2517
Sök

akut hjälp, koppa 2st 15"are till ett 1 kanaligt steg?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
som topic lyder, jag har ett MDS GP800 klass D steg (http://mds.se/products/caraudio_twocolu … emId=28808) och det steget är ju 1 kanaligt, ska jag bara serie koppla basarna (eller vad man ska säga) då eller??

basarna är dubbla inphase 15"
http://i26.tinypic.com/1zxt64p.jpg

tacksam för väldigt snabb hjälp! smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

956 Inlägg
10 juni 2008
Ja, serie koppla dom så får du det att bli 2 ohm, vilket steget ska klara.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

399 Inlägg
10 juni 2008
Ja om basarna är på 4 ohm ska du parallellkoppla o inte seriekoppla för att få lasten till 2 ohm

Seriekopplar du blir de 8 ohm o inget annat isåfall

För att parallellkoppla drar du ju bara båda plus från basarna till plus på steget, likadant med minus.

Är de flera spolar på basarna blir än knepigare
Senast redigerat av Maildaemon (10 juni 2008)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
eftersom det bara är 2st anslutningar på lådan (en till varje bas) och lådan är fabriksbyggd så lär det ju knappast vara dubbla spolar på basarna smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 727 Inlägg
10 juni 2008
Du ska koppla in dom parallellt till ditt D-steg, alltså plus till plus till plus, och såklart minus till minus till minus. Poppa på!

Pierre (ÅF av Inphase)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
tackar för svaret, men jag är lite förvirrad.. parallellt och serie kopplat, vad är skillnaden?

ska vi se om jag har förstått detta rätt... jag drar plus från ena basen till plus på den andra och sedan därifrån till plus på steget och likadant med minus

ELLER

plus från från plus på varje bas diekt till steget och lika med minus? alltså inte koppla ihop basarna INNAN steget

vilket är korekt?

sorry, men är lite förvirrad, har faktiskt alldig hållt på med 1 kanaliga steg tongue

159 Inlägg
10 juni 2008
det sista är rätt !

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

16 197 Inlägg
10 juni 2008
_Glenne_ skrev:
tackar för svaret, men jag är lite förvirrad.. parallellt och serie kopplat, vad är skillnaden?

ska vi se om jag har förstått detta rätt... jag drar plus från ena basen till plus på den andra och sedan därifrån till plus på steget och likadant med minus

ELLER

plus från från plus på varje bas diekt till steget och lika med minus? alltså inte koppla ihop basarna INNAN steget

vilket är korekt?

sorry, men är lite förvirrad, har faktiskt alldig hållt på med 1 kanaliga steg tongue

båda sätten du skrivit är ju parallelkoppling.. kvittar om du kopplar ihop dom innan steget elle på/in stäla steget..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 727 Inlägg
10 juni 2008
Båda är rätt!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
ja va dum jag är, klart båda är rätt *pinsamt* roll tongue

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
så där ja, har varit iväg och kopplat nu... och fyfan vilket trycka, rutorna svajjade, ratten svajjade, alla backspelgar vibbrerade rätt hårt, hård massage i sätena, allt i alla fack i bilen hoppade, jag fick koppla ur säkerthetsbrytaren till soppa pumpen då den utlöste hela tiden pga vibbrationerna och sist men inte minst så gick det inte att sitta i bilen för det gjorde ont i örorna och kändes som trummhinnorna skulle explodera eller nått tongue... så jag tänkte att jag skulle ställa ner steget lite för sånt där tryck kan man ju inte åka runt med roll... vore faktiskt intressant och veta hur många decibel man spelar nu smile

1 727 Inlägg
10 juni 2008
Kul o höra, hade till igår den "lilla" med enkel 12a, bara den låter riktigt bra.
Men visst är väl det även bra finish på dom?

Pierre

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
jodå det må jag väll hålla med om att det är smile kan ju inte säga att jag är missnöjd iaf tongue

Sök