3466
Sök

Bästa kylarvattnet?

Railroad Tycoon
20 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#1
Vad är bästa vattnet att blanda med glykol för att få bra och billig kylarvätska?

Kranvatten innehåller vatten, syre, klor, salter mm. Kloret gör det olämpligt till bilbatteriet då kloret sabbar blyplattorna. Jag vill ogärna använda det i mina kylare.

Regnvatten innehåller vatten (något mera?). Jag tror att det är i princip fritt från syre och därmed bättre till kylarvätska då det ger mindre korrosion och rost i kylsystemet. Det borde även vara fritt från kalk. OK, lite svavel från Polen och becerel från Tjernobyl kanske följer med. Det är gratis men måste säkert filtreras lite av praktiska skäl (barr, löv, insekter) innan man kan använda det. cool

Destillerat vatten är riktigt rent vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen som finns i vanligt, odestillerat kranvatten, exempelvis metallsalter och mikroorganismer. Det fräter alltså inte på metall som vanligt vatten gör. Ledningsförmågan är 7-20 µS/cm, dvs det leder elektricitet riktigt dåligt. Dyrt att köpa men förmodligen ännu bättre än regnvatten.

Avjoniserat vatten (/avhärdat vatten/demineraliserat vatten/avmineraliserat vatten/etc) är ännu "renare" än destillerat vatten, Ledningsförmågan är bara 0,1 µS/cm. Dyrast att köpa och svårt att finna i vanliga butiker. Men är det bäst?

687 Inlägg
2 juni 2008
#2
vatten som du har pissat i och gärna några snorloskor är helt klart bäst för din kylare. Nej men allvarligt så är det la inte så jävla noga.

Hmm.
2 juni 2008
#3
Kör destilerat om du ska vara så noga=P...

4 586 Inlägg
2 juni 2008
#4
kör med kranvatten och byt glykolen vart annat år istället


* Klåpare
1 718 Inlägg
2 juni 2008
#5
machin_truc_bidule skrev:
Avjoniserat vatten (/avhärdat vatten/demineraliserat vatten/avmineraliserat vatten/etc) är ännu "renare" än destillerat vatten, Ledningsförmågan är bara 0,1 µS/cm. Dyrast att köpa och svårt att finna i vanliga butiker. Men är det bäst?

Avhärdat vatten ska du inte använda, det är ju bara jonbytt saltvatten. Vi dejoniserar vatten på jobbet, först ett avhärdningsfilter för att homogenisera salterna och sen kör vi skiten genom en omvänd osmos. Det blir vatten med 1-3 µS/cm som duger mer än väl till bilbatterier.
Men kylarvattnet är det ingen större idé att hållas med sånt "dyrt" vatten till. Glykolen är i sig så pass korrosionshämmande att du med gott samvete kan använda kranvatten.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 311 Inlägg
2 juni 2008
#6
Tänk på att sämre ledningsförmåga kan leda till dålig evakuering av värmen i motorn.... kör hellre på kramvatten med en skvätt glykol samt waterwetter i i så fall, det funkar prima för mig!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Railroad Tycoon
20 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#7
Så, ingen tror på min idé om regnvatten?

Till min 351 cleveland använder jag bara destillerat vatten. Den motorn skall få leva 40 år till. Men till mina andra har jag hittills använt kranvatten. Men nu tänker jag prova regnvatten istället. Motorn är en rak 6 av gjutjärn. Om det gör någon skillnad räknar jag med att se det på vätskan inom 3 månader.

För aluminiumblock gör det kanske mindre skillnad med kranvatten. Men glöm inte alla kopplingar och skarvar där det kan börja läcka ! Allt är inte alu.

Railroad Tycoon
20 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#8
Glömde säga att i Norrtälje där käkar kranvattnet upp vanliga kopparrör på 30 år och skapar läckor mycket tidigare.

1 311 Inlägg
2 juni 2008
#9
regnvatten kanske vore nåt... men hur blir det med ledningsförmågan? föroreningar?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Railroad Tycoon
20 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#10
Värmeledningsförmåga och elektrisk ledningsförmåga är inte samma sak.
Värme överförs genom att atomerna vibrerar (av värmet) och får nästa atom att vibrera osv. Vibrationer i alla riktningar.

Elektrisk ledning sker genom elektroner och lediga positioner i atomernas skal och naturligtvis ett spänningsfält som får dem att röra sig åt ett och samma håll.
.
Mao, det finns inget skäl till att regnvatten skall leda värme sämre!

Till frågan hör kanske även de tillsatser som ofta finns i glykol, som skall minska risken för korrosion. Om man byter vart annat år som ofta föreskrivs gör kanske kranvatten ingen skada. Men glykolproducenterna rekommenderar ändå destillerat vatten. Jag tänker i alla fall testa med regnvatten. Jag har installerat ett enkelt filter så att alla löv, insekter, humus mm enkelt hålls borta.

Smålänning
7 887 Inlägg
2 juni 2008
#11
Min bil har haft kranvatten i 20 år, så kan den ha det ett tag till wink

Kanske Norrlands Guld ihop med kärrvatten som vi hade i en gammal kadett tongue

Nä, men regnvatten va inte så dumt faktiskt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

* Klåpare
1 718 Inlägg
4 juni 2008
#12
I vår avfallspanna på 18MW eftersträvar vi en ledningsförmåga på matarvattnet mellan 5-7 µS/cm. Man sparar då på materialet i tuberna, inte ur korrosionssynpunkt utan ur avlagringssynpunkt på salt vatten runt 200 grader (det har du aldrig i din bil). Även för att inte orenheter i ångan ska slå sönder skovlarna i ångturbinen.
Ph-värdet bör vara mellan 9,2-9,5 för att motverka kemisk frätning i tuberna.
Det absolut farligaste att få i cirkulation är SYRE! Dels ur kavitationssynpunkt och dels för att syre är det enda som kan få järn att bli järnoxid som på Svenska kallas för rost. Syrerikt vatten och hög ledningsförmåga är döden för järn. Det är det som händer på vintern när saltet på vägen sänker fryspunkten och ju kallare vatten är desto mer syre binder det. Det är även därför ett glas kallt vatten får en massa bubblor i sig när det står framme och värms till rumstemperatur.

För att skona järnblocket effektivast blir det att köpa en dunk destillerat vatten och koka det så att det blir någorlunda avgasat och sen hälla det i expansionskärlet. Vill du vara riktigt seriös kan du droppa i lite ammoniak i vattnet om du har ett ph-värde under 9. Det vore även bra om du kunde använda en motorvärmare så fort du parkerar för av hålla vattnet varmt och avgasat varje minut du inte kör bilen.
Se även upp så inte expansionskärlet knycklas ihop när ditt varma avgasade vatten kondenserar.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

* Klåpare
1 718 Inlägg
4 juni 2008
#13
machin_truc_bidule skrev:
För aluminiumblock gör det kanske mindre skillnad med kranvatten. Men glöm inte alla kopplingar och skarvar där det kan börja läcka ! Allt är inte alu.

Olika kopplingar i olika material utsätts för galvaniska strömmar. Likströmmen i bilen påskyndar processen.

machin_truc_bidule skrev:
Glömde säga att i Norrtälje där käkar kranvattnet upp vanliga kopparrör på 30 år och skapar läckor mycket tidigare.

30 år är inte fy skam, vi räknar på 30 år på fjärrvärmerör (järn) som har någorlunda syrefritt vatten. Kopparrör som ärgar bildar en hinna som förhindrar vidare korrosion. Det gör kopparen mer motståndskraftigt mot vatten än järn. Det är därför kärnbräsle ska inkapslas i kopparcylindrar i 10000 år i urberget.
Kopparen kan ätas upp fortare om nollan från diverse elektriska inkopplingar har kontakt med rören. Vanligt förekommande på gamla stammar. Höga halter klor är heller inte bra.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.


Sök