2521
Sök

Lambda värde för högt och lampan tänds! Hjälp

3 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Hej har problem med min 940 GL -91. Problemet är att lambda värdet är för högt och att motorkontroll lampan börjar lysa efter ett tag när motorn blir varm, varje gång man kör bilen.

Det som är bytt och testat men felet återstår är;

Lambdasond, Bytt, 2ggr, 1 begagnad och en helt ny

LMM, Testad 2ggr, 2 begagnade fungerande

Databox, Bytt, fungerande

Vad kan det vara för fel på bilen? Behöver hjälp ganska så fort måste besiktigas snart.smile

48 Inlägg
29 maj 2008
läcker avgassystemet kan lamdavärdet bli fel, eller om man bytt till grövre system......igensatt luftfilter kan också ge samma fel.........Har du bytt tändstift?? kamrem?? allt som gör förbränningen i motorn sämre ökar lamdavärdet....
Senast redigerat av rollerrocker (29 maj 2008)

375 Inlägg
29 maj 2008
Jag hade också problem med lamdavärdet osv.. Lampan började lysa med, vi bytte tändstift, rotor,fördelalock och tänkkablar så var de löst sen smile Hoppas det funkar för dej med ! smile

3 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Okej.. jag ska börja och byta tändstift osv.. så får vi se hur det blir. tack för svaren:) återkommer om det kvarstår eller blir löst:)

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
är de för högt ?över 1 ? rätta mig om jag har fel men om lambdavärdet är över 1 så går bilen magert de vill säga att din bil tar tjuvluft någonstans eller för lågt soppatryck osv

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
30 maj 2008
Xuri skrev:
är de för högt ?över 1 ? rätta mig om jag har fel men om lambdavärdet är över 1 så går bilen magert de vill säga att din bil tar tjuvluft någonstans eller för lågt soppatryck osv

Det är korrekt, över 1.00 motorn går magert alt under 1.00 motorn går fet.

Men riktigt så enkelt är det inte, alla andra värden som man kan ta med avgasmätaren är ännu viktigare, det är ju dom som är referensen.

Leta efter luft läckage, om "lamda" lampan lyser läs ut felkoden. Det ger dig åtminstonde en vink av vad som är fel.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök