Snart en månad sen jag skrev nåt här, dags att visa att man fortfarande lever då kanske.
Har haft fullt upp både med det ena och det andra, en del ljudrelaterat och en del helt annat. Har kommit lite längre på slutstegsplattan till nästa bil men för tillfället är det lite uppehåll då jag väntar på grejer, placerade ut säkrings och jordblock och drog lite kabel för att se hur det skulle komma att se ut men sen kom jag på att jag ska köra med andra block, hittade ACVs med trippla ingångar vilket blir kanoners då jag får en för främre matning, en för bakre batteri och sen en extra för framtida "lek".
Sen klurades det en del på fastsättning av kablar samt märkning av dessa, kom fram till en lösning med häftklammer (12mm långa) och stripes som verkar fungera kanon och dessutom blir relativt osynlig så den får det nog bli! Kablarna kommer sen kläs med vit strumpa i passande storlek och därefter märkas med genomskinlig dymoband och utanpå det genomskinlig krympslang. Har ingen bild på det sistnämnda än då jag väntar leverans av krympslang.
Sen har vi den sista pusselbiten som dök upp för ett par veckor sen (tror jag), mitt andra Mosconi AS100.4, vitt såklart!
Börjar bli väldigt sugen på att få ihop allt och börja leka lite, men först lär jag fixa generatorn i bilen så den går att sälja, tydligen så bestämde den sig för att helt spontant bara ge upp i förra veckan men håller på och löser det nu.
Sen har vi det andra projektet (url=http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=66688&album=53270]dB-Passaten[/url])som tagit en hel del tid dom senaste veckorna, vi har visserligen jobbat på den till och från sen i höstas (blev lite uppehåll i vintras då den står i kallgarage) men det var en del kvar att göra för att få den tävlingsbar. Målet var att få i ett par 15" basar och port på förarsidan, men efter en del måttandes så lades den idén på is då det blir väldigt lite utrymme över för port på sidan, så basarna placerades istället på varsin sida med utrymme för port i mitten liksom i tidigare bygge.
Har tyvärr ingen färdig bild på baffeln än, då den inte är riktigt klar, basarna sitter i och allt spelar men det finns inga hål där för portar och det sitter inget tyg på men det ska lösas snarast.
Lådan är verkligen MAXXAD ut mot sidorna som är byggda av plast och glasfiber i mängder ut över hjulhusen. Bakstycket består av tre lager 19mm MDF, baffeln av två lager (ska dit med ett till lager plus en plyfaskiva då baffeln är skruvad i en ram) medans lock och botten endast är ett lager 19mm MDF så dom ska stagas upp en del invändigt.
Självklart har det lagts en del jobb på finishen också, lite kul lär man ju få ha.
Covers gjordes för sidorna bak så man slipper se in där, sen blev det tyg på alltihop och en del kablar fick kabelstrumpa, sen stripades dom fast med 10cm mellanrum enligt EMMAs SQ reglemente! Blev rätt snyggt om jag får säga det själv, men nej strömkablarna till Massivesteget ska inte se ut sådär, dom ska bytas ut mot längre och kläs med strumpa dom också men man tager vad man haver.
Även strömmen fick sig en rejäl översyn i år, batterierna är samma som förra året men det mesta av kablaget har bytts ut och fixats till, plusanslutningen på främre batteriet var nog den sämsta jag sett hittills, imponerande att nån ström alls kunnat gå genom där! 50mm2 kablarna vid bakre batteriet ska också bytas ut, mest "bara-för-att" då jag tvivlar på att det kommer göra nån direkt skillnad när det är så kort sträcka. Fördelen är väl att man kan stoppa i lite rejälare säkringar och därmed minska spänningsfallet en del.
När allt var på plats och spelade så åkte vi ut i skogen och provmätte lite, efter en del testande och nerkoppling till 0,5Ohm landade vi på resultatet nedan, kul med helt olabbad låda och för små portar!
Toppnoteringen hittills var på Seastreams Motorshow helgen som var, då blev det 150,2dB! Fortfarande inget gjort åt lådan, men nu ska det jagas dB vill jag lova. Portarean och avstämningen (ca 45Hz nu) ska ökas och hela lådan styvas upp, sen börjar det även bli dags att försöka få ut lite mer effekt, för tillfället som mest ca 2600W då det med impedanshöjningen landar på ungefär 2Ohm.