3457
Sök

V70 04- Spolarmunstycken till en 740-88

89 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Jag köpte ett par spolarmunstycken till min 740. Köpte Volvo orginal till V70, dels för att dom är snyggare än 740 orginal och dels för att dom ger bättre spridning på rutan.
Dom passade kanonbra, men ett litet krux är att jag inte får högre stråle än strax över torkarbladen på vindrutan.
Min fråga är alltså, går det att få strålen högre? I så fall, hur?
Gärna utan att förstöra munstyckerna om det går wink

Ha de!

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

Konstruktör
1 053 Inlägg
3 juni 2008
Nu vet inte jag riktigt ifall det är något speciellt med de spolarmunstyckerna, men vanligtvis så brukar man ju kunna rikta om dem så de sprutar där man vill.

Ta en nål och kör in i hålen som vätskan kommer ifrån och veva runt lite så borde de flytta på sig.

194 Inlägg
4 juni 2008
Går inte att rikta dessa, de är utformade för att enbart passa nyare volvosar, men jag är också pedant med utseendet på bilen och då kan man ju inte ha fula original munstycken wink

Mitt Tips: Tryck ner spaken en gång snabbt (då kommer vätskan upp i rören) vänta 5 sekunder sen matar du på lite tills strålen blir svagare, upprepa detta osv tills rutan är ren.. dock blir det jobbigt när man kör i högre hastigheter tongue jag ska iaf prova ta en lödpenna och smälta underdelen av hålet så det blir tajtare för strålen, då blir det bättre.. (hoppas jag)

Bonus fråga tongue : finns det nån spolarvätske pump som kan va starkare än original? så man får fjong på strålen?

Ace Ventura
1 240 Inlägg
4 juni 2008
Det är lutningen på huven som är fel! 740/940 har en planare huv än 850/v70 tex...

* Klåpare
1 718 Inlägg
4 juni 2008
Jo men det känns lite enklare att justera pump och munstycken än hela huven. roll Kapa slangen efter spolarpumpen och koppla på en av Biltemas universalbränslepumpar, de är det lite mer kräm i.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
4 juni 2008
Men dom här minstuckena går de ju inte att justera strålen på så med en kraftigare pump måste ju resultatet bli att du bara får en kraftigare stråle strax övanför torkarna.....

4 823 Inlägg
4 juni 2008
Det blir ingen stråle med dom munstyckerna utan det är "duschmunstyckena", dvs dom sprutar en dimma med spolarvätska över hela rutan wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

89 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Läget låter hopplöst... Jag som ville ha dom sad Dom ser ju kanonfrächa ut, men går det inte så är det ju ingen poäng...

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

Sök