3337
Sök

Hur många mil klarar motorn?

silver-line
54 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#1
Yesbox, har lite funderingar hur en volvo 850 glt 2.5L motor klarar att gå innan den helt och hållet packar ihop..

Jag vet att det har med o göra med hur nogran med olja och hur hårt man kör med den, men om vi säger att man förbrukar den normalt, dvs. fyller på olja när man ska, och kör efter hastighetsbegränsningarna på vägarna..

Någon som har någe bra svar?
Senast redigerat av okey (19 januari 2006)

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
:: AUDI ::
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

Evolution
1 627 Inlägg
19 januari 2006
#2
vet inte mycket om de men kan säga att dom motorerna är inte kända för sina cylinderlopp vi plocka issär 4 motorer i skolan från skroten alla var ganska avvikande från vad dom ska va

Fäll ner pungen och landa

433 Inlägg
19 januari 2006
#3
GLT-motorerna är väl aldrig kända för att vara bra.. (iaf inte 16v till 740/940) men alla motorer har väl sina nackdelar..

Men en motor som servas som den ska ska väl hålla iaf 40k mil utan några större problem? Fast det är ju inte alltid man kör riktigt som man ska eller har jag fel? =P
En gubbe här i byn har en 745 som rullat 56200mil men den funkar bara var tredje dag i princip och brukar alltid ha nya fel..cylindrar som inte vill funka och bensin som inte riktigt hittar ända fram..men det är väl en tjusning med det oxå wink

10 287 Inlägg
19 januari 2006
#4
Titta på min bil på garaget. Den motorn kommer från en GLT 16V som hade gått 25.000 mil. Vev, kammar, kolvar, ramlager etc var helt perfekta när vi plockade isär motorn.

/Göran


xBjorlingx skrev:
GLT-motorerna är väl aldrig kända för att vara bra.. (iaf inte 16v till 740/940) men alla motorer har väl sina nackdelar..

Men en motor som servas som den ska ska väl hålla iaf 40k mil utan några större problem? Fast det är ju inte alltid man kör riktigt som man ska eller har jag fel? =P
En gubbe här i byn har en 745 som rullat 56200mil men den funkar bara var tredje dag i princip och brukar alltid ha nya fel..cylindrar som inte vill funka och bensin som inte riktigt hittar ända fram..men det är väl en tjusning med det oxå wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

433 Inlägg
19 januari 2006
#5
Sharky skrev:
Titta på min bil på garaget. Den motorn kommer från en GLT 16V som hade gått 25.000 mil. Vev, kammar, kolvar, ramlager etc var helt perfekta när vi plockade isär motorn.

/Göran


xBjorlingx skrev:
GLT-motorerna är väl aldrig kända för att vara bra.. (iaf inte 16v till 740/940) men alla motorer har väl sina nackdelar..

Men en motor som servas som den ska ska väl hålla iaf 40k mil utan några större problem? Fast det är ju inte alltid man kör riktigt som man ska eller har jag fel? =P
En gubbe här i byn har en 745 som rullat 56200mil men den funkar bara var tredje dag i princip och brukar alltid ha nya fel..cylindrar som inte vill funka och bensin som inte riktigt hittar ända fram..men det är väl en tjusning med det oxå wink


Har ju själv en 16v motor, rullat 18200mil och jag har aldrig haft några som helst problem med den, full service bok osv..men hört skräckexempel om denna motor..han jag körde upp med hade oxå haft en 940 16v..men hans ventiler tackade för sig och gjorde blandfärs i princip hmm

Nån som vet hur ofta man ska byta kamremmen på denna (underbara tongue ) motor? Skummad eigenom instruktionsboken en snabbis igår och såg att det stod 2 000 mil..men det kan väl aldrig stämma? Brukar väl vara runt 6-7000??

677 Inlägg
20 januari 2006
#6
16v har väl inte så mycket ämnet att göra!

Min 850 GLT drog olja som ett såll efter 25000mil. Men gick bra!
Dock hade den gått hela sitt liv utan motorvärmare, det förkortar livet ganska drastiskt oavsett var du bor i Sverige.
Senast redigerat av BoraV6 (20 januari 2006)

9 108 Inlägg
20 januari 2006
#7
den klarar 28723 mil sedan tar det stopp.. nej men allvarligt, hur långt är ett snöre?

Byter man bara rätt grejor så kan en motor rulla 100k mil.


251 Inlägg
20 januari 2006
#8
min 244 gl 85a med en b230a hade gått ca 31000mil när ja skaffade den.. han köra ca 200mil med gasen för det mesta på stoppet innan staken tittade ut å förstörde min fina startmotor;( men en (beg motor 700kr) å en da sen gick den i gen:)   en släckt har en glt 92a riktigt finkörd bara långkörd för de mesta..den ha gått ca 56000mil utan något större fel  regelbundna servicar å en lätt fot så borde dom håla ett tag

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 januari 2006
#9
Hade en 240GLT som hade gått 43000 mil+ när den blev stillaståend, dock inte på grund av motorn... Annat tekniskt missöde..


Utanlem
895 Inlägg
20 januari 2006
#10
dom kan slå runt på mätarn om man servar o e snäll.. annars kan de ju dö efter 10....


62 Inlägg
20 januari 2006
#11
okey skrev:
Yesbox, har lite funderingar hur en volvo 850 glt 2.5L motor klarar att gå innan den helt och hållet packar ihop..

Jag vet att det har med o göra med hur nogran med olja och hur hårt man kör med den, men om vi säger att man förbrukar den normalt, dvs. fyller på olja när man ska, och kör efter hastighetsbegränsningarna på vägarna..

Någon som har någe bra svar?

Sköter du den fin fint som du skriver ovan så skulle jag tippa att den klarar sig i Ca omkring från 35 000 till 40 000 mil innan han säckar ihop! big_smile

88 Inlägg
20 januari 2006
#12
va en 745 turbo på blocket för ett tag sen som hade rullat 76.000 bara turbon som va bytt.
min golf har rullat 32.000 o den går hur bra som helst.


142 Inlägg
20 januari 2006
#13
vår citroen xm turbodiesel har gått 42 o går fortfarande hyffsat..... oså har vi en 142'a b20 som rullat 31... den går lite sådär, men den ä fullt körbar iaf smile


129 Inlägg
20 januari 2006
#14
Min kompis vet en som har en 740 som har gått 90 000 mil, och inga fel på den inte!!

B | B E | C | C E

Carpenter
310 Inlägg
20 januari 2006
#15
Har en oservad bil på jobbet som ingen använder den har gått cirka 30 tusen mil!

En 740 kombi! Visst man är ju färdig efter en åktur och det kränger högervänster upp o ner men den rullar ju! sen är tankmätaren seppo också!

Visar halvtank sen står man där vid vägbanan ändå!! big_smile

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

110 Inlägg
20 januari 2006
#16
had en 740D 88- som nu gått strax över 80 000 Mil kolvringar blev bytta vi 45 000 Mil

129 Inlägg
20 januari 2006
#17
Delerium skrev:
Har en oservad bil på jobbet som ingen använder den har gått cirka 30 tusen mil!

En 740 kombi! Visst man är ju färdig efter en åktur och det kränger högervänster upp o ner men den rullar ju! sen är tankmätaren seppo också!

Visar halvtank sen står man där vid vägbanan ändå!! big_smile

Men kan man inte laga tankmätaren då?

B | B E | C | C E

DREAMTEAM
248 Inlägg
21 januari 2006
#18
har en polare som har en volvo 740 som hans topp var pajj på. han plockade ur hela motorn & skrotade den. köpte en likadan motor + växellåda för 800:-  ... den motorn har snart gått 90,000 mil ... pigg som en lärka ;D tro det eller ej ...

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

62 Inlägg
30 april 2006
#19
mina ena 142 med b20 har rullat 34 000 mil hårt kört. .

Det är bara en kam som bytt och lager en gång genom dom 34 000 milen service och överseende har gjorts minst 4 gånger per /år

433 Inlägg
30 april 2006
#20
swe_volvo skrev:
mina ena 142 med b20 har rullat 34 000 mil hårt kört. .

Det är bara en kam som bytt och lager en gång genom dom 34 000 milen service och överseende har gjorts minst 4 gånger per /år

Du ser..det ska vara gamla hederliga B20is big_smile


Sök