2281
Sök

Ställa in luftmängdsmätaren?

114 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Hej!!
Min luftmängdsmätare tror jag står fel, för bilen går lite orent och är lite knepig när man gasar å sen trycker ner kopplingen då sjunker tomgången riktigt mycket å ibland kan bilen dö till och med.
Jag har fifflat på mätaren lite och fått det betyligt bättre än vad det var från början.
Men hur ska den stå så det blir riktigt bra?
Det är ett drev man snurrar på som sjusterar hur mycket luft den ska ta in.
Sen står de nå siffror på drevet, men det står bara 200 om ja inte minns fel runt om hela.
Någon som vet hur man ska ställa in riktigt?

MVH Johan

114 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Kan tillägga att det är en Omega 3000 89a 12v smile

114 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
022 stod det tillochmed. ska luckan för luften stå heltstängd när bilen är av?
Låter som de tycker ja smile

BTLulle
1 juni 2008
Den fungerar så att luften som går in i motorn suger opp kolven eller luckan som du skriver ju mera gas ju mera öppnas den. Om du flyttar skivan samma väg som "lukan åker då du kasar så får den mindre bränsle och andra vägen får den mera. Om jag inte mins fel så ska den vara helt stängt då bilen är avstängt och löpa lätt hela vägen. Du borde ha ett rör som är ca 5 mm som stiker upp någonstans i närheten där du är och pillar kan sitta en plastplugg i det, i botten på det röret sitter en insexskruv på den ställer du bränslet på tomgången. Var dock försiktig att ställa den för snål på skivan med kuggarna.

MVH Peter

114 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
Okej, det lät lite krångligt faktist,
Men samtidigt sa förre ägaren att han har ställt upp den för att han kört på etanol i den.
Så då skulle man ställa ner den ja, vet du om de finns någonstans man kan kolla på bilder eller så?
Så jag är på rätt ställe och pillar smile

Sök