liters pump (342 pumpen är samma fast med annat filter på bara) dessa går å beställa från usa för runt  700kr st (swe pris 1200kr/st)

044 pumpen som har typ samma spec kostar väl från 2papp å upp till 3 här i swe ungefär

Så välj själv tongue

R-spridare hittar du nya för 650 kr st så betala inte 5-600kr st för begagnade som dom ligger på blocket

Men då ska du ha 76mm Lmm

Specialmontör
91 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
finns det nya på volvo så köper jag det i stellet, okey ska kolla ebay, Tusen tack Xuri!!

så ja

Specialmontör
91 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Kollade Ebay men hittade bara till nissan och mitsubishi typ vet du nogon bra sida eller så? eller en länk till något?

så ja

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
Denkan_h skrev:
Kollade Ebay men hittade bara till nissan och mitsubishi typ vet du nogon bra sida eller så? eller en länk till något?

Att köpa r spridare på volvo är nog inte billigt :S

De finns inga "volvo" kitt med walbro pumpar...

Jag beställde via ebay från www.inlinemotors.com

där kan du köpa pumpen löst med monteringsatsen...

har för mig jag gav 92 dollar för pumpen + 30 dollar frakt ca 740 spänn..å sen tull/moms ifall man åker på de 33% extra

för att få dit pumpen sen så får du kapa sladdarna på orignal armaturen å löda dit  ett kontaktstycke å sedan får du fästa pumpen med tex 1 rostfri slangklämma å 2 buntband så sitter den sen...lite jävligt å få den nya pumpen upp å ner i tanken bara men har man lite mekvana å tålamod så går de tongue

Edit http://store01.prostores.com/servlet/in … Z31/Detail ...där ser du hur ett sånt "kitt" ser ut ..maila till dom å skriv att du ska ha ett Gss341 eller 342 kitt bara + monterinskitt så är löst ...15 dollar i frakt bara för den delen 680 kr + moms/tull
Senast redigerat av Xuri (30 maj 2008)

948 Inlägg
30 maj 2008
Denkan_h skrev:

kolla på www.turboperformanceclub.com deras säljes forum kan dyka upp r spridare lite titt som tätt

och här hittade jag en svensk sida med walbro pump http://www.japtuning.se/index.php?page= … ;Itemid=35

Sök