2589
Sök

Hur mkt kan jag ladda i min Bmw?

12 086 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
MST4 skrev:
JapMax skrev:
Jag har inte sagt "lär mig inget om bilar", jag har sagt att du ska sluta idiotförklara mig med dina barnberättelser om att en Stor ic = kyler bättre och att en kompressor drar effekt från den stackars motorn? Vad fan tror du?

Någon som vaknat på fel sida idag wink
Ok då har vi kommit fram till att du ska ha skruvkompressor efter några innlägg smile

Vadå fel sida? tongue

Om jag skriver att jag ska ha kompressor och inte får plats med kylare mellan topplocken behöver man ju inte skriva "vafan är du dum i huvet lrrrr???, vad ska du med kylare där fööööör" om man har någon som hällst slutförmåga kan man ju räkna ut att de handlar om en toppmonterad skruvkompressor, alt kan man ju fråga vad jag menar ist för att skriva massa trams.

Hade inte du blivit sne om någon säger till dig att en stor IC = bättre kyla och att en kompressor gör att stackars motorn måste driva den med extrahästar? För att sedan, efter att du upprepade gånger poängterat att du inte är korkad, driver med dig och flertal gånger drar exempel att du inte behöver fråga något för du redan kan allt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juni 2008
JapMax skrev:
du verkar inte kunna nått om bilar ändå, bara att dumförklara och va sarkastisk.

Ja, det är så forum fungerar, man får solla bland svaren och försöka lista ut vilka som är värda att lyssna på.  Det kan mycket väl vara så att jag inte kan något om bilar, gör du den bedömningen utifrån mina svar så är det ju bara att ignorera mina svar helt och gå på den linje du tror på.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
653 Inlägg
10 juni 2008
Men seriöst, vad är det för fel o ha en ic i fronten? Det är ju bra kylning och desutom är det snyggt ? varför krångla med vatten :S Och så tycker jag du verkar lite otrevlig, jag får akta så jag inte får mej en avhyvling nu va wink

Jag har rätt i vad jag än säger.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
10 juni 2008
Jag sitter här och funderar. Behövs verkligen laddluftskylning överhuvud taget då man kör med skruvkompressor? Hur mycket höjs insugstemperaturen i en kompressor? Turbobilar får ju extremt varm insugsluft men det beror ju till största del på varma avgaser. I en kompressor är det enda som kan värma luften friktionen, och det känns som att det blir en mycket marginell temperaturhöjning endast.

Rätta mig gärna om jag har fel!

224 Inlägg
10 juni 2008
JapMax skrev:
Hade inte du blivit sne om någon säger till dig att en stor IC = bättre kyla och att en kompressor gör att stackars motorn måste driva den med extrahästar? För att sedan, efter att du upprepade gånger poängterat att du inte är korkad, driver med dig och flertal gånger drar exempel att du inte behöver fråga något för du redan kan allt?

Nix hade inte blivit det minsta sur över det, hade bara skrivit så här typ " jo det är jag medveten om, men tyvärr är jag ute efter en skruvkompressor och då behövs inte ovanstående"  nått i den stilen

men det är nog för att jag har skitsvårt att bli sur över struntsaker, för jag tänker bara som så att varför bli sur över småsaker som det inte är värt att bråka om, problemet är ju så att andra forummedlemmar som kan den saken kanske tycker man är en sur typ och då inte skriver nått svar på ens fråga.

Nä bättre att gå på is där det är glatt och halt än gå i lera och sörja tongue

//Mvh Martin
Senast redigerat av MST4 (10 juni 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

10 287 Inlägg
10 juni 2008
Du har fel. Tips: Läs lite allmän gaslära.

(Snabbkurs: För att komprimera en gas krävs enegri/arbete - denna energi tillförs gasen så att dess temperatur höjs. Prova tex att pumpa ett bildäck).

/Göran

axelj skrev:
Jag sitter här och funderar. Behövs verkligen laddluftskylning överhuvud taget då man kör med skruvkompressor? Hur mycket höjs insugstemperaturen i en kompressor? Turbobilar får ju extremt varm insugsluft men det beror ju till största del på varma avgaser. I en kompressor är det enda som kan värma luften friktionen, och det känns som att det blir en mycket marginell temperaturhöjning endast.

Rätta mig gärna om jag har fel!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
10 juni 2008
JapMax: Har du snackat med Enem? Skruvkompressorer har taskig verkningsgrad och värmer luften mera vid kompression än vad en Lysholm gör om jag minns rätt.

/Göran

(Groucho Marx).

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 juni 2008
Sharky skrev:
JapMax: Har du snackat med Enem? Skruvkompressorer har taskig verkningsgrad och värmer luften mera vid kompression än vad en Lysholm gör om jag minns rätt.

/Göran

Lysholm = skruvkompressor

Det du tänker på är roots typen, som görs av bl. a eaton.
Dom har rätt dålig verkningsgrad.

Men nu har dom tagit fram en ny typ, eaton tvs serien, som verkar ha högre verkningsgrad än skruv smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 juni 2008
JapMax skrev:
För att förtydliga, jag KAN alltså inte ha en frontmonterad IC.. jag ska ha skruvkompressor, som går rakt ner i topparna. Jag har iaf aldrig sätt en skruvkompressor-setup med frontmonterad IC.

Då har du inte kollat runt tillräckligt mycket, klart du kan ha frontmonterad IC till en skruvis

Men ska du bara ladda 0,5bar så tror jag att du klarar dig fint utan IC eller vatteninsprut.
Senast redigerat av DrKamikaze (10 juni 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

12 086 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
DrKamikaze skrev:
JapMax skrev:
För att förtydliga, jag KAN alltså inte ha en frontmonterad IC.. jag ska ha skruvkompressor, som går rakt ner i topparna. Jag har iaf aldrig sätt en skruvkompressor-setup med frontmonterad IC.

Då har du inte kollat runt tillräckligt mycket, klart du kan ha frontmonterad IC till en skruvis

Men ska du bara ladda 0,5bar så tror jag att du klarar dig fint utan IC eller vatteninsprut.

På det sättet jag ska montera min kompressor kan jag inte ha IC, för den ska sitta direkt på ett egenbyggt insug för att få plats under huven.

Jag skiter i de här nu, ända den här tråden har tillfört mig är irritation.
Men tack för att ni har försökt tongue

Gören, nej jag har inte pratat med Enem.. Allt jag ville va att få lite tips ang kompförhållandet,
men har bara fått missförstånd.

Ha en trevlig dag! (på riktigt)

10 287 Inlägg
10 juni 2008
Jag tror nog att Enem har ett bra hum om vart man kan ligga kompressionsmässigt med olika slags kompressorer på olika bilar.
Tyvärr kan jag förlite om BMW men det är väl fyrventilsmotor med dubbla kammar på varje topp och snygga förbränningsrum. I så fall bör det tåla en del innan det börjar spika.

/Göran

JapMax skrev:
Gören, nej jag har inte pratat med Enem.. Allt jag ville va att få lite tips ang kompförhållandet,

(Groucho Marx).

Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
airflow skrev:
Men seriöst, vad är det för fel o ha en ic i fronten? Det är ju bra kylning och desutom är det snyggt ? varför krångla med vatten :S Och så tycker jag du verkar lite otrevlig, jag får akta så jag inte får mej en avhyvling nu va wink

Lite svårt med skruvkompressor...

5 Inlägg
28 juli 2008
sänkk komppen att börja med

med mycket kraft kommer stort ansvar

13 Inlägg
9 juni 2009
JapMax: Kan du förklara lite enkelt hur vattensprutet funkar? Läste lite om de idag på annan sida och det verkar inte dyrt att köpa och inte svårt att installera. Är det bara en försäkring på att grejerna ska hålla eller ökar det även effekten eftersom det sänker tempen som en IC?

Jag kör med ESS kompressor i min 540 och det hade varit kul att bygga vidare på konceptet.
Kanske är IC det bästa för mig men jag vill gärna väga för och nackdelar först. Vattnet verkade smidigt...

Måste man mappa om när man monterar vatten eller IC eller det ger ökad effekt rakt av? Jag förstår att det bästa vore att mappa om men är det ett krav? Eftersom jag plockar bort grejerna vid besiktning men behåller mappen och spridarna så vill jag inte äventyra detta för mycket. Just nu rullar den med perfekta värde hos besiktningen även när kompressorn är bortplockad.

461 Inlägg
10 juni 2009
JapMax skrev:
Om vi försöker göra en generell uppfattning utan massa detaljerade fakturer mm..

Hur mkt kan man överladda en motor med 10:1 i komp med vanlig 98 oktan?
0.5, är de i värsta laget? Runda slängar.. Jag tycker de borde gå.

Det handlar om min Bmw V8a.

0.5 borde gå fint, ESS laddar ju 0.5 med sitt kompressorkit. De har ju ingen kylning av luften heller, så de kan jag inte tänka mig att du skulle behöva heller då?

Nu är jag inte lika påläst om 540 men...

BMW - Better Make Way

47 Inlägg
11 juni 2009
hade ju varit lite enklare från början att svara på¨din fråga om det hade stått vad som satt på motorn och vad du skulle ha dit exakt och om du hade tillgång till mätutrustning lr liknande

12 086 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Frågan/planerna ligger på is för tillfället, men nu såhär efteråt måste jag be om ursäkt till dig Torpis (hoppas du läser detta) Jag måste varit på mkt dåligt humör när jag gick på dig, när jag ser konversationen ser jag att de är jag som är skitstövveln. Ber om ursäkt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juni 2009
JapMax skrev:
Frågan/planerna ligger på is för tillfället, men nu såhär efteråt måste jag be om ursäkt till dig Torpis (hoppas du läser detta) Jag måste varit på mkt dåligt humör när jag gick på dig, när jag ser konversationen ser jag att de är jag som är skitstövveln. Ber om ursäkt.

Ingen fara, alla har sina dagar. smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juni 2009
MrV8 skrev:
Måste man mappa om när man monterar vatten eller IC eller det ger ökad effekt rakt av? Jag förstår att det bästa vore att mappa om men är det ett krav?

Ja du måste mappa om. Vatteninsprutning kan jämföras med att ge dig cocacola i ett glas en varm dag, det kyler ner dig så du kan fortsättaarbeta. Men det gör ju ingen nytta om du bara har colan i glaset, du måste ju dricka upp den.  Mappningen gör att du kan använda den extra potential som vatteninsprutet möjliggör.

Men jag gillar inte vatteninsprut, nu är det ju inte direkt svårt att få tag på vatten, men likförbannat så skall man komma ihåg att fylla på och sådär.  Rekomenderar dig hellre att mappa bilen för E85, då har du "vatteninsprut + kompsäkning" gratis.  Milkostnaden blir ungefär samma som för bensin skillnaden är att du kommer få tanka oftare men i gengälld så kan du ladda på betydligt mer.

654 Inlägg
12 juni 2009
Hur mycket du kan ladda och vad som är gränsen går inte direkt att svara på.
Sen vad din motor är god för vid överladd eller inte är helt ointressant om man inte får till mappningen 110%.
Generellt brukar man väl säga att man på dom flesta motorer bör klara 0,2-0,4 i ladd med orört komp.
Detta förutsätter dock att mappningen blir korrekt/hyfsad.
Hur mycket det kommer påverka positivt/negativt med vatteninsprutningen gentemot en IC törs jag inte svara på då jag inte har satt mig in i detta sys så värst.

Sök