2655
Sök

Turbokonvertering olagligt ?

60 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#1
Under denna veckan ska jag börja turbokonvertera min bil. en honda civic 1.6 -89. Nu vet jag inte vad polisen kommer säga om dem stoppar mig och kollar under huven. Blir det böter, eller tar dem bilen ? Om jag nu smäller till bilen och ringer försäkrning kassan och dem konstaterar att jag har lagt turbo på bilen kommer dem avslå kostnaderna? jag e fullförsäkrad.
TACKAR FÖR ALLA SVAR


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 juni 2008
#2
vad jag vet så ger polisen ombes på bilen om du har turbo. och om du lyckas  köra sönder bilen så antar jag att du inte får tebax pengar för turbon å de om de pajjar eftersom bilen är inte reggad lr besiktad med turbo

396 Inlägg
4 juni 2008
#3
försäkringskassan lägger sej nog inte i direkt. man får i princip inte förändra motor, skiljer bolag emellan. du får reg. bes om du blir stannad och dom ser det.

355 Inlägg
4 juni 2008
#4
candyboy skrev:
Under denna veckan ska jag börja turbokonvertera min bil. en honda civic 1.6 -89. Nu vet jag inte vad polisen kommer säga om dem stoppar mig och kollar under huven. Blir det böter, eller tar dem bilen ? Om jag nu smäller till bilen och ringer försäkrning kassan och dem konstaterar att jag har lagt turbo på bilen kommer dem avslå kostnaderna? jag e fullförsäkrad.
TACKAR FÖR ALLA SVAR

Försäkringskassan har nog inte så mkt att göra med det tongue

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 juni 2008
#5
Jag är inte jurist men:
Bilen är inte besiktigad med turbo=olaglig. Jag vet inte om polisen tar bilen, men du får garanterat körförbud och böter. (Feta?)

Om du orsakar en olycka får du redigt med smisk.

Smäller du får du säkert inte en spänn.

Men ring för bövelen inte försäkringskassan, ring försäkringsbolaget...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 207 Inlägg
4 juni 2008
#6
Jag har för mig att det står på mina försäkringspapper att försäkringen täcker inga skador åstakommna pga. trimning. Då är det bara frågan - menar de skador på motorn eller om jag kör för fort och kvadar den...

-.-
383 Inlägg
4 juni 2008
#7
maco skrev:
Jag har för mig att det står på mina försäkringspapper att försäkringen täcker inga skador åstakommna pga. trimning. Då är det bara frågan - menar de skador på motorn eller om jag kör för fort och kvadar den...

Både och !!!!!!!!!

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
4 juni 2008
#8
Ring för bövelen inte försäkringskassan, du hamnar ändå som nummer 300 i kö eller nåt..

Ring ditt FÖRSÄKRINGSBOLAG istället.. lolsmile


1 311 Inlägg
4 juni 2008
#9
Japp det är olagligt, räknas som ett obes. fordon och ger lite i böter, inte så väldans mkt men nån tusenlapp rör det sig om, körförbud på plats om du har otur, sedan kan det ställa till enormt mkt om nåt skulle hända i trafiken, om du kör av vägen lr nåt betalar de inte ut en spänn och skulle du va vållande..... ja då kan du nog ringa försäkringskassan tongue

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

2 924 Inlägg
4 juni 2008
#10
Det krävs en regbesiktning av din bil för att den ska vara lagligt att köra den på väg och det är i jättesvårt och dyrt att få igenom på din bil i en regbesiktning eftersom du behöver intyg från Honda i Japan att de godkänner ditt bygge.

Bilar efter 1975 är jättesvårt och svindyrt att få reggade med turbo.

Att du har fullförsäking spelar ingen roll eftersom försäkring gäller inte på din bil om du inte regbesiktigat bilen eftersom den är helt olaglig då.

Polisen ger dig körförbud om de upptäcker vad du gjort och kräver att du ska regbesiktiga bilen inom en månad, böter blir det oxå.

~ Life is short, have FUN! ~

terazzi
4 juni 2008
#11
Regga om den som amatörbyggt fordon/ombyggt fordon,vet ej vilket det är just nu men..
Vad ja vet måste du dock då byta: växellåda,bromsar samt motor..

263 Inlägg
4 juni 2008
#12
titta med hundögon på herr polis och säg "det har alltid varit så"

Bjuuuu han!!

2 924 Inlägg
4 juni 2008
#13
_Jacob_ skrev:
titta med hundögon på herr polis och säg "det har alltid varit så"

...och bli sen idiotförklarad med körförbud roll

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
4 juni 2008
#14
terazzi skrev:
Regga om den som amatörbyggt fordon/ombyggt fordon,vet ej vilket det är just nu men..
Vad ja vet måste du dock då byta: växellåda,bromsar samt motor..

man kan fortfarande inte turbokonvertera sin orginalmotor och lättare fär den regbesiktigad...däremot kan man med en regbesikting som ombyggt fordon sätta i en orginal turbomotor från en annan bil som är avgascertifierad, ex en saab-motor....men då får man många andra problem när det är en liten Honda...

~ Life is short, have FUN! ~

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#15
sen måste man bygga om så mycke annat för att få regga den som amatörbyggt fordorn.. bara ett motorbyte räcker inte..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 juni 2008
#16
försäkringskassan ringer du om du blir sjukskriven efter krocken

2slow

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 juni 2008
#17
Man kan skylla på att det är motorns AC-kompressor, den sa att den ville ha kalluft. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

79 Inlägg
4 juni 2008
#18
Med största sannolikhet blir det ett föreläggande om ombesiktning. Har blivit stoppad många gånger med div turbokonverterade bilar och dom har aldrig sagt nått. Man kan inte direkt begära att dom ska sitta på kunskapen om vad en turbo är. Är isåfall om man hamnar i en mycket sällsynt flygande besiktning då.

Försäkringsbolaget slingrar sig gärna om dom kan, men lika där. Man behöver inte berätta att det sitter en turbo under huven direkt

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#19
Mikael_S skrev:
Med största sannolikhet blir det ett föreläggande om ombesiktning. Har blivit stoppad många gånger med div turbokonverterade bilar och dom har aldrig sagt nått. Man kan inte direkt begära att dom ska sitta på kunskapen om vad en turbo är. Är isåfall om man hamnar i en mycket sällsynt flygande besiktning då.

Försäkringsbolaget slingrar sig gärna om dom kan, men lika där. Man behöver inte berätta att det sitter en turbo under huven direkt

nee bolaget behöver inte veta de men den dagen när/om de händer en olycka så får du inte en krona på försäkringen om besiktingsmannen från bolaget upptäcker de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 060 Inlägg
4 juni 2008
#20
Jag tycker du skall höra av dig till SFRO och prata med dom!!

http://www.sfro.com/bilarframe.html

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן


Sök