Jag byggde en egen av ett 7" syrafast rör som jag drog ett 3" perforerat rör igenom och en svetsat och en bultad gavel. Ett 4" urblås och en 3" anslutningsfläns. Och fyllde den med glasull tror jag, nån isolering var det ialla fall. Den tålde då värmen bra. Sen satte jag upp den i svarven och polerade den. Och den fungerade då väldigt bra.
Dom man köper kan inte vara mer avancerade, men jag vet inte hur det där med insatsen fungerar? om den leder om avgaserna genom nån kammare eller hur det fungerar.
När Volvo tjatar om att man bara ska välja originaldämpare så brukar de bla säga att det ska vara långfibrig ull, kortfibrig ull kan tydligen lossna och täppa till rörena och dessutom drar kortfibrigt till sig kondens så att dämparen rostar fortare.
Jag byggde en egen av ett 7" syrafast rör som jag drog ett 3" perforerat rör igenom och en svetsat och en bultad gavel. Ett 4" urblås och en 3" anslutningsfläns. Och fyllde den med glasull tror jag, nån isolering var det ialla fall. Den tålde då värmen bra. Sen satte jag upp den i svarven och polerade den. Och den fungerade då väldigt bra.
Dom man köper kan inte vara mer avancerade, men jag vet inte hur det där med insatsen fungerar? om den leder om avgaserna genom nån kammare eller hur det fungerar.
Lycka till!
Okej, då finns det alltså folk som provat göra egna istället för att punga ut åtskilliga 100 lappar på färdiga dämpare
En fråga! Hur och vars ska man igentligen sätta den dära isoleringen? är det bara att fylla hela dämparen med den? (så klart inte i inneröret!)
Du behöver väl ingen ljuddämpare till 240?! Bara dra raka 3" rör å gasa mina gamla sånna maskiner hade jag en volvo orginal dämpare (eller biltemas =P men ändå standard modellen) fram i och sen som jag hade på den sista, dubbla cromade 3" från bakaxel å bakåt..lät inte allt för mkt..bara lite dovt muller..men Japsdämpare är snyggt..får du till det snyggt så är ju det coolare
Du behöver väl ingen ljuddämpare till 240?! Bara dra raka 3" rör å gasa mina gamla sånna maskiner hade jag en volvo orginal dämpare (eller biltemas =P men ändå standard modellen) fram i och sen som jag hade på den sista, dubbla cromade 3" från bakaxel å bakåt..lät inte allt för mkt..bara lite dovt muller..men Japsdämpare är snyggt..får du till det snyggt så är ju det coolare
eller så gör man som jag=)...ta bort sista dämparen å montera stupränna=)..låter gott..mycket gott å ännu bättre det smäller goooott=)
Du behöver väl ingen ljuddämpare till 240?! Bara dra raka 3" rör å gasa mina gamla sånna maskiner hade jag en volvo orginal dämpare (eller biltemas =P men ändå standard modellen) fram i och sen som jag hade på den sista, dubbla cromade 3" från bakaxel å bakåt..lät inte allt för mkt..bara lite dovt muller..men Japsdämpare är snyggt..får du till det snyggt så är ju det coolare
eller så gör man som jag=)...ta bort sista dämparen å montera stupränna=)..låter gott..mycket gott å ännu bättre det smäller goooott=)
men sen är ju 240.n som den är åsså=)
Hade jag på en 245:a med D24 dieslmotor fy fan vad illa det var..usch..kände mig som nån långtradarchaffis med allt dieselmuller å dieselrök =P
*skrattar* Och själv så brukar jag sitta och fundera på hur jag ska bygga mitt system som för jag vill montera en extra ljudämpare och gå upp i tumstorlek alt. dubbla rör för att inte få förmycket motstånd i systemet med den extra ljuddämparen... Bara för att jag ska kunna ha ett stort slutrör men inte höja ljudvolymen något nämnvärt.
Men åter till frågan... Tillverka en egen burk, en japsburk är en fullflödes burk och beroende på vad du har för system för övrigt så kan du tappa effekt om du inte har en turbomotor som brukar vilja ha lättare att andas om de inte är trimad då de ofta vill ha ett fullflödessystem om inte jag har fåt allt om bakfoten Just so you know
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
svetsa igen hålet då har jag fattat att det blir ett jävla tryck med fina rök och ljuddefekter som följd. seriöst så jävla dyra är inte en japsdämpare kolla http://www.pl-tuning.se/ 950 spänn låter skitgott vill inte göra nån förbannad men det går inte att snåla hur mycket som helst.