Quadrablast skrev:
Det heter SKRIKDÄMPNINGSPLATTA. Finns på feltema. Ljudet uppstår oftast när belägg och skivor inte är nya, så det finns ett glapp mellan dem. När du då bromsar så vibrerar beläggen i oken och ljudet uppstår. Alltså inget farligt men låter illa. Om det däremot skrapar/rasslar så är det slitagevarningen.
måste nog rätta dig i ditt påstående som jag faktist inte vet vart du fått det ifrån eget påhitt kanske??......först och främst så när bromsarna tjuter beror det i 9 fall av 10 på att du har en härdad "glasad" yta på bromsbelägget, som i sin tur har framkommit av en riktigt hård inbromsning, alt när du har haft mycket folk eller last i bilen och fått stå på hejdaren rätt hårt ,och det kan räcka med så mycket som 1 hård inbromsning för att denna yta ska skapas, men folk som har en lite "inspirerad" körstil kann räkna med detta tjutande ganska snart om ni är ute en kväll och spontan rejsar lite med din chippade bil med orginal bromsar.....
Då speciellt feltemabelägg men även org belägg till bilar,
problemet är att biltemas och även vissa org belägg har alldeles för låg värmetålighet tyvärr, varför tror ni racingbelägg klarar över 1000 grader tex???
Jo för att klara HÅRDA inbromsningar om och om och om igen utan att bli glasade, Vid en HÅRD inbromsning " alltså pall nit" från säg 130 till 90 så hinner ett par org bromsar säkerligen upp i minst ca 4-500 grader, vilket är på gränsen till vad dom pallar med, gör du då detta flera ggr ja då har ni glasade belägg :-(
Köper du istället en dyrare uppsättning anpassade för lite hårdare körning så uppkomer aldrig detta problem samt att det sliter mindre på beläggen som klarar högre värmetal också ,
OBS!!!gå nu inte och köp dig ett par greenstuffbelägg nu!!!! då dom bara klarar 650 grader och rekomenderas till bilar med ca 240 hk OBS!!!!
Minst röda men hellst gula fram, men bak duger grennstuff utmärkt!
Redstuff klarar 750 grader och är för lite på en bil med 330hk (egna tester) Yellow klarar runt 1000 graders sträcket och är perfekt för upp till 500hp gatbilar
sen finns det ju en hel uppsjö av andra märken , Men kolla värmetalet på dem innan du köper ju högre desto bättre!
anledningen till glasningen av beläggen är huvudsakligen att friktionen mellan belägg och skiva blir så varm att beläggets yta börjar att smälta, sedan efter det har fått svalna så vipps = grattis du har glasade belägg och tjutande bromsar på köpet, även kallat volvobromsar :-)
Summa summarum , ni som har turbobilar eller en bil med över 200 hp och har en "inspirerad" körstil och inte kör varvmätaren bara till 4k varv så rekomenderar jag starkt att ni lägger lite extra pengar på just era BROMSBELÄGG!!!
Man får vad man betalar för skulle passa in riktigt bra gällande snålande av köp av bromsbelägg!