2224
Sök

Bmw 525 rusar i temperatur! HJÄLP

39 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#1
Jag hade startat bilen, kört ca 10 jävligt lugna minuter.. Plötsligt så tjuter det i färddatorn om kylartemperaturen. Jag kollar på tempmätaren, den ligger i BOTTEN.. Happ, jag vrider på full värme för att få ut hetluften ifrån motorrummet.. men det kommer ingen värme? enbart kall luft, väldigt märkligt för jag hade kört med värmen ca en timme innan. Så jag stänger av bilen och låter den svalna, sen kör jag hem den. Nu har jag gått igenom bla termostaten för att se om den pajjat, men den var hel. Jag har försökt lufta ur kylsystemet några gånger, dock utan resultat där med..
Det verkar även som att de kylarslangar som går till "varmluftsventilerna" tror jag dom heter, dom blir varma, men slangarna som går ifrån dessa ventiler och tillbaka till kylaren, är kalla. vet inte ifall detta kan ha något med mitt problem att göra? Jag vet enbart att ventilerna har något med värmepaketet att göra..
Snälla, är det någon här som har haft ett liknande problem eller som vet vad som kan vara problemet, hjälp mig snälla!  Bilen är en bmw e34 525 -93

Mvh Andreas


dARKiE
5 031 Inlägg
9 juni 2008
#2
Hade ett snarlikt problem på min gamla Bmw 530 E34 (ej v8) Då var det ialf vattenpumpen som gått sönder då  "propellerna" är av plast så dem låg bara på botten. Men du säger att tempmätaren låg i botten, menar du att motorn var kall eller den var så varm det går?

Om det var att den blir för varm så kolla pumpen, och lufta (detta kan ta tid på E34 då dem är jävliga att lufta) Kör gärna med vattenflaska med dig och lufta så fort den börjar bli varm  och häll på vatten och fortsätt så tills den blir normal och ingen luft finns i systemet.. E34 är som sagt helt jävliga att lufta.. Har köpt E34or då folk trott toppackningen gått men det har bara behövts en rejäl luftning..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

39 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#3
Darkie skrev:
Hade ett snarlikt problem på min gamla Bmw 530 E34 (ej v8) Då var det ialf vattenpumpen som gått sönder då  "propellerna" är av plast så dem låg bara på botten. Men du säger att tempmätaren låg i botten, menar du att motorn var kall eller den var så varm det går?

Om det var att den blir för varm så kolla pumpen, och lufta (detta kan ta tid på E34 då dem är jävliga att lufta) Kör gärna med vattenflaska med dig och lufta så fort den börjar bli varm  och häll på vatten och fortsätt så tills den blir normal och ingen luft finns i systemet.. E34 är som sagt helt jävliga att lufta.. Har köpt E34or då folk trott toppackningen gått men det har bara behövts en rejäl luftning..

Hmm, okej.. Jaa, det är ju som du säger att mätaren går emot rött.. Den har aldrig kokat eller liknande så jag försökt stänga av den direkt då jag sett den börja gå över mitten sträcket. Men jag ska plocka upp pumpen imorgon och se efter! Men hur gör man för att lufta ur systemet då? Jag har lyckats he av dom där past skruvarna TVÅ gånger nu samma dag.. dom verkar inte tåla något vidare, (trotts att jag inte dragit åt dom hårt alls så går dom av då man ska öppna dom). 

mvh


7 Inlägg
10 juni 2008
#4
jupp...hade en E36 325  och det hände exakt samma sak...det var vattenpumpen...fyll i slangar o sådant så mycket det går..sedan går det rätt hyffsat att lufta dom

Life without Turbo is no life

BTLulle
10 juni 2008
#5
Att ställa bilen med fronten högre än bakändan brukar oxå underlätta luftning.

MVH Peter

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 juni 2008
#6
den gammla vattenpumpen med plastvingar brukar ge sig och ge dom här syntomen. den får runt vattnet men inte nog snabbt

2slow

vingåker
68 Inlägg
10 juni 2008
#7
Min polare hade samma problem och han byta vattenpumpen och sen funk det bra.

Drive Nice!

39 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#8
det var pumpen som hade gått sönder.. Men hela plast "trissan" var i bitar, fick ut ungefär hälften av bitarna, men vad ska man göra av alla andra småbitar som är kvar i kanalerna? Dom kommer väl antagligen smulas sönder av den nya metall trissan, men behöver man oroa sig för dom?


Med.lem
3 759 Inlägg
10 juni 2008
#9
http://www.blocket.se/vi/16449615.htm?ca=12_s

Kan rekomendera!

Detta är ju ett välkännt fel på just 525, och e34.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

39 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#10
Mr_EmCom skrev:
http://www.blocket.se/vi/16449615.htm?ca=12_s

Kan rekomendera!

Detta är ju ett välkännt fel på just 525, och e34.

Jo, alla nya vattenpumpar har ju alu skovell..  Men vad ska jag göra med de små bitar som ligger i systemet och simmar omkring? big_smile


9 Inlägg
10 juni 2008
#11
Ta en vattenslang och spola igenom kylsystemet.

39 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#12
Vodztone skrev:
Ta en vattenslang och spola igenom kylsystemet.

Ja, så får det bli! Någon som har lust att förklara för mig hur man luftar systemet på bästa sätt?



Sök