2943
Sök

A4 -98 startproblem

4 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Hejsan!
Blev precis medlem här, verkar vara en superbra site!!!
har en audi a4 1,8 -98 år modell.
Förrgår så hände någonting, när jag startade den så gick den som om jag hade 5:ans växel i på 20km/h.
ryckigt och hackigt. Sen blev det bara värre och värre, stannade in till vägkanten efter ca 10 km. lät bra på tomgång men så fort jag gav lite gas så kom det där bubblande ljudet och ryckandet.
Körde tillbaka hem, och på vägen dit blev det bara värre. parkerade och lät motorn kallna, sen dess är det nästan omöjligt att ens få igång bilen. Den misständer och går inte på alla cylindrar och är verkligen svårstartad. kan starta den i några få sekunder.

Jag har bytt tändspole med tändmodul. men utan någon som helst verkan. Jag har bytt tändstift, men ingenting där heller. Jag har dragit ur lambdasonden kontakten för att se om bilen går in i felsäkert läge men ingenting händer där heller.

Har läst att det kan vara slangen till bromsservot, men vart sitter den?
Kan det ha nånting med några andra bromsslangar eller bromsrör att göra, för jag har nyligen bytt bromsslangar fram på bilen.

Imorgon ska jag försöka med luftmassemätaren men den tvivlar jag på, för hade det varit den hade den åtminstone startat någorlunda normalt. eller?

Bilen har i övrigt gått som en klocka innan det här. 14000 mil.

nigar, bockar och är oerhört tacksam för alla svar.

4 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
ingen?

217 Inlägg
28 maj 2008
låter skumt, säker så att allt är tätt vid luftfiltret? slang som sitter löst eller något
Senast redigerat av mondeofin (28 maj 2008)

Straight G!
104 Inlägg
28 maj 2008
kolla packningar och tätningsgrejer..

Teknik Informatör
371 Inlägg
28 maj 2008
kolla kam remmen...låter som den skulle kunna sitta något hack galet...

BMW E3 it takes one to catch one :)

4 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
har kollat slangarna, alla ser OK ut. Den är nu alltså OMÖJLIG att starta, rycker... misständer på alla cylindrar... är lite less på bilen just nu.

Misstänker det där med kamremmen som du säger E3_henrik. Att den har hoppat ett hack eller nåt.
Den är bara så eländig att komma åt smile
Måste plocka bort hela framvagnen, men men, det får bli ett projekt för imorgon.

Hoppas felet är så lätt som kamremmen bara smile
Men om det varit kamremmen som hoppat ett snäpp, då borde han inte avtagit i kraft och blivit sämre och sämre sådär stegvis som han blev utan bilen borde väl reagerat direkt, eller?hmm. lurigt.

Skulle behövt en dator för att felsöka. jobbigt att det kostar 2000 spänn bara för en fnuttig felsökning.

Tack ska ni ha för alla svar!
Hittar man inte felet där man söker kan man utesluta den punkten och har en detalj mindre att tänka på smile

78 Inlägg
28 maj 2008
Dator....... Fyyy faaan vilket jäävla skämt det är med dom sakerna ändå. HAr testat det utan resultat på förra bilen utan resultat då de var tomgångsstabilisatorn och på denna jag har nu som har viss likhet som du nu. har bytt ALLT nästintill 2 datorkontroller på tändning och allt. luftmassemätarn lambdan*2, tändstift, läckage m.m!! Men inte kam remmen, visste inte att den kunde göra saker och ting? Ena drevet vobblar på min men den är inte till kamremmen tror jag. för min startade segt och blev sämre och sämre och nu har den nått max gränsen typ. kan bli som en kanin ibl och hoppar som fan och tappar kraft, väntar på en katt nu men det är inte felet tror jag... Ska bytta styrbox sen för det är nog den fula jäveln!

Sök