3208
Sök

Turbokonvertering olagligt ?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 juni 2008
#21
som jag har förstått får man aldrig sätta turbo på en motor som inte har det orginal... har med utsläppt lagar och nått cykelkörnings test att göra... men man kan sätta en turbo motor i en bil som inte är reggad med turbo motor om det finns turbo av den bilmodellen

2slow

300 Inlägg
4 juni 2008
#22
azid skrev:
som jag har förstått får man aldrig sätta turbo på en motor som inte har det orginal... har med utsläppt lagar och nått cykelkörnings test att göra... men man kan sätta en turbo motor i en bil som inte är reggad med turbo motor om det finns turbo av den bilmodellen

stämmer likadant så får du inte byta låda från automat till manuell om den bilen bara fanns med automat..

har själv kört bilar som vart icke reggade med snurra jag skiter väl i om jag blir stannad å åker på nåt i böter bara åka hem skruva dit orginal, bes å på med snurran igen.. blir ju billigare i loppet på om du kör Tex gl med turbomotor betalar runt 300kr mindre i månaden än en turbo


Vindsurfare
150 Inlägg
4 juni 2008
#23
Med tanke på att din bil är en -89 så behöver du inte regga som ombyggt fordon, och behöver således inte heller gå via SFRO!
Det behövs bara en 'vanlig' registreringsbesiktning hos SBP.

Ta en motor från en bil som är överladdad original! Ex. Saab som tidigare nämnts.. wink

Enda kraven är;
¤ att motorn är original  (ej trimmad osv)
¤ att motorn har katalysator original (går inte att eftermontera kat!)
¤ att effekt & vrid inte överskrider vad biltillverkaren angivit som max för bilmodellen (saknas såna uppgifter så är det 20% mer effekt och 10% mer vrid som gäller)

Läs mer på SFRO's hemsida som det länkades till här ovan..

En bil nyare än -75 kan du aaaldrig turbokonvertera och få igenom lagligt!
Motorbyte is the way to go! wink


// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#24
men en effektökning på 20 % e ju inte så mycke å "hurra" för när de gäller en 1,6 motor...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vindsurfare
150 Inlägg
4 juni 2008
#25
evilaudio skrev:
men en effektökning på 20 % e ju inte så mycke å "hurra" för när de gäller en 1,6 motor...

Nej, verkligen inte..
Kan ju hoppas att biltillverkaren har tillåtit något mer isf smile

MEN, bara man gör motorbytet snyggt och får igenom den med 20% mer, så är det ju så jäkla mycket lättare att trimma turbomotorn sen efter besikningen! wink
Jag menar att det är ju bra mycket lättare att slinka igenom besiktningen med ett annat chip, än med en stor turbo i motorrummet på en bil som det inte ska sitta någon snurra på!

Problemet är väl att om det inte finns några andra angivelser, så att det är 20/10% som gäller, så kan man nog glömma att byta till en turbomotor överhuvudtaget! Detta eftersom vridmomentet sticker iväg en bra bit över de där 10% med turbo vs. sugis! roll


// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#26
Surferboy skrev:
evilaudio skrev:
men en effektökning på 20 % e ju inte så mycke å "hurra" för när de gäller en 1,6 motor...

Nej, verkligen inte..
Kan ju hoppas att biltillverkaren har tillåtit något mer isf smile

MEN, bara man gör motorbytet snyggt och får igenom den med 20% mer, så är det ju så jäkla mycket lättare att trimma turbomotorn sen efter besikningen! wink
Jag menar att det är ju bra mycket lättare att slinka igenom besiktningen med ett annat chip, än med en stor turbo i motorrummet på en bil som det inte ska sitta någon snurra på!

Problemet är väl att om det inte finns några andra angivelser, så att det är 20/10% som gäller, så kan man nog glömma att byta till en turbomotor överhuvudtaget! Detta eftersom vridmomentet sticker iväg en bra bit över de där 10% med turbo vs. sugis! roll


// Tobbe

ofta e de ju sååå mycke billigare å köpa en turbobil än å "pundar mecka". hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#27
tror de e ännu värre me nya bilar då de e helbilsgodkända..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 juni 2008
#28
Wiic skrev:
Tjenare, lånar tråden lite. Någon som har en aning om det går lättare om man ex importerar en bil. Och innan man reg,bes etc bilen så slänger man i en kompressor. Ex bilen är en Nissan 350z. I vilket fall som helst så behöver man ju ett intyg från Nissan. Vore mkt tacksam för svar.

dom är väll stenhårda med import har jag för mig

2slow

Vindsurfare
150 Inlägg
4 juni 2008
#29
evilaudio skrev:
Surferboy skrev:
evilaudio skrev:
men en effektökning på 20 % e ju inte så mycke å "hurra" för när de gäller en 1,6 motor...

Nej, verkligen inte..
Kan ju hoppas att biltillverkaren har tillåtit något mer isf smile

MEN, bara man gör motorbytet snyggt och får igenom den med 20% mer, så är det ju så jäkla mycket lättare att trimma turbomotorn sen efter besikningen! wink
Jag menar att det är ju bra mycket lättare att slinka igenom besiktningen med ett annat chip, än med en stor turbo i motorrummet på en bil som det inte ska sitta någon snurra på!

Problemet är väl att om det inte finns några andra angivelser, så att det är 20/10% som gäller, så kan man nog glömma att byta till en turbomotor överhuvudtaget! Detta eftersom vridmomentet sticker iväg en bra bit över de där 10% med turbo vs. sugis! roll


// Tobbe

ofta e de ju sååå mycke billigare å köpa en turbobil än å "pundar mecka". hehe

Kan inte annat än hålla med om att det blir billigare!
Men det var inte en diskution om pengar, utan om vad som var lagligt & inte wink

Kan ju dock vara så att man har en bil som man fäst sig mycket vid, fast man tycker att den saknar prestandan, och då är ju detta ett sätt att lösa det på!
Det är väl bara en fråga om man tycker att det är värt tiden/jobbet/pengarna som det innebär..

Jag röstar FÖR! wink
Håller på med precis samma sak själv..


// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#30
elle så bygger men å skiter i å besikta..  har funkat bra för mig än så länge..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#31
Wiic skrev:
evilaudio skrev:
elle så bygger men å skiter i å besikta..  har funkat bra för mig än så länge..wink

Där har vi det bästa svaret wink Haha smile

de går inte å ha en cool/rolig bil som man ska följa alla töntiga lagar vi har här.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vindsurfare
150 Inlägg
4 juni 2008
#32
azid skrev:
Wiic skrev:
Tjenare, lånar tråden lite. Någon som har en aning om det går lättare om man ex importerar en bil. Och innan man reg,bes etc bilen så slänger man i en kompressor. Ex bilen är en Nissan 350z. I vilket fall som helst så behöver man ju ett intyg från Nissan. Vore mkt tacksam för svar.

dom är väll stenhårda med import har jag för mig

Det är precis samma regler som gäller oavsett import eller ej!
Har du en bil som är nyare än -92 så måste du regga som ombyggt fordon med allt vad det innnebär.
Men inte ens då får du konvertera till överladdning då det ställer till avgasvärdena!
Så även då krävs motorbyte..

För ombyggt fordon gäller fortfarande samma regler;

¤ att motorn är original  (ej trimmad osv)
¤ att motorn har katalysator original (går inte att eftermontera kat!)
¤ att effekt & vrid inte överskrider vad biltillverkaren angivit som max för bilmodellen (saknas såna uppgifter så är det 20% mer effekt och 10% mer vrid som gäller)


Finns inga kryphål tyvärr. wink

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

16 197 Inlägg
4 juni 2008
#33
Surferboy skrev:
azid skrev:
Wiic skrev:
Tjenare, lånar tråden lite. Någon som har en aning om det går lättare om man ex importerar en bil. Och innan man reg,bes etc bilen så slänger man i en kompressor. Ex bilen är en Nissan 350z. I vilket fall som helst så behöver man ju ett intyg från Nissan. Vore mkt tacksam för svar.

dom är väll stenhårda med import har jag för mig

Det är precis samma regler som gäller oavsett import eller ej!
Har du en bil som är nyare än -92 så måste du regga som ombyggt fordon med allt vad det innnebär.
Men inte ens då får du konvertera till överladdning då det ställer till avgasvärdena!
Så även då krävs motorbyte..

För ombyggt fordon gäller fortfarande samma regler;

¤ att motorn är original  (ej trimmad osv)
¤ att motorn har katalysator original (går inte att eftermontera kat!)
¤ att effekt & vrid inte överskrider vad biltillverkaren angivit som max för bilmodellen (saknas såna uppgifter så är det 20% mer effekt och 10% mer vrid som gäller)


Finns inga kryphål tyvärr. wink



// Tobbe

de finns visst kryphål.. om man känner han som besiktar bilen.. hehe
Senast redigerat av evilaudio (4 juni 2008)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vindsurfare
150 Inlägg
5 juni 2008
#34
evilaudio skrev:
Surferboy skrev:
azid skrev:
dom är väll stenhårda med import har jag för mig

Det är precis samma regler som gäller oavsett import eller ej!
Har du en bil som är nyare än -92 så måste du regga som ombyggt fordon med allt vad det innnebär.
Men inte ens då får du konvertera till överladdning då det ställer till avgasvärdena!
Så även då krävs motorbyte..

För ombyggt fordon gäller fortfarande samma regler;

¤ att motorn är original  (ej trimmad osv)
¤ att motorn har katalysator original (går inte att eftermontera kat!)
¤ att effekt & vrid inte överskrider vad biltillverkaren angivit som max för bilmodellen (saknas såna uppgifter så är det 20% mer effekt och 10% mer vrid som gäller)


Finns inga kryphål tyvärr. wink



// Tobbe

de finns visst kryphål.. om man känner han som besiktar bilen.. hehe

Förlåt, glömde skriva lagliga kryphål.. wink

Klart man kan bygga om, trimma å ha roligt som fan utan att besikta osv! big_smile
Inga fel med det.. wink

Bara att man får ha en buffert för de lätträknade gångerna man råkar bli stoppad av snuten/flygande besiktning osv.. smile

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

48 Inlägg
5 juni 2008
#35
1600 kr och ombesiktning. har fått samma bötessumma för att jag hade slicks monterade.....men det är inget att gråta över.....kostar att åka fort....

det jävligaste är( se ovan) om man ställer till det, i Värsta fall kör på nån...samvetet är svårt att betala sig ur....

Jag kör lungt å lagligligt till och från race, men problemet är att nån fotgängare kan kliva ut framför bilen när man kör i 30 kmh........dä är det fördig KÖÖÖÖÖÖÖÖRT


79 Inlägg
5 juni 2008
#36
Detta problem gäller all form av trimning. Ni sitter lika mycket i skiten om ni chiptrimmar och försäkringsbolaget upptäcker det.

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

60 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#37
JonasK skrev:
maco skrev:
Jag har för mig att det står på mina försäkringspapper att försäkringen täcker inga skador åstakommna pga. trimning. Då är det bara frågan - menar de skador på motorn eller om jag kör för fort och kvadar den...

Både och !!!!!!!!!

man kan ju göra snabbt o kvadda bilen utan att den är trimmad ?


60 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#38
om det gäller såna töntiga regeler med 10/20 % är inte i stort alla japanska bilar olgaliga ?. . skyline med BPU. . nissan med större turbo osv ?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 juni 2008
#39
candyboy skrev:
om det gäller såna töntiga regeler med 10/20 % är inte i stort alla japanska bilar olgaliga ?. . skyline med BPU. . nissan med större turbo osv ?

dom har turbo orginal... samt så bessar dom inte med 1000hk utan dom använder nog en bessiktnings map eller så byter dom motor alternativ känner eller mutar folket som bessar den

2slow

Smålänning
7 883 Inlägg
8 juni 2008
#40
Nu är det ju fortfaronde inte avgasvärderna som är problemet när man turbokonvrterar, utan det är de att motorn inte har genomgott en avgaskontroll och har garanterad avgasrening...

Samt inget motornummer eller beteckning...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök