2250
Sök

Volvo 740 kallstartproblem?

50 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Tjena!

Hoppas ni kan hjälpa mig lite med ett problem jag har med min bil. Är alltså en Volvo 740, 88a, B230F, 12.000mil.

När bilen har stått ett tag så får den tokhög tomgång när jag startar den, typ som att man håller foten på gaspedalen fast jag inte gör det. När man väl åker iväg så kan man släppa gasen och den håller farten själv, den motorbromsar alltså inte och blir ganska ryckig när man gasar. Men när man väl kommit upp i 3ans växel och har ganska hög fart så märks det inte och den funkar normalt när man kör högre farter. När den väl är varm så går den som den ska men har väl hänt vissa gånger att den får den där höga tomgången och "gasar" själv när motorn har varit avstängd efter att ha tankat tex.Sen när man stänger av motorn när "gasen" är på så skakar bilen och batteri lampan lyser i 1 sek. Tändstift och olja bytt idag. Har läst några trådar ang nåt spjällhus osv, kan det vara tomgångsmotorn som är dålig?
Senast redigerat av Toxan (29 maj 2008)

Det vet du!

29 Inlägg
12 augusti 2008
tips ..
kolla gas vajern och kolla förgasaren om du inte har löst problemet än.

när bilen skakar efter avstängning kallas glödtändning och är inget att oroa sig för.

Volvo 162
26 Inlägg
13 augusti 2008
Tycker de låter lite som att någon justerat tomgången på fel skruv...
Om man justerar tomgången på spjället så får man glödtändningar eftersom spjället då inte stänger...

Sök