torpis skrev:
JapMax skrev:
Motorn klarar effekten, tro mig. Motorn klarar ca 500hk sen klarar inte fodren mer.
Ja då är det väl klokt att hålla sig under 500hk eller???
JapMax skrev:
Jag behöver knappast laddtryckkylare med 0.5 i ladd men för säkerhets skull kan jag använda mig av vatteninsprut.
fel väg att gå i mina ögon...
JapMax skrev:
Jag hade gärna använt IC om de inte vore för att de är lite opraktiskt för att inte säga omöjligt att klämma in en mellan kompressorn och topplocken.
Vad i hela friden skall en IC göra mellan topplocken?
JapMax skrev:
Jag upprepar, jag är INGEN idiot..
I ärlighetens namn så börjar jag undra, att förkasta svar på en fråga med att "lär inte mig om bilar" är idiotiskt. Varför fråga alls då? Jag tar mig inte tid att svara för att vara dum utan för att jag tycker det är urballt med en överladdad BMW. Men det kanske inte gick hem?
Antagligen så tänker han köra Skruvkopressor eftersom han snackar IC mellan topparna...
Runt 0,5 plockar väll ESS utan IC på dessa motorer. Ta och kolla på ESS hemsida så ser du vad de byter för vilken effekt.
http://www.esstuning.com/default.asp?c= … 83&id=1993-1995 540i VT1 7PSI Supercharger System (108-47)
The '93-'95 540i 4.0 system is based upon a Vortech V2SQ main supercharger unit which gives exceptional power gains, with civilized everyday driveability.The system maintains all diagnostic functions and is 49 State Emissions Legal. It is backed by a comprehensive 2 year, unlimited mileage warranty. The system installs in 12-14 hours using normal hand tools. This system requires slight modification to the sheetmetal of the right inner fender.
-411HP (7PSI).
-CNC aluminum crank pulley.
-8 Larger Bosch fuel injectors.
-New ECU chip for fully optimized fuel/ignition control.
-Vortech V2SQ Supercharger unit.
-CNC hard anodized 20mm certal brackets and hardware.
-Fully automatic belt tensioning system.
-K&N air filter.
-Discharge and intake assemblies.
-Installation instructions.
-Long-life serpentine drive belt.
-Oil breather assembly designed for boost.
-CNC machined, anodized fan spacer.
-100% maintenance free operation.
-2yr./unlimited mileage warranty.
--------------------------------------------------------------------------------
Part number: 108-47
Boost pressure: 7 PSI
Horsepower: 411 DIN (Stock 286)
Torque: 545 NM (Stock 400)
0 - 60: Man : 4,8 sec, Aut : 5,1 sec
Installation time : 14-16 hours