3165
Sök

VW Golf GTI 16V MK2 -88, Växellåds/Kopplings problem

Liggsår
106 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Tjennare.

Dem som är duktiga på bilar kanske kan hjälpa.

Polarens Golf MK2 GTI har börjat krångla. När man kör känner man inget men när man precis har startat den så händer det saker.
När man lägger i backen så har man kopplingen fullt intryckt men ändå slår bilen till, motorn dör och växellådan hänger sig. Så man får ta i för att få i neutral. Sen så kan man nästan höra ett metaliskt ljud ifrån motorn när man drar i kopplingen helt när man har startat den igen. Vet inte vad det är för ljud, men det uppkommer bara när man kopplar.

Så vi vet inte vad det kan vara för fel, det är inge fel på växellådan då alla växlar går i jätte fint och smidigt, fast man får ta i lite ibland för att få i 2:an etc. Men annars är det inge missljud eller nåt.
Är detta något vanligt problem eller kanske dags för ett kopplingsbyte eller kanske byta oljan?

Motorn är förresten trimmad, portad och planad topp, värre grenrör men vet faktis inte om kopplingen är bytt till en starkare.
Senast redigerat av Wompa (8 juni 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.

508 Inlägg
11 juni 2008
Hej !

Jag är inte så kunnig på området men jag kan berätta lite om min bil och det var så att allt var frid och fröjd tills Backen, 1:an var sega att få i när motorn är i gång sedan var jag ute och körde och stog på gasen rätt friskt och skulle lägga i 3:an och då smälde det bara till och bilen drev inte framåt längre och när jag trycker ner kopplingen så raslar det så den är inlämnad för kopplingsbyte.

Jag skulle tro att det är din polares koppling som är dålig och specielt om han har lite extra grejer i motorn och orginal koppling för dom är inte specielt hållbara .

Och jag skulle byta koppling snarast för kör man med bilen med dålig koppling och man gasar lite och ska lägga i växlarna när dom inte riktigt går i så kan lådan gå sönder sa dom på stället där jag lämnade in min bil nu för dom trodde det var växellådan tills att dom fick gå ut och höra hur det lät när kopplingen trycktes ner raslade riktigt mycket även utan växel i. Och växellådor till Golf 2 gti 16V är svåra att få tag i har jag märkt så dom ska man vara rädda om :-) Oljebyte är alltid bra att göra om det inte är gjort då växellådan mår bra av det .

Det var lite jag hade att bjuda på hoppas det är till någon hjälp.

Kan även lägga till info sen om det var växellådan eller kopplingen sen när dom har tittat mer på min bil.

509 Inlägg
11 juni 2008
Riv ner lådan å kolla kopplingen, säkert den som är kass.

Sök