Vad är bästa vattnet att blanda med glykol för att få bra och billig kylarvätska?
Kranvatten innehåller vatten, syre, klor, salter mm. Kloret gör det olämpligt till bilbatteriet då kloret sabbar blyplattorna. Jag vill ogärna använda det i mina kylare.
Regnvatten innehåller vatten (något mera?). Jag tror att det är i princip fritt från syre och därmed bättre till kylarvätska då det ger mindre korrosion och rost i kylsystemet. Det borde även vara fritt från kalk. OK, lite svavel från Polen och becerel från Tjernobyl kanske följer med. Det är gratis men måste säkert filtreras lite av praktiska skäl (barr, löv, insekter) innan man kan använda det.
Destillerat vatten är riktigt rent vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen som finns i vanligt, odestillerat kranvatten, exempelvis metallsalter och mikroorganismer. Det fräter alltså inte på metall som vanligt vatten gör. Ledningsförmågan är 7-20 µS/cm, dvs det leder elektricitet riktigt dåligt. Dyrt att köpa men förmodligen ännu bättre än regnvatten.
Avjoniserat vatten (/avhärdat vatten/demineraliserat vatten/avmineraliserat vatten/etc) är ännu "renare" än destillerat vatten, Ledningsförmågan är bara 0,1 µS/cm. Dyrast att köpa och svårt att finna i vanliga butiker. Men är det bäst?