1730
Sök

Svår startad Golf 1,8 -91

6 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej,

köpte en golf 1,8 -91 (Tyskimporterad) för några månader sen.
Han som säljde den var nog inte helt ärligt, men men...det är väl smällar man får ta.
Har hant problem med att den dör när man startar den om man inte gasar ordentligt. Särskilt när det är kallt ute. Oftast går den att hålla i liv på andra gången. När man väl får igång den och den kört en bit fungerar den jättebra. På panelen lyser temperaturgivaren, har provat att byta den men den lyser ändå.

Funderar på om det är något med temperaturen som visas fel till motorn och att den då får fel bensinblandningn eller mängd?

Någon som varit med något likande? Tips på vad jag skulle kunna byta?

Tack på förhand!

Mvh

Linda
Senast redigerat av linliten (6 juni 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 juni 2008
#2
Brukar sitta flera tempgivare iofs... Vad visar skalan då på instrumentet när lampan lyser?
Är det när det är kallt och fuktigt den går illa/är svårtstartad så hade jag kollat på rotor och fördelare kablar och ev stift...

Ändra gärna rubriken till något lite tydligare med, så slipper du få tråden låst... Finns "rubriksanvisningar" längst upp bland trådarna...


MVH
Senast redigerat av bumpe (4 juni 2008)


6 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
Brukar sitta flera tempgivare iofs... Vad visar skalan då på instrumentet när lampan lyser?
Är det när det är kallt och fuktigt den går illa/är svårtstartad så hade jag kollat på rotor och fördelare kablar och ev stift...

Ändra gärna rubriken till något lite tydligare med, så slipper du få tråden låst... Finns "rubriksanvisningar" längst upp bland trådarna...


MVH

Skalan visar noll, den rör sig inte en mm. Skulle verkligen temperaturlampan lysa ifall det var fel på rotorn eller fördelarkablarna?
Senast redigerat av linliten (6 juni 2008)

16 197 Inlägg
6 juni 2008
#4
om den e svårstartad så e de säkerligen automatchoken som e pajj.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#5
Jag har en mono jetronic fuel injection, har dessa chok?

78 Inlägg
10 juni 2008
#6
Vet inte om det finns kallstartsventil på 1.8:orna eller om det bara är på GTi modellerna.
Men rör sig inte tempmätaren sig ett dugg även när du kört en stund? om så äre nog inget med chokar och sånt.
HAde du bytt Tempgivarn på termostaten eller? Ska ju finnas en inre och utre, inre är ju till mätaren.

6 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#7
Tempgivaren rör sig inte en mm varken i början eller efter en stund. Det finns en röd, en blå och en svart. Det är den blåa som är bytt, den inre. Det finns även en enpolig tempgivare (tror det är en tempgivare) till motorblocket, kanske att man skall prova byta denna? Frågan är ifall detta hjälper problemet med min blinkade lampa...
Senast redigerat av linliten (10 juni 2008)

78 Inlägg
10 juni 2008
#8
vet inte exakt hur dom är bygda men på min är den blå den som sitter på termostaten. Låter ju väldigt skumt för den går väl bra efter ett tag eller strular den då med? Röstar på att du ringer runt på vw verkstäder, fråga inte bara en för då blir man som mig efter massa meningslösa kostsamma byten(damp). Mätarn låter iaf inte funktionsduglig för motorn lär ju inte gå på 0grader..
RING

Lycka till

folkvagn performance
60 Inlägg
10 juni 2008
#9
det är en elektisk förgasare i din motor eller e det insprut?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
10 juni 2008
#10
Är förmodligen RP-motor i den bilen med monojetronic (förgasarinsprutning)

Där tempgivarna sitter är det bara en vattenstos, termostaten sitter nere på vattenpumpen.

Blå tempgivare: motorstyrenhet (kallstart)
Svart givare: tempmätaren i bilen
Röd givare: till förvärming i insuget

Röda lampan kan även blinka för låg kylvätskenivå.

Har för mig att det sitter nån typ av tomgångsmotor i "förgasaren" som sköter kallstarter..

Har inget vettigt att komma med men ville bara göra klart några saker.


folkvagn performance
60 Inlägg
10 juni 2008
#11
okej.. men annars kan det vara gummit mellan förgasare och insug. när det är sprickor i den så är bilen svårstartad men går bra när den e varm. hade kollat det först. och är inget svårt att byta och har för mig att den inte är så dyr på vag iheller..

6 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#12
g-man skrev:
Är förmodligen RP-motor i den bilen med monojetronic (förgasarinsprutning)

Där tempgivarna sitter är det bara en vattenstos, termostaten sitter nere på vattenpumpen.

Blå tempgivare: motorstyrenhet (kallstart)
Svart givare: tempmätaren i bilen
Röd givare: till förvärming i insuget

Röda lampan kan även blinka för låg kylvätskenivå.

Har för mig att det sitter nån typ av tomgångsmotor i "förgasaren" som sköter kallstarter..

Har inget vettigt att komma med men ville bara göra klart några saker.

Vet du vart sensorn till kylarvattennivån sitter? Har inte hittat den.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
11 juni 2008
#13
Antingen sitter den upptill på expansionskärlet eller så sitter den på undersidan.. Kommer inte ihåg..


124 Inlägg
6 oktober 2008
#14
Har du hittat felet? jag har samma fel på min vinterbil sad med likadan motor

124 Inlägg
6 oktober 2008
#15
Har du hittat felet? jag har samma fel på min vinterbil sad med likadan motor


Sök