3884
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Pro detailer
417 Inlägg
14 juni 2008
#341
Siarnaq skrev:
Hardjim skrev:
Siarnaq skrev:
Dom gav design och mek teamet på Dodge en sprillans ny V10 och sa helt enkelt, "Bygg en bil runt den här".

Och voilá så är Viper'n född.

Jag skojar inte ens. :p
Hehe, det är ballt. Var inte den motorn från en lastbil från början? Sen Viper och sen i RAM?
Blir småsur när man ska leta Viprar och får upp en massa RAM som skriver Dodge RAM Viper.
Har för mig att den var designad för att sitta i truckar, som Irmscher påpekade, men dom hade lust att göra en bil som kunde blåsa Corvetten av vägen.
V10n i Vipern kommer ursprungligen från en lastmaskin, typ dumper, dock var den i gjutjärn då men Dodge skickade iväg den till Europa (vet inte vart men det kan jag ta reda på) där den blev omgjord för att funka som aluminium motor.
Efter det fick, som någon sa, designteamet en motor framför sig med ordern, bygg en bil som passar till denna, man involderade bla Carrol Shelby i bygget, kollar man på profilen av en AC Cobra cupe och en Viper GTS så är det väldigt lika.
Att motorn senare hamnade i RAM beror på att Dodge visste att förr eller senare så skulle någon få för sig att slänga ner en Viper motor i en RAM så då ville dom vara först.

Allt det och mycket mer står i boken om Viper som jag fått tag på via en Dodge handlare.
Senast redigerat av Fartsyndare (14 juni 2008)

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

* Klåpare
1 718 Inlägg
16 juni 2008
#342
Ford Mondeo 93-96 har samma form/vinkel på nedre grillens avslut som torkararmsskölden och baklyktornas avslut på kombimodellen. 97-00 har annan front, men samma utformning på torkararmssköldarna och bakljusen på kombin, så "fenomenet" finns kvar där. cool

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

4 682 Inlägg
16 juni 2008
#343
R_fused skrev:
Moparboy440 skrev:
-när gm skulle börja tillverkningen av den tredje generationen av camaro/firebird fanns det inget glasgjuteri i hela amerika som kunde gjuta bakrutan,så gm blev tvungen att importera bakrutorna från finland till först innan nått glasgjuteri i usa hade lyckats göra en bakruta.
-världens mäst sålda tvåsitsiga bil e chevrolet corvette me över 1.5 miljoner sålda exemplar.
-Chevrolet impala e den bil som man har sålt mest av på ett år,me över 1 miljon ex. sålda!
Är inte mazda miata världens mest sålda tvåsitsiga?
nej,"bara" kring 800 000 sålda ex.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 juni 2008
#344
när volvo gick från 140 till 240 (74-75), gick man ner i fälgstorlek från 15" på 140 till 14" på 240

Jonas

4 682 Inlägg
12 juli 2008
#345
dags att damma av tråden lite:
-rally grupp b bilen Lancia Delta S4 kunde accelera från 0-100 på grusväg på bara 2.3 sekunder!!
-ford ka har en 1300 kubiks kent motor,samma som satt i ford anglia.(1959–1967)
-bilen som först hade dimljus var,cadillac 1938.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
12 juli 2008
#346
*Kompressoröverladdning monterades på bilar redan på 30-talet
*Volvo betyder "Jag rullar" på latin
*Det var teknikerna på saab som var först med att lösa problemet med ett effektivt sätt att styra turbons överladdning.
*Ford monterade katalysatorer på vissa bilar redan i början av 70-talet
*Man kan kolla åt vilket håll en bas slår med hjälp av ett litet 9v brandvarnarbatteri.
*Att öka flödet in en turbomotor ger högre verkningsgrad än att höja laddtrycket.
*AC Cobran gjorde 0-100kmh och till stillastående igen på kortare tid än en Volvo Amazon Sport av samma årsmodell gjorde 0-100kmh.
*De första P1800 tillverkades i England och kvalitén på dessa SÖG så tillverkningen flyttades till Gbg.
*Jag har kört den fjärde tillverkade saaben någonsin. (årsmodell 1948 chassinummer 00004)
*En lagom trimmad Mustang -67 med bra chassi kör ett varv på Gelleråsen snabbare än en råtrimmad Saab Turbo med original chassi.
*Ett av de första orden båda mina döttrar kunnat säga har varit "MUSTANG"
*De flesta tillverkare av "muskelbilar" i slutet av 60-talet UNDERdrev effektuppgifterna i motorerna för att köparna skulle få billigare försäkringar.
*Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde.
Senast redigerat av MrTurbo (12 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

4 506 Inlägg
12 juli 2008
#347
Big_JN skrev:
Att Clyde "Champion" Chestnut Barrow (Bonnie & Clyde) skrev ett brev till Henry Ford och tackade för hans V8!
Jag har läst det brevet smile

Kan du andas kan du dö.

Avstängd
174 Inlägg
12 juli 2008
#348
Moparboy440 skrev:
R_fused skrev:
Moparboy440 skrev:
-när gm skulle börja tillverkningen av den tredje generationen av camaro/firebird fanns det inget glasgjuteri i hela amerika som kunde gjuta bakrutan,så gm blev tvungen att importera bakrutorna från finland till först innan nått glasgjuteri i usa hade lyckats göra en bakruta.
-världens mäst sålda tvåsitsiga bil e chevrolet corvette me över 1.5 miljoner sålda exemplar.
-Chevrolet impala e den bil som man har sålt mest av på ett år,me över 1 miljon ex. sålda!
Är inte mazda miata världens mest sålda tvåsitsiga?
nej,"bara" kring 800 000 sålda ex.
Miatan är världens mesta sålda tvåstitsiga cab.

320 Inlägg
12 juli 2008
#349
Ferrari har mer intäkter på "övriga produkter" (kepsar,leksaker osv)
än själva bilarna smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 juli 2008
#350
Moparboy440 skrev:
dags att damma av tråden lite:
-rally grupp b bilen Lancia Delta S4 kunde accelera från 0-100 på grusväg på bara 2.3 sekunder!!
Det klarade även Peugeot 205 T16 EVO2 och Audi S1 Quattro, även dom i grupp B. smile
(Har åkt med i en S1 yikes Saaatan)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 682 Inlägg
12 juli 2008
#351
"*Ett av de första orden båda mina döttrar kunnat säga har varit "MUSTANG""

du måste var väldigt stolt MrTurbo!

2 079 Inlägg
12 juli 2008
#352
ingen som vet vad ST står för alltså i Fords modellnamn , det tycker jag hade varit intressant att veta wink

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

881 Inlägg
12 juli 2008
#353
I Lancia Thema 8.32 sitter en 3.0 L Ferrari Dino V8 smile


1 174 Inlägg
12 juli 2008
#354
Moparboy440 skrev:
"*Ett av de första orden båda mina döttrar kunnat säga har varit "MUSTANG""

du måste var väldigt stolt MrTurbo!
WORD!!

"If you're in control, you're not going fast enough"

KHRacing
12 juli 2008
#355
Baklusen på alla Lotus Esprit, är från Toyota Corolla AE86 -83-86.

Lotus tillverkade inga egna alls.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 juli 2008
#356
KHRacing skrev:
Baklusen på alla Lotus Esprit, är från Toyota Corolla AE86 -83-86.

Lotus tillverkade inga egna alls.
Tidiga Esprit (76-87) har lampor bak från Rover SD1.. Även Fiat X1/9.
Det är bara dom nyare (runt 88) som har från Corollan. smile
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Esprit
Senast redigerat av Irmscher Vectra (12 juli 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

184 Inlägg
12 juli 2008
#358
v8rickard skrev:
TLO skrev:
Volvo FH16 660 är världens starkaste lastbil, från fabrik
Nepp, inte nu längre... Tyska MAN har nyligen lanserat en 680hk v8...
Men volvon har mer vrid o det är det man vill åt, Så anser att volvon e starkare smile


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 juli 2008
#359
Donken86 skrev:
v8rickard skrev:
TLO skrev:
Volvo FH16 660 är världens starkaste lastbil, från fabrik
Nepp, inte nu längre... Tyska MAN har nyligen lanserat en 680hk v8...
Men volvon har mer vrid o det är det man vill åt, Så anser att volvon e starkare smile
Ja de skiljer 100NM mellan MAN 680 och Volvo 660, tror inte du märker någon skillnad på de, men jag anser att MANen är starkare för att den har en mycket bättre växellåda, iaf mo jag jämn för våran FH12 480 och våran MAN Tga 480 så drar MANen märkbart mycker hårdare vid samma last... smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Avstängd
58 Inlägg
12 juli 2008
#360
Mattan i en jeep cherokee 1980 luktar jätte illa och  konstigt om den får ligga i ett skjul med massor av fukt.. big_smile


Sök