3494
Sök

deffekt DLS monoblock, värt att laga eller bara köpa nytt?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
som sagt, jag hade ett DLS D1000 monoblock i 740n.. ett riktigt kraftfullt steg må jag säga och lät riktigt bra, men helt plötsligt så började det lukta bränt och sen la steget av, inte bara ljudet, utan steget går inte änns igång längre... så tänkte om det finns nån bilstereo nörd här inne som kanske vet om det kan vara värt att laga steget och vad det kan tänkas kosta och kanske vet vad som är fel?? för jag menar, ska jag köpa ett jämnlikt steg så kommer det ju kosta några slantar det med så därför funderar jag på om det kanske är värt att laga detta istället??.... steget i sig själv är lite halv gammlat men var trots det brutalt kraftfullt tyckte jag och med detta steg så lät mina 2x15" sjukt bra smile

kan ju slänga in en bild på steget så ni ser vad det är för nånting smile
http://i25.tinypic.com/wmmmus.jpg

tack på förhand smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Konstruktör
1 053 Inlägg
3 juni 2008
Kanske inte mycket till hjälp, men!
Ifall du har tänkt att slänga det eller liknande, så tar jag det gärna big_smile

Kanske går laga med lite hjälp i skolan.

Team Autohifi!
865 Inlägg
3 juni 2008
Eftersom du inte har garanti längre på detta steg så skulle det vara hjälp samt om du öppnade up det och fota kretskortet, på så sett kan man enklare se vad som har hänt och om det är värt att laga.

Filkörning?
852 Inlägg
3 juni 2008
MrCalle skrev:
Eftersom du inte har garanti längre på detta steg så skulle det vara hjälp samt om du öppnade up det och fota kretskortet, på så sett kan man enklare se vad som har hänt och om det är värt att laga.

håller med där...
då kanske man kan se vart någonstans det är bränt med. kan ju vara så enkelt att det bara är att byta den stackars komponenten som har bränt. och sen funkar det igen smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
jag har öppnat steget och det ser ut som nytt, varken luktar eller ser bränt ut nånstans

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Konstruktör
1 053 Inlägg
4 juni 2008
Du kan ju kolla ifall någon kondensator ser dålig ut.
Det ser man ifall man kollar/känner på toppen på dem. De ska vara plana, eller gå lite innåt.
Buktar de utåt så har de nog gjort sitt/värt att byta ut dem.

287 Inlägg
4 juni 2008
även om du inte har garanti kvar kolla med DLS dom har ju reparatörer dom bör ju kunna fixa det...

1 634 Inlägg
4 juni 2008
Gör så att du ringer till Dls och pratar med dom, säg att du vill skicka det till dom så kommer dom antagligen kunna laga det. Har läst några forumtrådar där folk har haft lite äldre trasiga slutsteg som DLS har lagat utan kostnad trots att inte ens kvitto fanns.

Värt ett försök. Om dom nu lagar det och vill ha mer betalt än du vill ge kan du väl säkert alltid låta dom behålla det. Men jag tror inte dom lagar det om dom vill ha mer betalt för jobbet än vad det kan vara värt.

som sagt, ring.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
jao, annars så vet jag en privat person häromkring som verkligen är ett geni och kan/vet allt när det gäller elektronik.. jag samt många andra jag känner brukar lämna in grejjorna till han men nu har han så fullt upp så jag är rädd för att han inte har tid... och av han så brukar man få bra priser, ofta tar han bara betalt för grejjorna han byter ut... men det är just detta med att han har fullt upp nu för tiden.. men jag kan ju höra med han iaf... om inte annat kanske han vet direkt utan att änns kolla på steget vad det kan vara om jag förklarar läget, har hänt förut att man fått svar på felen innan han änns kollat på grejjorna smile

Sök