2503
Sök

vart ska jag sätta dumpen? volvo s40

110 Inlägg
25 juni 2008
#21
absolutrobban skrev:
jo nog vet jag att tropis vet vad han snackar om det finns det inga tvivel om cool men alltså efter som att min s40 är en lättryckare så borde man väl inte få ut något speciellt "pysljud" ur en öppen dumo eller hur? efter som att det där pys ljudet måste ju bli högre ju högre laddtryck man har eller hur? så kort sagt så är ingen större idé och sätta i en öppen dump heller..

Jag satte en dump på min s40 igår. Fungerar utmärkt, dock laddar jag 1.5.

Tror inte laddtrycket på en 2.0t ligger så högt så jag vet inte hur mycket den kommer låta.

http://img365.imageshack.us/my.php?image=20080624047fm3.jpg

Där ser du ju hur den sitter på en t4, skär av slangen, köp ett t rör på biltema. 139kr typ. Sen kopplar du på den på en vakumslang. Svårt att se på bilden.

//herman
Senast redigerat av thrinker (25 juni 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2008
#22
ljudet beror på dumpen, liten dump ger högre/pipigare ljud medans större ger dovare/lägre ljud. Nog kan du få en 2.0t att låta, men jag hade aldrig köpt saker för iaf över 1000kr och sen funkar det inte.

min 50mm dump bara suckar lite vilket passar mig perfekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
25 juni 2008
#23
torpis skrev:
ljudet beror på dumpen, liten dump ger högre/pipigare ljud medans större ger dovare/lägre ljud. Nog kan du få en 2.0t att låta, men jag hade aldrig köpt saker för iaf över 1000kr och sen funkar det inte.

min 50mm dump bara suckar lite vilket passar mig perfekt.

är du säker på att du har rätt vakumslang då? jag kopplade in min på fel och då "suckade" den bara lite, ändrande slang och de blev lika högt som ett öppet filter.

//herman

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juni 2008
#24
thrinker skrev:
torpis skrev:
ljudet beror på dumpen, liten dump ger högre/pipigare ljud medans större ger dovare/lägre ljud. Nog kan du få en 2.0t att låta, men jag hade aldrig köpt saker för iaf över 1000kr och sen funkar det inte.

min 50mm dump bara suckar lite vilket passar mig perfekt.

är du säker på att du har rätt vakumslang då? jag kopplade in min på fel och då "suckade" den bara lite, ändrande slang och de blev lika högt som ett öppet filter.

//herman

Det fungear som det skall, stor dump som sagt..

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/IMGP1266.jpg


Hur lirar förresten din bil med öppen dump? kör du original styrsystem?
Senast redigerat av torpis (26 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#25
ja det vore instressant och veta? efter som att s40 är så jäkla känsliga för allt som man ändrar i motorn.

Volvo S40 2,0T

Maskin Operatör
130 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#26
alltså för att man ska få ett bra pys ljud så måste man ha en bra dump eller hur? tropis vad skulle du rekomendera till min bil? sätter jag på en öppen dump så måste jag väl sätta ditt ett dumplock också eller hur?

Volvo S40 2,0T

Maskin Operatör
130 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#27
om man skulle köpa en sån där t-koppling som finns på biltema vart ska man dra den lilla slangen då?

Volvo S40 2,0T

1 002 Inlägg
26 juni 2008
#28
Jag förstår inte riktigt hur du fortfarande kan snacka om att sätta dit en annan dump än orginal efter alla dessa avrådningar du fått..

...

Maskin Operatör
130 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#29
äre min eller din bil?

Volvo S40 2,0T

110 Inlägg
26 juni 2008
#30
torpis skrev:
Hur lirar förresten din bil med öppen dump? kör du original styrsystem?

Jodå den fungerar fin fint, hade öppet filter på den först, tog bort de för att jag ville vara helt säker på att man hörde dumpen högt, jodå den pschhar på bra!

Jag förstår inte varför folk är så rädda. "Vad kommer hända osv." Man lär sig utav sina misstag. De finns ju en hel som har dump och det verkar fungera?

Sen har ni som avråder hört någons s40 som egentligen har havererat? Isf vad på motorn har gått snett?



Sedan söker jag en bild inuti en luftmassemätare, är lite osäker på hur dom ser ut när dom är hela. Vet faktiskt inte om min är hel. Varningslampan i kupén, yay!


//herman

110 Inlägg
26 juni 2008
#31
absolutrobban skrev:
alltså för att man ska få ett bra pys ljud så måste man ha en bra dump eller hur? tropis vad skulle du rekomendera till min bil? sätter jag på en öppen dump så måste jag väl sätta ditt ett dumplock också eller hur?

Jag kör utan.

110 Inlägg
26 juni 2008
#32
absolutrobban skrev:
om man skulle köpa en sån där t-koppling som finns på biltema vart ska man dra den lilla slangen då?

Den lilla slangen går till vakumet

http://www.x40nordic.com/carpics/808_7176.jpg

Schysst bild som visar bra.

1 002 Inlägg
26 juni 2008
#33
absolutrobban skrev:
äre min eller din bil?

Den är inte min.. Men sen om det är din bil eller inte.. det kan inte jag svara på..

...

Maskin Operatör
130 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#34
okej så den lilla slangen ska alltså kopplas på före gasspjället alltså?`det ser då så ut på bilden iaf..men finns det en "ledig" plats där eller måste man ta bort något?

Volvo S40 2,0T

Maskin Operatör
130 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#35
thrinker skrev:
torpis skrev:
Hur lirar förresten din bil med öppen dump? kör du original styrsystem?

Jodå den fungerar fin fint, hade öppet filter på den först, tog bort de för att jag ville vara helt säker på att man hörde dumpen högt, jodå den pschhar på bra!

Jag förstår inte varför folk är så rädda. "Vad kommer hända osv." Man lär sig utav sina misstag. De finns ju en hel som har dump och det verkar fungera?

Sen har ni som avråder hört någons s40 som egentligen har havererat? Isf vad på motorn har gått snett?



Sedan söker jag en bild inuti en luftmassemätare, är lite osäker på hur dom ser ut när dom är hela. Vet faktiskt inte om min är hel. Varningslampan i kupén, yay!


//herman

hm ja jag är faktist också intresserad av en sådan bild tongue är också lite osäker på om min är hel smile

Volvo S40 2,0T

224 Inlägg
26 juni 2008
#36
thrinker skrev:
Jodå den fungerar fin fint, hade öppet filter på den först, tog bort de för att jag ville vara helt säker på att man hörde dumpen högt, jodå den pschhar på bra!

Har du kollat dina stift så de ser bra ut mät lambda värdet under någon repa  ?
thrinker skrev:
Jag förstår inte varför folk är så rädda. "Vad kommer hända osv." Man lär sig utav sina misstag. De finns ju en hel som har dump och det verkar fungera?

Jepp min och Torpis bilar funkar fin fint med öppna dumpar smile

thrinker skrev:
Sen har ni som avråder hört någons s40 som egentligen har havererat? Isf vad på motorn har gått snett?

Motorn havererar inte isf är det annat som är fel, det som händer med om man har öppen dump på bilar med LMM är att de kan gå lite fet i ett kort ögonblick sliter lite mer på katten, lite mer sot i ringlandet och kanske inte de optimalaste för bilen kan förlora en och anna häst kanske.

thrinker skrev:
Sedan söker jag en bild inuti en luftmassemätare, är lite osäker på hur dom ser ut när dom är hela. Vet faktiskt inte om min är hel. Varningslampan i kupén, yay!

hmmmmm roll

//mvh Martin
Senast redigerat av MST4 (26 juni 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

8 156 Inlägg
26 juni 2008
#37
baca skrev:
I röven HAHA tongue

Aja baja. Var snäll. Tänk på vad du skriver.
/Moderator (Phaetoon)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

110 Inlägg
26 juni 2008
#38
MST4 skrev:
thrinker skrev:
Jodå den fungerar fin fint, hade öppet filter på den först, tog bort de för att jag ville vara helt säker på att man hörde dumpen högt, jodå den pschhar på bra!

Har du kollat dina stift så de ser bra ut mät lambda värdet under någon repa  ?
thrinker skrev:
Jag förstår inte varför folk är så rädda. "Vad kommer hända osv." Man lär sig utav sina misstag. De finns ju en hel som har dump och det verkar fungera?

Jepp min och Torpis bilar funkar fin fint med öppna dumpar smile

thrinker skrev:
Sen har ni som avråder hört någons s40 som egentligen har havererat? Isf vad på motorn har gått snett?

Motorn havererar inte isf är det annat som är fel, det som händer med om man har öppen dump på bilar med LMM är att de kan gå lite fet i ett kort ögonblick sliter lite mer på katten, lite mer sot i ringlandet och kanske inte de optimalaste för bilen kan förlora en och anna häst kanske.

thrinker skrev:
Sedan söker jag en bild inuti en luftmassemätare, är lite osäker på hur dom ser ut när dom är hela. Vet faktiskt inte om min är hel. Varningslampan i kupén, yay!

hmmmmm roll

//mvh Martin

Jag läste härom dagen att inte LMM skall ta stryk utav dumpen. Sen vet inte jag om de e sanna källor men men.

Lamdan är ok. besiktigade i förgår, gick inte igenom pga. varningslampan i kupé. hmm

Stiften har jag faktiskt inte kollat, tycker de är konstigt, den tändes när jag byggde nytt 3" för jag startade motorn utan downpipen. Är rädd att LMM är kass. Men bilen går inte alls dåligt. Accelererar fint, var uppe i 200 innan idag utan några bekymmer.

Den vart tänd innan ibland med mitt gamla avgasrör och de var också 3" den brukade tändas om man gasade på så hostade bilen till och så tändes den. Sen efter ett par timmar så släktes den.


Ska titta på stiften nästa vecka någongång. Har inte tid i helgen sad

//herman

Maskin Operatör
130 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#39
okej,...men har du tagit bort din gammla dump elleR? det måste du väl har gjrot? om du har gjort det så har du väl satt ett dumplock där eller`?

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juni 2008
#40
Han har kvar originaldumpen, då blir det inte mycket luft som kommer ur extra-dumpen inte heller mycket ljud inte heller problemen med kass tomgång och våldsamma uppfettningar.


lambdan Martin talar om är vid växlingstransienterna när du dumpar ur luft.

LMM har absolut inget mekaniskt att göra med dumpen och går således ej sönder pga dumpen.

som sagt ju mindre dump desto pipigare ljud, ju större desto dovare ljud.   är man nyfiken så provar man, bilen går inte sönder momentant, men det sliter ut din katt och motorstopp i en kurva på motorvägen kan ju bli tråkigt om servon lägger av mm...
Senast redigerat av torpis (26 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök