2708
Sök

Läcker olja mellan växellådaoch motorn Volvo v70 -97

14 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Hej!
Köpte en volvo v70 -97 för tre veckor sedan av en bilhandlare. Har tjatat till mig att nytt(beg) hjullager av försäljaren som min kompis skulle sätta in i dag. Han ringde precis och frågade om jag hade märkt att det läckte olja som bara den mellan växellåda och motor. Detta har jag inte märkt . Någon som vet va det kan va? Vad som behöver lagas och vad delar och arbets tid kan gå på? Är helt knäckt nu...

Tacksam för alla svar

/Vhek

746 Inlägg
31 maj 2008
Är väl standard felet du råkat ut för då. Finns en packning mellan motor och låda som ofta blir dålig och börjar läcka. På min V70R jag hade förut var den bytt 2 gånger inkl. då kopplingen byttes. Vet inte exakt namn eller så på packningen men det vet nog nån annan här på forumet. Det som behöver göras är väl att ta bort växellådan och byta ut packningen. Prisuppgift är ju svår men du får nog räkna med ett par tusenlappar om du lämnar in den på Volvo i alla fall.

[Turbolover]

14 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Läste någonstans om något som hette packbox? Kan det va namnet? En annan grej är detta någon som man kan krva garanti på? haft bilen i 3½ vecka. SKulle det ge anmärkning på besiktningen?

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
31 maj 2008
Ja packbox stämmer.  Är inte så värst dyra.

Rekommenderas att bytas vid kopplingsbyte och dylikt.
Senast redigerat av THEBADGUY (31 maj 2008)

Allt för den där jävla hatten!

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
31 maj 2008
Garanti är möjligt, beror på de får du ta upp med dem. Men den packboxen som sitter där kostar väll ca 200kr och några tusen för jobbet sen...

Men inget ovanligt allt på den bilen.

1 311 Inlägg
31 maj 2008
japp, det är väl packboxen vid veven va?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Meister
6 763 Inlägg
31 maj 2008
vhek skrev:
Läste någonstans om något som hette packbox? Kan det va namnet? En annan grej är detta någon som man kan krva garanti på? haft bilen i 3½ vecka. SKulle det ge anmärkning på besiktningen?

En packbox är en typ av "packning" så de beskriver inte var de läcker. Jag tror inte att besiktningen annmärker om de inte forsar ut olja och de antar jag att inte gör?

746 Inlägg
31 maj 2008
Ja packboxen mellan motor och låda är det. Det där med garanti vet jag inte men är den från bilfirma ska de ju ha koll på skicket och eventuella fel ska väl i såna fall påpekas. Beror väl på hur mycket den läcker men det kan väl göra de. Men är packboxen gången är det bäst att åtgärda. Vet inte exakt hur skadligt det är men kompis sålde en 855:a med de felet och sa åt köparna att inte köra den hem vilket de gjorde ändå med ett växellådsras till följd av de.

[Turbolover]

14 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Nej det tror jag inte att det gör. Är nämligen inte i samam stad som bilen förtillfället. Fick något som heter besiktnings garanti av bilhandlaren. Men när man kikar på konsument köp lagen så står det något om 6 mån garanti men det kanske inte gäller på beg bilar. Är det svårt att byta en såndär packbox? behövs det massa special verktyg? Min kompis kan juh lite om bilar.

Volvo850se
31 maj 2008
Hej..

vevaxeltätning heter den packningen volvo tar typ 10 tusen kr för att byta den då bör du byta koppling oxå..Beror ju på hur långt bilen gått.Men inte hade ja bytt bara tätningen tänk om kopplingen blir dålig på nåt tag då måste du göra samma procedur igen..

746 Inlägg
31 maj 2008
Tycker du ska kontakta bilförsäljaren och säga som det är. Nu är jag inte så haj på hur det där funkar när man köpt begagnat därifrån men måste ju finns fler folk som varit med om samma grej som kan det där. Vet inte om specialverktyg går åt men en hel del bök är det ju att få bort lådan. Inget jag skulle ge mig på i alla fall...

[Turbolover]

14 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
10 tusen OJ...

4 001 Inlägg
31 maj 2008
Garanti beror på priset av bilen har jag för mig, har du gett mer än 30.000kr av en bilhandlare så har dom s.k "Driftgaranti" vilket innbär att bilen ska kunna framföras i 6 månader utan att behöva byta väsentliga delar, nu tror jag inte att detta gäller styrleder/spindelleder/slitagedelar men vevaxeltätningen är ingen slitagedel och därför bör dom stå för kalaset, men om du byter koppling samtidigt så får du betala en del av jobbet + koppling...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

14 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Fick ge 35 tusen. Finns det någon sida där man kan skriva ut om driftgaranti? Vill ha lite "kött på benen"  han e verkligen snål han jag köpte utav och tror inte detta komme lösas smidigt.

7 100 Inlägg
31 maj 2008
eller släng i lite tätningsmedel i lådan,de funkar perfekt=)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

14 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
jag läste om något som hetta omega..det va någon slags tätningsolja. Funkar det? och vart hittar man det?

7 100 Inlägg
31 maj 2008
vhek skrev:
jag läste om något som hetta omega..det va någon slags tätningsolja. Funkar det? och vart hittar man det?

finns nog på typ mekonomen!
min scorpio började läcka efter hård körning!då sålde ja den till en kompis,och han hadde i tätningsolja och sen dess har den funkat!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 001 Inlägg
31 maj 2008
det är troligtvis inte växellådan utan motorn som läcker, ifall den läcker mycket så hjälper inte omega.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

14 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Vilket är det smidigaste sättet för att byta packbox? Ta bort växellådan eller lyfta ur motorn?

14 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
pratat med försäljaren i dag. Han tok vägra! jag hade ändå pratat med en konsumentombudsman som sa att JAG hade rätt.

en fråga till man ska tydligen passa på att byta lameller när man byter packbox. Vad ska man söka på på mekonomen för att hitta va sånna kostar??

Sök